Krytyczne myślenie w naukach przyrodniczych WM-FI-ZR-KMwNP
1. Kompetencje przyszłości i kompetencje kluczowe (1,5h):
-jakie są kompetencje przyszłości?
-jakie są kompetencje kluczowe?
-czym jest krytyczne myślenie
2. Fakt a opinia (1,5h):
-czym jest fakt?
-czym jest opinia?
-w jaki sposób fakty i opinie wpływają na krytyczne myślenie?
3. Fakt (1,5h):
-w jaki sposób weryfikować fakty?
-fakty a światopogląd
-w jaki sposób argumentować swoją opinię?
-argument i kontrargument, czym są i jak je stosować?
4. Cele zrównoważonego rozwoju (1,5h):
-czym są cele zrównoważonego rozwoju?
-w jaki sposób weryfikować firmy pod względem realizacji CZR ONZ?
5. Wiedza potoczna a wiedza naukowa (1,5h):
-czym jest wiedza potoczna?
-czym jest wiedza naukowa?
-w jaki sposób weryfikować wiedzę potoczną i wiedzę naukową na danych przykładach związanych z celami zrównoważonego rozwoju?
-jakie są metody naukowe?
-co to raport laboratoryjny i jak go tworzyć?
-w jaki sposób możemy się uczyć, aby wykorzystywać wiedzę naukową?
6. Typy błędów poznawczych (1,5h):
-czym są błędy poznawcze?
-na jakie błędy poznawcze należy zwrócić uwagę kultywując krytyczne myślenie?
7. Cechy krytycznego myślenia:
-analiza;
-rozumowanie;
-ocena;
-weryfikacja;
-przejrzystość
-otwartość
-kreatywność
-refleksyjność
Każdy temat odbywa się w formie konserwatorium. Studenci wykonują ćwiczenia wskazane przez prowadzącą, dzięki czemu są naprowadzani na dane tematy i wyciągają wnioski
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2022/23_L: PO - przedmioty ogólnouczelniane (bez obszaru) | W cyklu 2023/24_Z: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocenianie na podstawie dwóch prac pisemnych:
1. Scenariusz zajęć dotyczących krytycznego myślenia w danej dziedzinie nauki, w której student czuje się pewnie;
2. Praca indywidualna na temat krytycznego myślenia. Wytyczne do pracy zostały podane na zajęciach. Podjęcie krytycznej analizy jednego tematu w naukach dziedziny studenta.
Dodatkowo aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz obecności na zajęciach. Dopuszczalna jest jedna nieobecność.
Literatura
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023/24_Z:
1. Myślenie krytyczne jako cel kształcenia, Ewa Wasilewska-Kamińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: