Fizyka ogólna I WM-FI-S1-E1-FO1
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=38124 (w cyklu 2023/24_Z)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=38124 (w cyklu 2024/25_Z)
Fizyka a inne nauki przyrodnicze
Wektory i skalary w fizyce
Pochodne, całki i równania różniczkowe
Kolokwium I
Zasady dynamiki Newtona
Kolokwium III
Dynamika punktu materialnego
Dynamika układu punktów materialnych
Prawa Keplera
Kolokwium 2
Transformacja Galileusza i Lorentza, Szczególna teoria względności
Mechanika relatywistyczna
Kinematyka i dynamika ruchu obrotowego
Mechanika płynów, Znaczenie mechaniki klasycznej
Kolokwium III
|
W cyklu 2023/24_Z:
1. Przedmiot i metody fizyki 2. Fizyka a inne nauki przyrodnicze 3. Wektory i skalary w fizyce 4. Pochodne, całki i równania różniczkowe 5. Kinematyka punktu materialnego 6. Zasady dynamiki Newtona 7. Dynamika punktu materialnego 8. Dynamika układu punktów materialnych 9. Prawa Keplera 10. Transformacja Galileusza i Lorentza 11. Szczególna teoria względności 12. Mechanika relatywistyczna 13. Kinematyka i dynamika ruchu obrotowego 14. Mechanika płynów 15. Znaczenie mechaniki klasycznej |
W cyklu 2024/25_Z:
1. Przedmiot i metody fizyki 2. Fizyka a inne nauki przyrodnicze 3. Wektory i skalary w fizyce 4. Pochodne, całki i równania różniczkowe 5. Kinematyka punktu materialnego 6. Zasady dynamiki Newtona 7. Dynamika punktu materialnego 8. Dynamika układu punktów materialnych 9. Prawa Keplera 10. Transformacja Galileusza i Lorentza 11. Szczególna teoria względności 12. Mechanika relatywistyczna 13. Kinematyka i dynamika ruchu obrotowego 14. Mechanika płynów 15. Znaczenie mechaniki klasycznej |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2025/26_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: uczestnictwo w zajęciach: 30 h
przygotowanie do zajęć: 20 h
przygotowanie do weryfikacji: 20 h
konsultacje z prowadzącym: 20 h | W cyklu 2024/25_Z: uczestnictwo w zajęciach: 30 h
przygotowanie do zajęć: 20 h
przygotowanie do weryfikacji: 20 h
konsultacje z prowadzącym: 20 h | W cyklu 2025/26_Z: uczestnictwo w zajęciach 60
przygotowanie do zajęć 10
przygotowanie do weryfikacji 23
konsultacje z prowadzącym 17
4 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
Rozumie zasady mechaniki klasycznej związane z mechaniką Newtona i prawami powszechnej grawitacji w zastosowaniu do ruchu prostych układów fizycznych, a także bryły sztywnej i płynów; docenia znaczenie mechaniki relatywistycznej. Potrafi stosować teorię mechaniki do rozwiązywania konkretnych problemów w przyrodzie.
uczestnictwo w zajęciach: 30 h
przygotowanie do zajęć: 20 h
przygotowanie do weryfikacji: 20 h
konsultacje z prowadzącym: 20 h
Kryteria oceniania
19.1
weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć podsumowuje podstawowe aspekty fizyki klasycznej związane z mechaniką klasyczną, grawitacją, drganiami i falami w ośrodkach sprężystych, hydromechaniką oraz akustyką
5
19.1 weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie podsumowuje podstawowe aspekty fizyki klasycznej związane z mechaniką klasyczną, grawitacją, drganiami i falami w ośrodkach sprężystych, hydromechaniką oraz akustyką, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4.5
19.1 weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie podsumowuje podstawowe aspekty fizyki klasycznej związane z mechaniką klasyczną, grawitacją, drganiami i falami w ośrodkach sprężystych, hydromechaniką oraz akustyką, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4
19.1 weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie podsumowuje podstawowe aspekty fizyki klasycznej związane z mechaniką klasyczną, grawitacją, drganiami i falami w ośrodkach sprężystych, hydromechaniką oraz akustyką, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3.5
19.1 weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych podsumowuje podstawowe aspekty fizyki klasycznej związane z mechaniką klasyczną, grawitacją, drganiami i falami w ośrodkach sprężystych, hydromechaniką oraz akustyką, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3
19.1
weryfikacja nie wykazuje, że podsumowuje podstawowe aspekty fizyki klasycznej związane z mechaniką klasyczną, grawitacją, drganiami i falami w ośrodkach sprężystych, hydromechaniką oraz akustyką, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę
2
19.2
weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć rozwiązuje typowe zadania z mechaniki, ruchu drgającego i falowego
oraz hydrodynamiki
5
19.2
weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie rozwiązuje typowe zadania z mechaniki, ruchu drgającego i falowego oraz hydrodynamiki, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4.5
19.2
weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie rozwiązuje typowe zadania z mechaniki, ruchu drgającego i falowego oraz hydrodynamiki, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4
19.2
weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie rozwiązuje typowe zadania z mechaniki, ruchu drgającego i falowego oraz hydrodynamiki, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3.5
19.2
weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych rozwiązuje typowe zadania z mechaniki, ruchu drgającego i falowego oraz hydrodynamiki, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3
19.2
weryfikacja nie wykazuje, że rozwiązuje typowe zadania z mechaniki, ruchu drgającego i falowego oraz hydrodynamiki, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę
2
19.3
weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć włącza się w rozwiązywanie problemów podczas ćwiczeń i rozumie konieczność nauki ze zrozumieniem
5
19.3
weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie włącza się w rozwiązywanie problemów podczas ćwiczeń i rozumie konieczność nauki ze zrozumieniem, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4.5
19.3
weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie włącza się w rozwiązywanie problemów podczas ćwiczeń i rozumie konieczność nauki ze zrozumieniem, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4
19.3
weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie włącza się w rozwiązywanie problemów podczas ćwiczeń i rozumie konieczność nauki ze zrozumieniem, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3.5
19.3
weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych włącza się w rozwiązywanie problemów podczas ćwiczeń i rozumie konieczność nauki ze zrozumieniem, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3
19.3
weryfikacja nie wykazuje, że włącza się w rozwiązywanie problemów podczas ćwiczeń i rozumie konieczność nauki ze zrozumieniem, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę
2
19.4 Każda ocena w jest zaokrąglana przy użyciu funkcji st:
st(w)= 5, jeśli 4,5 < w; st(w)= 4,5, jeśli 4,25 < w ≤ 4,5; st(w)= 4, jeśli 3,75 < w ≤ 4,25; st(w)= 3,5, jeśli 3,25 < w ≤ 3,75; st(w)= 3, jeśli 2,75 < w ≤ 3,25; st(w)= 2, jeśli w ≤ 2,75
Ocena końcowa x jest wyznaczana wg reguły:
● jeśli każda z ocen końcowych za zajęcia powiązane jest pozytywna i ich średnia wynosi y, to x wyznacza się ze wzoru x=st((y+z)/2), gdzie z jest średnią ważoną ocen z przeprowadzonych weryfikacji, w których wagi ocen z egzaminów wynoszą 2, a wagi ocen z innych form weryfikacji są równe 1
● jeśli choć jedną oceną końcową z zajęć powiązanych jest 2 lub nzal, to x=2.
Literatura
Literatura podstawowa
J. Walker, Podstawy fizyki. Zbiór zadań, PWN, Warszawa 2012
A. Hennel, W. Krzyżanowski, W. Szuszkiewicz, K. Wódkiewicz Zadania i problemy z fizyki część 1, Mechanika klasyczna i relatywistyczna, PWN,
Warszawa 2002
D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy fizyki tom 1 (Mechanika), PWN, Warszawa 2005
D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy fizyki tom 2 (Mechanika, drgania i fale, termodynamika), PWN, Warszawa 2005
https://openstax.org/details/books/fizyka-dla-szk%C3%B3%C5%82-wy%C5%BCszych-tom-1
Literatura uzupełniająca:
R. P. Feynman, R. B. Leighton, M. Sands, Feynmana wykłady z fizyki. tom 1, część 1 i 2, PWN, Warszawa 2012
K. Ernst, Fizyka sportu, PWN, Warszawa 2010
P. G. Hewitt, Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa 2010
|
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura podstawowa R. Resnick, D. Halliday, Fizyka Tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001. W. Moebs et al. (2018) Openstacks Katalyst Education Polska, isbn 978-83-948838-1-2 R. P. Feynman, R. B. Leighton, M. Sands, Feynmana wykłady z fizyki, tom 1, część 1, tom 2 cz. 2 (roz. 40, 41), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1970. B. M. Jaworski, A. A. Dietław, Fizyka. Poradnik encyklopedyczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000 (cz. I. Mechanika). A. Hennel, W. Krzyżanowski, W. Szuszkiewicz, K. Wódkiewicz, Zadania i problemy z fizyki. Mechanika klasyczna i relatywistyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN (wydanie V), Warszawa 1999. Literatura uzupełniająca: D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy fizyki tom 1 (Mechanika), PWN, Warszawa 2005 P. G. Hewitt, Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa 2010 K. Ernst, Fizyka sportu, PWN, Warszawa 2010 |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa R. Resnick, D. Halliday, Fizyka Tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001. W. Moebs et al. (2018) Openstacks Katalyst Education Polska, isbn 978-83-948838-1-2 R. P. Feynman, R. B. Leighton, M. Sands, Feynmana wykłady z fizyki, tom 1, część 1, tom 2 cz. 2 (roz. 40, 41), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1970. B. M. Jaworski, A. A. Dietław, Fizyka. Poradnik encyklopedyczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000 (cz. I. Mechanika). A. Hennel, W. Krzyżanowski, W. Szuszkiewicz, K. Wódkiewicz, Zadania i problemy z fizyki. Mechanika klasyczna i relatywistyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN (wydanie V), Warszawa 1999. Literatura uzupełniająca: D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy fizyki tom 1 (Mechanika), PWN, Warszawa 2005 P. G. Hewitt, Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa 2010 K. Ernst, Fizyka sportu, PWN, Warszawa 2010 |
W cyklu 2025/26_Z:
Literatura podstawowa J. Walker, Podstawy fizyki. Zbiór zadań, PWN, Warszawa 2012 https://openstax.org/details/books/fizyka-dla-szk%C3%B3%C5%82-wy%C5%BCszych-tom-1 Literatura uzupełniająca: R. P. Feynman, R. B. Leighton, M. Sands, Feynmana wykłady z fizyki. tom 1, część 1 i 2, PWN, Warszawa 2012 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: