Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie oświaty WM-MA-N-S2-UzSPE
1. Wprowadzenie w tematykę
2. Prawidłowy rozwój w okresie dzieciństwa
3. Prawidłowy rozwój w okresie dorastania
4. Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji – specyfika zaburzeń okresu dzieciństwa i dorastania
5. Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji – teoretyczne modele zaburzeń wieku dziecięcego i młodzieńczego
6. Uczniowie z niepełnosprawnością – charakterystyka i metody pracy
7. Uczniowie z całościowymi zaburzeniami rozwoju oraz zespołem nadpobudliwości psychoruchowej – charakterystyka i metody pracy
8. Uczniowie z poważnymi zaburzeniami w komunikowaniu się i uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - charakterystyka i metody pracy
9. Uczniowie z zaburzeniami przywiązania - charakterystyka i metody pracy
10. Uczniowie niedostosowani społecznie, zagrożeni niedostosowaniem społecznym, uczniowie z zaburzeniami zachowania - charakterystyka i metody pracy
11. Uczniowie z chorobami przewlekłymi, uczniowie w sytuacjach traumatycznych, z problemami lękowymi i depresyjnymi - charakterystyka i metody pracy
12. Uczniowie wybitnie zdolni – charakterystyka i metody pracy
13. Ogólne wskazania do pracy z uczniem z SPE – perspektywa ucznia
14. Ogólne wskazania do pracy z uczniem z SPE – perspektywa nauczyciela
15. Podsumowanie i zebranie wiadomości
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
przygotowanie do zajęć: 15 godz.
przygotowanie do egzaminu: 15 godz.
suma godzin: 60 [60/30(25)=2]
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczestnictwo w wykładach (min. 80 proc.). Przedmiot kończy się egzaminem (w formie pisemnej lub ustnej). Przy wystawianiu oceny końcowej brany będzie pod uwagę także aktywny udział studenta podczas zajęć (w tym przygotowanie do zajęć i prezentacja wybranego materiału).
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Guzy, A., Krzyżyk, D. (red.) (2012). Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tom I. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne.
2. Guzy, A., Niesporek-Szamburska, B. (red.) (2013). Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tom I. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne.
3. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2.Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
4. Kendal, C. P. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
5. Tanajewska, A., Naprawa, R., Stawska, J., (2014). Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik dla nauczyciela. Warszawa: Difin.
Literatura uzupełniająca:
1. Baker, J. (2016). Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych. Trening komunikacji, zabawy i emocji dla dzieci z autyzmem. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
2. Bloomquist, L. M., Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Kraków: Wydawnictwo UJ.
3. Brzezińska A. (2019). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
4. Dawson, P., Guare, R. (2012). Zdolne, ale rozkojarzone. Wspieranie rozwoju dziecka za pomocą treningu umiejętności wykonawczych. Kraków: Wydawnictwo UJ.
5. Dix, P. (2013). Jak modelować zachowania uczniów i zarządzać klasą. Warszawa; Wydawnictwo Naukowe PWN.
6. Kozak, S. (2007). Patologie wśród dzieci i młodzieży. Leczenie i profilaktyka. Warszawa: Difin.
7. Kowalik, S. (red.) (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
8. Naar-King, S., Suarez M. (2012). Wywiad motywujący z młodzieżą i młodymi dorosłymi. Kraków: Wydawnictwo UJ.
9. Reddy, L. A. (2014). Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
10. Słupek, K. (2018). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Warszawa: Harmonia.
11. Taylor C. (2020). Zaburzenia przywiązania u dzieci i młodzieży. Poradnik dla terapeutów, opiekunów i pedagogów. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: