Matematyka finansowa - zajęcia fakultatywne WM-MA-Z-S1-E6-MF
Opis przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z najważniejszymi zagadnieniami matematyki finansowej. Studenci zapoznają się z różnego rodzaju stopami procentowymi, wartością obecną i przyszłą strumienia płatności jak również ze zmianą wartości pieniądza w czasie. Ponadto omówione będzie pojęcie inflacji, wewnętrznej stopy zwrotu i (IRR) oraz stopy zwrotu do momentu zapadalności (YTM).
Kolejnym celem jest omówienie własności tzw. ceny równowagi w handlowaniu akcjami.
Celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowych rodzajów rent.
W czasie zajęć omówiony będzie tzw. model dwustanowy jednookresowy.
Ważnym elementem przedmiotu będą zastosowania probabilistyczne w finansach przy czym probabilistyka będzie oparta o omówione zagadnienia z teorii miary.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_L: E-Learning | W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Wykład:
uczestnictwo w zajęciach - 20 h
przygotowanie do zajęć - 5 h
konsultacje z prowadzącym - 1 h
Razem 26 h, co odpowiada 3 punktom ECTS.
Ćwiczenia:
uczestnictwo w zajęciach - 20 h
przygotowanie do zajęć - 5 h
konsultacje z prowadzącym - 1 h
Razem 26 h, co odpowiada 3 punktom ECTS. | W cyklu 2023/24_L: Wykład:
uczestnictwo w zajęciach - 20 h
przygotowanie do zajęć - 5 h
konsultacje z prowadzącym - 1 h
Razem 26 h, co odpowiada 3 punktom ECTS. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Wykład:
Student:
W01: Rozumie cywilizacyjne znaczenie zastosowań matematyki w finansach. Rozumie czemu rachunek prawdopodobieństwa jest kluczowy w badaniu różnego rodzaju zjawisk zachodzących na rynkach finansowych.
W03: Rozumie jak budować i analizować podstawowe modele matematyczne na rynkach finansowych.
laboratorium:
Student:
K01: Jest świadomy ograniczeń, jakie noszą za sobą konkretne modele matematyczne w finansach. Jest gotowy do budowania bardziej skomplikowanych modeli.
K02 : Jest gotowy do stawiania pytań dotyczących różnego rodzaju modeli matematycznych w finansach; pytań, które służą pogłębieniu zrozumienia tematu i pytań dotyczących braków w danym modelu.
Kryteria oceniania
zadania domowe , kolokwium zaliczeniowe, egzamin pisemny
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: