Digitalizacja z zastosowaniem systemów mobilnych w ochronie zabytków i cyfryzacji dziedzictwa kulturowego WM-MA-U2-DIGI
Zajęcia dotyczą kilku głównych bloków tematycznych, zawierających zagadnienia cząstkowe: (1) zagadnień wprowadzających oraz zagadnień dotyczących digitalizacji i cyfryzacji dziedzictwa kulturowego (definicja, podstawowe pojęcia, instytucje, przykładowe działania dotyczące digitalizacji i cyfryzacji w Polsce itp.); (2) podstawowych zagadnień związanych z zabytkami i dziedzictwem kulturowym (z położeniem nacisku na sytuację w Polsce – definicje, podstawowe pojęcia, klasyfikacja zabytków itp.), (3) zagadnień związanych z ochroną, jak i badaniem, popularyzacją i dokumentacją dziedzictwa kulturowego (zwłaszcza materialnego – system ochrony zabytków w Polsce, podstawowe); (4) metod badania i dokumentowania dziedzictwa kulturowego, ze szczególnym uwzględnieniem metod nieinwazyjnych, wraz z technologiami cyfrowymi; (5) zagadnień związanych z systemami mobilnymi – definicja, zakres zastosowań itp.; (6) prezentacji i analizy wybranych przykładów badania dziedzictwa kulturowego z zastosowaniem systemów mobilnych; (7) prezentacji i analizy wybranych przykładów dokumentacji i inwentaryzacji dziedzictwa kulturowego z zastosowaniem systemów mobilnych.
Poza tym zajęcia dotyczą (bezpośrednio nawiązując lub bezpośrednio do systemów mobilnych): (1) wybranych / przykładowych urządzeń w ochronie zabytków; (2) komercyjnych i niekomercyjnych narzędzi cyfrowych – programów, aplikacji itp. (np. QGIS); (3) analizy rynku i branży IT w Polsce; (4) dobrych praktyk zastosowania zasobów i narzędzi cyfrowych; (5) baz danych i systemów geomatycznych (geoinformatycznych).
Zajęcia prowadzone są w systemie tygodniowym – w formie bloków tematycznych.
Metody dydaktyczne / metody podające:
- wykład informacyjny
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne / metody poszukujące:
- klasyczna metoda problemowa
- sytuacyjna
Metody dydaktyczne / praktyczne:
- ćwiczeniowa
- metoda projektu
- metoda stolików eksperckich
- laboratoryjna
- obserwacji
Metody dydaktyczne / dyskusyjne:
- referatu
Metody dydaktyczne / eksponująca:
- pokaz
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
6 pkt ECTS (1 pkt ECTS = 25-30 godz.)
Udział w laboratorium – 30 godzin
Udział w wykładzie – 30 godzin
Przygotowanie do zajęć
10 godz.
Czas na przygotowanie referatu – 5 godz.
projekt oraz samodzielna lektura – 25 godz.
Przygotowanie do zaliczenia (test, egzamin) – 20 godz.
Łącznie 150h
Łącznie – 6 pkt. ECTS
Kryteria oceniania
Egzamin test / ocena.
Osiągnięcie efektów kształcenia - student potrafi:
- niedostateczny/2 - brak podstawowej wiedzy w zakresie oczekiwanych efektów kształcenia.
- dostateczny/3 - posiadanie podstawowej – minimalnej wiedzy w zakresie oczekiwanych efektów kształcenia
- dobry/4 – posiadanie wiedzy w odniesieniu do oczekiwanych efektów kształcenia
- bardzo dobry/5 - posiadanie ponad przeciętnej wiedzy w odniesieniu do oczekiwanych efektów kształcenia
Obecność obowiązkowa (dopuszczalna ilość nieobecności - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego.
Laboratorium – zaliczenie: obecność, przygotowanie referatu oraz wykonanie projektu.
Wykład – zaliczenie: obecność, aktywny udział w zajęciach (np. dyskusja) oraz posttest.
Ocena łączna = 1/2 laboratorium + 1/2 wykład
Udział w zajęciach:
- aktywność w formie e-learningowej
- przygotowanie do zajęć / praca domowa itp. / praca na platformie e-learningowej
- zaliczenie w formie e-learningowej lub siedzibie uczelni (w obowiązującym reżimie sanitarnym oraz zgodnie z zasadami obowiązującymi w Uniwersytecie, w tym w danym obiekcie).
Udział w wykładach, warsztatach, szkoleniach itp. on-line organizowanymi poza UKSW (terminy i szczegóły zostaną określone podczas zajęć).
Literatura
PODSTAWOWA:
1. „Zalecenia dotyczące planowania i realizacji projektów digitalizacyjnych w muzealnictwie” – raport przygotowany przez zespół ekspertów powołany przy Narodowym Instytucie Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów. Warszawa, 2011 - http://nimoz.pl/upload/ digitalizacja/ publikacje%20digit/Zalecenia_planowanie_i_realizacja_projektow_digitalizacyjnych_NIMOZ_2011.pdf
2. Zapłata R., 2016, „Cyfryzacja w naukach o przeszłości i ochronie zabytków – analiza potencjału i zagrożeń na wybranych przykładach” - Warszawa /UKSW.
3. Zapłata R., 2017, "Designing the framework of possibilities for viewer’s activity. Mixed reality and monuments", 'TERRITORIO", 80, s. 40-42.
4. Papińska-Kacperek J., 2016, "Miejskie aplikacje mobilne w turystyce kulturowej w Polsce" - https://www.researchgate.net/publication/303257388_Miejskie_aplikacje_mobilne_w_turystyce_kulturowej_w_Polsce
5. Templin T., 2016, "Mobilny GIS – aktualne trendy, perspektywy rozwoju
i wyzwania kształcenia", "ROCZNIK GEOMATYKI", 2(72), s. 221-230.
UZUPEŁNIAJĄCA:
1. "Raport o digitalizacji dóbr kultury oraz gromadzenia, przechowywania i udostępniania obiektów cyfrowych w Polsce
2009-2020", 2009, Warszawa: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - http://www.kongreskultury.pl/library/File/
RaportDigitalizacja/Program%20digitalizacji%202009-2020.pdf
2. Maj A., 2010, "Media w podróży", ExMachina, Katowice - https://www.researchgate.net/publication/ 276144938_Media_w_podrozy
3. "Standardy w procesie digitalizacji obiektów dziedzictwa kulturowego", 2008, Płoszajski G. (red.), Warszawa.
4. Bakuła K., Ostrowski W., Zapłata R., Kurczyński Z., Stereńczak K., Kraszewski B., 2016, "Zalecenia w zakresie pozyskiwania, przetwarzania, analizy i zastosowania danych LIDAR w celu rozpoznania zasobów dziedzictwa archeologicznego w ramach programu AZP” - https://www.nid.pl/pl/Dla_specjalistow/Badania_i_dokumentacja/zabytki-archeologiczne/instrukcje-wytyczne-zalecenia/2017_instrukcja_LIDAR_NID.PDF
5. "Cyfryzacja w naukach o przeszłości i ochronie zabytków – digitalizacja i nieinwazyjne badanie dziedzictwa kulturowego in situ", (red.) R. Zapłata, 2015 - https://www.ibuk.pl/fiszka/166706/cyfryzacja-w-naukach-o-przeszlosci-i-ochronie-zabytkow--digitalizacja-i-nieinwazyjne-badanie-dziedzictwa-kulturowego-in-situ.html
6. Boulaassal H., Landes T., Grussenmeyer P., 2011, Reconstruction of 3D vector models of buildings by combination of ALS, TLS and VLS data, „International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences”, Vol. XXXVIII - 5/W16, 2011, ISPRS Trento 2011 Workshop, 2-4 March 2011, Trento, Italy – http://www.int-arch-photogramm-remote-sens-spatial-inf-sci.net/XXXVIII-5-W16/239/2011/isprsarchives-XXXVIII-5-W16-239-2011.pdf
7. Chyla J., Bryk M., 2013, Zastosowanie technologii GIS w lokalizacji stanowisk archeologicznych podczas prosepckji terenowej, "Rocznik Geomatyki", t. XII, z. 1 (63), s. 19-29.
8. Gołembnik A., 2014, Rola nowych technik dokumentacyjno-pomiarowych w interdyscyplinarnych działaniach badawczo-konserwatorskich, „Wiadomos ci Konserwatorskie”, 40/2014, s. 83-93.
9. Sawicki P., 2012, Bezzałogowe aparaty latające UAV w fotogrametrii i teledetekcji - stan obecny i kierunki rozwoju, „Archiwum Fotogrametrii, Kartografii i Teledetekcji", vol. 23, s. 365-376.
10. Zapłata R., 2013, Nieinwazyjne metody w badaniu i dokumentacji dziedzictwa kulturowego – aspekty skanowania laserowego w badaniach archeologicznych i architektonicznych, Warszawa.
Literatura dodatkowa podawana przy określonych tematach cząstkowych zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: