Programowanie obiektowe WM-I-Z-S1-E3-PO
Na wykładzie prezentowane są najważniejsze pojęcia: klasa, obiekt, kapsułkowanie, dziedziczenie i polimorfizm, przeciążone operatory, operatory konwersji oraz krótkie wprowadzenie do programowania generycznego: podstawowe szablony (wzorce) funkcji i klas. Podawane są przykłady realizacji dla języka C++. Krótko omówione są też podstawy modelowania i projektowania obiektowego. W ramach laboratorium studenci opracowują programy ilustrujące kolejne zagadnienia przedstawiane na wykładzie.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Szacunkowy nakład pracy studenta - wykład:
uczestnictwo w zajęciach 30 godz.,
przygotowanie do zajęć 30 godz.,
przygotowanie do weryfikacji 30 godz.,
konsultacje z prowadzącym 10 godz.,
razem: 100 godz. (4 ECTS).
Szacunkowy nakład pracy studenta - laboratorium:
uczestnictwo w zajęciach 30 godz.,
przygotowanie do zajęć 40 godz.,
przygotowanie do weryfikacji 20 godz.,
konsultacje z prowadzącym 10 godz.,
razem: 100 godz. (4 ECTS). | W cyklu 2022/23_Z: szacunkowy nakład pracy studenta - wykład:
uczestnictwo w zajęciach 30 godz
przygotowanie do zajęć 30 godz
przygotowanie do weryfikacji 30 godz
konsultacje z prowadzącym 10 godz
Razem: 100 godz (4 ECTS)
szacunkowy nakład pracy studenta - laboratorium:
uczestnictwo w zajęciach 30 godz
przygotowanie do zajęć 40 godz
przygotowanie do weryfikacji 20 godz
konsultacje z prowadzącym 10 godz
Razem: 100 godz (4 ECTS) |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Wykład
Student
W1: (I1_W02) zna i rozumie podstawowe założenia obiektowego modelowania rzeczywistości,
W2: (0I1_W04, I1_W06) zna i rozumie zasadę kapsułkowania w modelowaniu obiektowym i rozumie jej rolę w modelu,
W3: (I1_W04, I1_W06) zna i rozumie pojęcie dziedziczenia klas i rolę budowania hierarchii klas w modelu obiektowym,
W4 (I1_W04, I1_W06) zna i rozumie mechanizm polimorfizmu metod i rozumie jego zasady stosowania oraz ograniczenia,
W5 (I1_W04, I1_W06) zna i rozumie zasady tworzenia przeciążonych operatorów i sposoby ich wykorzystania,
W6 (I1_W04) zna i rozumie reguły budowania szablonów klas i funkcji oraz możliwości implementowania algorytmów niezależnych od specyficznych typów danych z wykorzystaniem szablonów.
Laboratorium
Student
U1: (I1_U02, I1_U04) potrafi implementować obiektowe typy danych ze szczególnym uwzględnieniem kapsułkowania oraz mechanizmu konstruktorów i destruktorów i stosuje je w podstawowych strukturach danych,
U2: (I1_U04) potrafi korzystać z dziedziczenia, aby zarządzać obiektami różnych typów mających wspólną klasę bazową w hierarchii klas,
U3: (I1_U03, I1_U04) potrafi stosować polimorfizm, aby w jednolity sposób implementować procesy wykorzystujące obiekty różnych typów mających wspólną klasę bazową w hierarchii klas,
U4: (I1_U03, I1_U04) potrafi implementować przeciążone operatory działające na obiektach typów zdefiniowanych przez programistę,
U5: (I1_U03) potrafi stosować szablony funkcji do implementacji podstawowych procedur wspólnych dla obiektów różnych typów z wykorzystaniem przeciążonych operatorów,
U6: (I1_U06, I1_U08, I1_U15) potrafi budować niewielkie projekty programistyczne w metodyce obiektowej.
Kryteria oceniania
Dla wszystkich efektów przyjmuje się następujące kryteria oceny we wszystkich formach weryfikacji:
ocena 5: osiągnięty w pełni (bez uchwytnych niedociągnięć)
ocena 4,5: osiągnięty niemal w pełni i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny
ocena 4: osiągnięty w znacznym stopniu i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny
ocena 3,5: osiągnięty w znacznym stopniu – z wyraźną przewagą pozytywów – i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny
ocena 3: osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny
ocena 2: nie został osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: