Fizykalne podstawy technologii informatycznych WM-I-S1-E4-FIZ
Przykładowe ćwiczenia:
" Prawo Ohma i prawa Kirchoffa dla oporników.
" Mostek Wheatstone'a.
" Charakterystyki prądowo-napięciowe diod półprzewodnikowych.
" Zależność oporu metalu od temperatury.
" Prostowanie prądu zmiennego – mostek Graetza.
" Rezonans w obwodach RLC.
" Wyznaczenie oporu właściwego konstantanu
" Waga Mohra.
" Wahadło rewersyjne.
" Badanie polaryzacji światła laserowgo.
" Wyznaczenie odległości ogniskowej soczewki
" Wyznaczanie długości fali światła laserowego przy użyciu siatek dyfrakcyjnych.
" Zwierciadło Lloyda - interferencja fal dźwiękowych.
" Efekt Dopplera.
" Prawo Lamberta.
" Wyznaczanie potencjału elektrycznego naładowanych ciał.
" Wyznaczanie pola elektrycznego naładowanych ciał.
Pomiar postawowych wielkości fizycznych: czas, masa, objętość, gęstość, długość
W cyklu 2019/20_L:
Przykładowe ćwiczenia: " Mostek Wheatstone'a. " Charakterystyki prądowo-napięciowe diod półprzewodnikowych. " Zależność oporu metalu od temperatury. " Prostowanie prądu zmiennego – mostek Graetza. " Rezonans w obwodach RLC. " Waga Mohra. " Wahadło rewersyjne. " Badanie polaryzacji światła laserowgo. " Wyznaczanie długości fali światła laserowego przy użyciu siatek dyfrakcyjnych. " Zwierciadło Lloyda - interferencja fal dźwiękowych. " Efekt Dopplera. " Prawo Lamberta. " Wyznaczanie potencjału elektrycznego naładowanych ciał. " Wyznaczanie pola elektrycznego naładowanych ciał. Pomiar postawowych wielkości fizycznych: czas, masa, objętość, gęstość, długość |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniue zajęć student:
Wie na czym polega metodyka badań eksperymentalnych.
Zna podstawową terminologię, nomenklaturę, zwyczajowe konwencje i jednostki fizyczne.
Zna główne metody pomiarowe z zakresu fizyki.
Potrafi przeprowadzić proste pomiary fizyczne.
Potrafi planować pomiary i oceniać niepewność pomiarową.
Potrafi korzystać z aparatury pomiarowej.
Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia.
Potrafi formułować opinie na temat podstawowych zagadnień fizycznych.
Kryteria oceniania
Ocenę uzyskuje się oddzielnie z wykładu oraz z pracowni.
Na końcową ocenę składają się cząstkowe oceny uzyskane w ciągu semestru (jest to średnia ważona tych ocen).
Oceny uzyskuje się za:
mini testy pisemne i/lub elektroniczne oraz egzamin końcowy (wykład);
sprawozdania z wykonanych pomiarów, prezentacja końcowa, kolokwium z analizy danych (pracownia).
Wszyscy studenci są zobowiązani do wykonania określonej liczby doświadczeń.
Nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach skutkuje oceną niedostateczną za dane ćwiczenie
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
H. Szydłowski, Pracownia fizyczna.
G. L. Squires, Praktyczna fizyka.
J. R. Taylor, Wstęp do analizy błędu pomiarowego.
Literatura uzupełniająca:
T. Dryński, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki
W cyklu 2019/20_L:
H. Szydłowski, Pracownia fizyczna. G. L. Squires, Praktyczna fizyka. J. R. Taylor, Wstęp do analizy błędu pomiarowego. Literatura uzupełniająca: T. Dryński, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki |
Uwagi
W cyklu 2019/20_L:
Każdorazowe przygotowanie się ćwiczeń na podstawie instrukcji i podręczników |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: