Logiki nieklasyczne i ich zastosowania - zajęcia fakultatywne WM-MA-S1-E6-LIZ
Wykład będzie przeglądem logik nieklasycznych, w szczególności tych wykorzystywanych w informatyce.
Celem kursu jest zapoznanie studenta z wielością logik nieklasycznych oraz sposobów ich wykorzystania. Po jego ukończeniu student powinien być w stanie zamodelować system, np. skończenie stanowy, przy pomocy technik opartych o logiki nieklasyczne.
Studenci poznają logiki wielowartościowe i ich zastosowania, takie jak logika Kleene'go i trójwartościowa logika SQL. Następnie przedstawione zostaną logiki modalne wraz z semantyką Kripke'go oraz algebraiczną oraz ich zastosowania w sprawdzaniu poprawności programów (model checking). Omówiona też zostanie logika intuicjonistyczna (konstruktywna) oraz jej związki z rachunkiem lambda oraz izomorfizmem Curry'ego-Howard'a czyli odpowiedniością pomiędzy dowodami i programami.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_L: E-Learning | W cyklu 2023/24_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
Wykład:
MA1_W01 - rozumie rolę logik nieklasycznych w tworzeniu formalizacji i modelowania systemów,
MA1_W04 - zna podstawowe logiki nieklasyczne i ich własności formalne.
Laboratorium:
MA1_K01 - jest gotów do określania potrzeb w rozwoju swojej wiedzy,
MA1_K02 - potrafi świadomie określić brakujące elementy swojej wiedzy i zna sposoby jej rozwoju,
MA1_K07 - jest gotowy do oceny różnych sposobów wykorzystania logik nieklasycznych w modelowaniu systemów.
Kryteria oceniania
Dla wszystkich efektów przyjmuje się następujące kryteria oceny we wszystkich formach weryfikacji:
ocena 5: osiągnięty w pełni (bez uchwytnych niedociągnięć)
ocena 4,5: osiągnięty niemal w pełni i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny
ocena 4: osiągnięty w znacznym stopniu i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny
ocena 3,5: osiągnięty w znacznym stopniu
z wyraźną przewagą pozytywów i nie są spełnione kryteria
przyznania wyższej oceny
ocena 3: osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją i nie są spełnione kryteria przyznania
wyższej oceny
ocena 2: nie został osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: