Zwalczanie cyberprzestępczości WM-I-U2-ZC
Celem kursu jest przekazanie wiedzy z zakresu teorii i praktyki cyberprzestępczości ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z wykorzystaniem sieci oraz systemów komputerowych. Adresatami tego kierunku są studenci Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, którzy są zainteresowani tematyką cyberprzestępczości. W razie potrzeb lub zainteresowania przez studentów innymi tematami czy zagadnieniami tematy te mogą ulec modyfikacji lub zmianie.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Efekty wiedzowe
1) Zna struktury systemu bezpieczeństwa państwa, uwarunkowania polityczno-prawne oraz zależności ekonomiczne w szczególności pomiędzy podstawowymi elementami systemu.
Posiada teoretyczną oraz praktyczną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa systemów informatycznych, rodzajów zagrożeń i ataków oraz przeciwdziałania im.
2) Ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur oraz instytucji odpowiedzialnych za zarządzanie bezpieczeństwem.
Zna i rozumie prawne możliwości ścigania cyberprzestępstw.
3) Zna podstawowe elementy składowe struktur zarządzających bezpieczeństwem, a także konsekwencje wynikające ze zmian przyczynowo-skutkowych i prawidłowościach implikujących te zmiany.
Zna i rozumie podstawowe metody działania cyberprzestępców.
Efekty umiejętności
1) Umie stosować w praktyce wiedzę teoretyczną do szczegółowego opisywania przyczynowo skutkowego procesów i procedur bezpieczeństwa;
Potrafi rozpoznać i przeciwdziałać zagrożeniom w cyberprzestrzeni.
2) Potrafi dokonywać właściwej analizy procedur bezpieczeństwa specyficznych dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów.
Potrafi wskazać cechy charakterystyczne społeczeństwa informacyjnego i zagrożenia z tym związane.
3) Posiada umiejętność rozumienia, diagnozowania i analizowania, a także oceniania zjawisk w wybranych procedurach bezpieczeństwa z uwypukleniem wskazanych dyscyplin naukowych
Wskazuje podstawowe kierunki rozwoju cyberprzestępczości.
Kompetencje społeczne
1) Umie prawidłowo wyznaczać główne priorytety służące realizacji zadań grupowych i indywidualnych.
Jest gotowy pracować w zespole w celu wypracowania optymalnego rozwiązania postawionego zadania.
2) Potrafi przewidywać wszelkie uwarunkowania: polityczne, gospodarcze, obywatelskie we wszelkich inicjatywach społecznych w aspekcie bezpieczeństwa narodowego
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejmując w niej różne role.
3) Rozumie znaczenie ciągłego doskonalenia posiadanych umiejętności
Kryteria oceniania
Pre i Posttest
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1) Brunon Hołyst, Jacek Pomykała Cyberprzestępczość i ochrona informacji : bezpieczeństwo w Internecie. T. 2 /, Wyd. WSM 2013
2) J. Stokłosa, T. Bliski, T. Pankowski, Bezpieczeństwo danych w systemach informatycznych. PWN, 2001
3) W. Stallings, Network Security Essentials. Prentice Hall, 2003
4) W. R. Cheswick. Firewalle i bezpieczeństwo w sieci. Helion, 2003
5) Brunon Hołyst, Jerzy Pejaś, Jacek Pomykała Cyberprzestępczość i bezpieczne systemy zarządzania informacją klasyfikowaną /, wyd. WSM 2013
6) N. Ferguson, B. Schneier, Kryptografia w praktyce., Helion, 2004
7) S. Garfinkel, G. Spafford, Bezpieczeństwo w Unixie i Internecie. Wyd. RM, 1997
W cyklu 2021/22_L:
1) Brunon Hołyst, Jacek Pomykała Cyberprzestępczość i ochrona informacji : bezpieczeństwo w Internecie. T. 2 /, Wyd. WSM 2013 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: