Podstawy psychologii dla nauczycieli WM-MA-S2-E2-PPDN
Treści programowe:
Psychologia jako nauka, metody badań psychologii.
Koncepcje psychologiczne człowieka (podejście psychodynamiczne, behawiorystyczne, poznawcze, humanistyczne, pozytywne)
Biologiczne mechanizmy zachowania.
Charakter, osobowość, temperament i ich wpływ na funkcjonowanie człowieka.
Emocje. Wpływ czynników emocjonalnych na prawidłowe funkcjonowanie człowieka.
Motywacja. Wpływ czynników motywacyjnych na prawidłowe funkcjonowanie człowieka.
Aktywność poznawcza w funkcjonowaniu człowieka. Czynniki determinujące procesy percepcyjne.
Aktywność społeczna w funkcjonowaniu człowieka.
Postawa i teorie jej zmiany.
Uczenie się jako aktywne przetwarzanie informacji.
Czynniki rozwoju człowieka.
Podstawy psychopatologii dla nauczycieli.
Znaczenie inteligencji w procesie uczenia się.
Krytyczne myślenie w pracy nauczyciela.
Warunki niezbędne w procesie rozwiązywanie problemów.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student definiuje terminy z zakresu psychologii ogólnej i klinicznej.
Student omawia wybrane teorie psychologiczne.
Student wyjaśnia podstawowe mechanizmy funkcjonowania jednostki (na poziomie myśli, uczuć i zachowań) w relacjach społecznych warunkujące efektywne wykonywanie zawodu nauczyciela.
UMIEJĘTNOŚCI
Student interpretuje zachowania i procesy psychiczne, proponuje rozwiązania konkretnych problemów.
Student wskazuje rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych w funkcjonowaniu psychicznym człowieka.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student ocenia poziom swojej wiedzy i umiejętności dotyczących mechanizmy funkcjonowania człowieka.
Student dostrzega potrzebę stałego doskonalenia się oraz samorealizacji.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest:
• Udział w wykładach (zapoznanie się z treścią kursu poprzez logowanie się na platformie)
• Wykonanie wszystkich testów
15 testów x 5 pytań po 5 punktów = 75 punktów
Brak oceny, próg zaliczenia 51%, czyli od 38 punktów
• Zaliczenie testu końcowego
Kryteria oceny testu końcowego
0%-50% (0-14 poprawnych odpowiedzi w teście) niedostateczny (2,0)
51%-60% (15-18 poprawnych odpowiedzi w teście) dostateczny (3,0)
61%-70% (19-21 poprawnych odpowiedzi w teście) dostateczny plus (3,5)
71%-80% (22-24 poprawnych odpowiedzi w teście) dobry (4,0)
81%-90% (25-27 poprawnych odpowiedzi w teście) dobry plus (4,5)
91%-100% (28-30 poprawnych odpowiedzi w teście) bardzo dobry (5,0)
WIEDZA
Ocena dostateczny (3,0) – student posiada elementarną wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień z zakresu psychologii ogólnej i klinicznej, wybranych teorii psychologicznych, mechanizmów funkcjonowania jednostki (na poziomie myśli, uczuć i zachowań)
Ocena dostateczny plus (3,5) – student posiada elementarną wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień z zakresu psychologii ogólnej i klinicznej, wybranych teorii psychologicznych, mechanizmów funkcjonowania jednostki (na poziomie myśli, uczuć i zachowań)
Ocena dobry (4,0) – student posiada wiedzę na poziomie dobrym z zakresu podstawowych zagadnień z zakresu psychologii ogólnej i klinicznej, wybranych teorii psychologicznych, mechanizmów funkcjonowania jednostki (na poziomie myśli, uczuć i zachowań)
Ocena dobry plus (4,5) – student posiada wiedzę na poziomie dobrym z zakresu podstawowych zagadnień z zakresu psychologii ogólnej i klinicznej, wybranych teorii psychologicznych, mechanizmów funkcjonowania jednostki (na poziomie myśli, uczuć i zachowań)
Ocena bardzo dobry (5,0) – student posiada wiedzę na poziomie bardzo dobrym z zakresu podstawowych zagadnień z zakresu psychologii ogólnej i klinicznej, wybranych teorii psychologicznych, mechanizmów funkcjonowania jednostki (na poziomie myśli, uczuć i zachowań)
UMIEJĘTNOŚCI
Ocena dostateczny (3,0) – student potrafi w stopniu dostatecznym interpretować zachowania i procesy psychiczne, zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazać rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych w funkcjonowaniu człowieka
Ocena dostateczny plus (3,5) – student potrafi w stopniu dostatecznym interpretować zachowania i procesy psychiczne, zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazać rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych w funkcjonowaniu człowieka
Ocena dobry (4,0) – student potrafi w stopniu dobrym interpretować zachowania i procesy psychiczne, zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazać rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych w funkcjonowaniu człowieka
Ocena dobry plus (4,5) – student potrafi w stopniu dobrym interpretować zachowania i procesy psychiczne, zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazać rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych w funkcjonowaniu człowieka
Ocena bardzo dobry (5,0) – student prawie zawsze właściwie potrafi interpretować zachowania i procesy psychiczne, zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazać rolę czynników wewnętrznych i zewnętrznych w funkcjonowaniu człowieka
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Ocena dostateczny (3,0) – student w stopniu wykazującym podstawową świadomość ocenia swoją wiedzę i umiejętności dotyczące mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz dostrzega potrzebę stałego doskonalenia się
Ocena dostateczny plus (3,5) – student w stopniu wykazującym podstawową świadomość ocenia swoją wiedzę i umiejętności dotyczące mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz dostrzega potrzebę stałego doskonalenia się
Ocena dobry (4,0) – student w stopniu wykazującym średnią świadomość ocenia swoją wiedzę i umiejętności dotyczące mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz dostrzega potrzebę stałego doskonalenia się
Ocena dobry plus (4,5) – student w stopniu wykazującym średnią świadomość ocenia swoją wiedzę i umiejętności dotyczące mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz dostrzega potrzebę stałego doskonalenia się
Ocena bardzo dobry (5,0) – student w stopniu wykazującym wysoką świadomość ocenia swoją wiedzę i umiejętności dotyczące mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz dostrzega potrzebę stałego doskonalenia się
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Mietzel, G. (2003). Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP.
Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (red.) (2005). Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Literatura uzupełniająca:
Aronson, E. (2009). Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Augustynek, A. (2018). Wprowadzenie do psychologii. Difin.
Mika, S. (2007). Psychologia społeczna dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Pasternak, J., Perenc, L., Radochoński, M. (2017). Podstawy psychopatologii dla pedagogów. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Madalińska-Michalak, J., Góralska, R. (2012). Kompetencje emocjonalne nauczyciela. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: