Podstawy dydaktyki matematyki WM-MA-S2-E1-PDM
Cele przedmiotu:
przygotowanie studentów do pracy w szkole na wszystkich poziomach edukacyjnych. Podjęcie próby nauczenia przyszłych pedagogów przetwarzania teorii w konkretne projekty dydaktyczne. Przedstawienie podstawowych zagadnień z dydaktyki matematyki oraz współczesnych koncepcji kształcenia matematycznego.
Druga połowa XX wieku, to ogromny rozwój dydaktyki matematyki, który trwa do tej pory, powodując kolejne reformy nauczania matematyki. Dzisiejsza szkoła wymaga profesjonalnie przygotowanych nauczycieli, znających koncepcje teoretyczne wyjaśniające procesy poznania matematycznego oraz umiejących je stosować w praktyce edukacyjnej.
Liczba godzin potrzebnych do zrealizowania przedmiotu:
Zorganizowane -wykład - 30 godzin dydaktycznych (30)
Praca własna:
Przygotowanie do zajęć: 15 godz.
Powtórzenie do zdania egzaminu: 25 godz.
Konsultacje: 5 godz.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2023/24_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
1. kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym
potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;
2. konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody
aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć;
3. rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
1. kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy;
2. dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
1. popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz
pozaszkolnym;
2. rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;
3. stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
1. udział w wykładach - dopuszcza się dwie nieobecności,
2. wykonanie zadanych prac,
3. aktywne uczestnictwo w zajęciach,
3. zdanie egzaminu obejmującego materiał prezentowany na wykładach.
Ocena końcowa z egzaminu:
50% - 65% ocena dostateczna
66% - 75% ocena dostateczna +
76% - 82% ocena dobra
83% - 90% ocena dobra +
91% - 100% ocena bardzo dobra
Wiedza:
ocena dst (3,0) - student posiada elementarną wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień dotyczących dydaktyki matematyki, rozumie charakteryzuje podstawowe pojęcia dotyczące dydaktyki matematyki.
ocena dst. plus (3,5) - student posiada elementarną wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień dotyczących dydaktyki matematyki, rozumie i charakteryzuje podstawowe pojęcia dotyczące dydaktyki matematyki.
ocena db (4,0) - student posiada wiedzę (na poziomie dobrym) z zakresu podstawowych zagadnień dotyczących dydaktyki matematyki, rozumie i charakteryzuje podstawowe pojęcia dotyczące dydaktyki matematyki, rozumie kryteria podstawowych elementów występujące w kursie dydaktyki matematyki na I II etapie edukacyjnym, charakteryzuje kryteria oraz definiuje cele nauczania, etapy procesu uczenia się, modele kształcenia, ewaluację systemu kształcenia, systemy oceniania, metody nauczania kształcone na I II etapie kształcenia.
ocena db plus (4,5) - student posiada wiedzę (na poziomie dobrym) z zakresu podstawowych zagadnień dotyczących dydaktyki matematyki, rozumie i charakteryzuje podstawowe pojęcia dotyczące dydaktyki matematyki, rozumie kryteria podstawowych elementów występujące w kursie dydaktyki matematyki na I II etapie edukacyjnym, charakteryzuje kryteria oraz definiuje cele nauczania, etapy procesu uczenia się, modele kształcenia, ewaluację systemu kształcenia, systemy oceniania, metody nauczania kształcone na I II etapie kształcenia.
ocena bdb (5,0) - student posiada wiedzę (na poziomie bardzo dobrym) z zakresu podstawowych zagadnień dotyczących dydaktyki matematyki, rozumie i charakteryzuje podstawowe pojęcia dotyczące dydaktyki matematyki, rozumie kryteria podstawowych elementów występujące w kursie dydaktyki matematyki na I II etapie edukacyjnym; w wyczerpujący sposób charakteryzuje kryteria oraz definiuje cele nauczania, etapy procesu uczenia się, modele kształcenia, ewaluację systemu kształcenia, systemy oceniania, metody nauczania kształcone na I II etapie kształcenia.
Umiejętności:
ocena dst (3,0) - student potrafi (w stopniu dostatecznym) wykorzystać podstawową wiedzę do kreowania sytuacji dydaktycznych, podejmować skuteczną współprace w procesie dydaktycznym z podmiotami procesu kształcenia, dobierać metody pracy i środki dydaktyczne na I II etapie kształcenia matematycznego.
ocena dst. plus (3,5) - student potrafi (w stopniu dostatecznym) wykorzystać podstawową wiedzę do kreowania sytuacji dydaktycznych, podejmować skuteczną współprace w procesie dydaktycznym z podmiotami procesu kształcenia, dobierać metody pracy i środki dydaktyczne na I II etapie kształcenia matematycznego.
ocena db (4,0) - student potrafi (na poziomie dobrym) wykorzystać wiedzę do kreowania sytuacji dydaktycznych, podejmować skuteczną współprace w procesie dydaktycznym z podmiotami procesu kształcenia, dobierać metody pracy i środki dydaktyczne na I II etapie kształcenia matematycznego.
ocena db plus (4,5) - student potrafi wykorzystać wiedzę do kreowania ciekawych sytuacji dydaktycznych, podejmować skuteczną współprace w procesie dydaktycznym z podmiotami procesu kształcenia, dobierać różne metody pracy (w tym aktywizujące) i środki dydaktyczne na I II etapie kształcenia matematycznego.
ocena bdb (5,0) - student potrafi (na poziomie bardzo dobrym) wykorzystać wiedzę do kreowania ciekawych/różnorodnych sytuacji dydaktycznych, inicjować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z podmiotami procesu kształcenia, dobierać różnorodne, innowacyjne metody pracy i środki dydaktyczne na I II etapie kształcenia matematycznego
Kompetencje społeczne:
ocena dst (3,0) - ma podstawową świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.
ocena dst. plus (3,5) - ma podstawowa świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.
ocena db (4,0) - ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.
ocena db plus (4,5) - ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.
ocena bdb (5,0) - ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się wysoką dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.
Literatura
W cyklu 2021/22_L:
Obowiązkowa: |
W cyklu 2022/23_L:
Obowiązkowa: |
W cyklu 2023/24_L:
Obowiązkowa: |
W cyklu 2024/25_Z:
Obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
licencjat z matematyki |
W cyklu 2022/23_L:
licencjat z matematyki |
W cyklu 2023/24_L:
licencjat z matematyki |
W cyklu 2024/25_Z:
licencjat z matematyki |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: