Algebra liniowa WM-FI-AL
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z, podstawami algebry, rachunkiem macierzowym i jego zastosowaniami oraz zagadnieniami z zakresu geometrii analitycznej w przestrzeni trójwymiarowej. Studenci nabywają umiejętności w analizie i rozwiązywaniu układów liniowych, znajdowaniu wartości i przestrzeni własnych oraz arytmetyką modularną.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_L: E-Learning | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_L: wykład
obecność na zajęciach 30 h
samodzielna lektura i konsultacje 20 h
przygotowanie do egzaminu 25 h
razem ok. 75 h, czyli 3 ECTS
ćwiczenia
obecność na zajęciach 30 h
przygotowanie do kolokwiów 20 h
prace domowe 20 h
konsultacje 5h
razem ok. 75 h, czyli 3 ECTS | W cyklu 2024/25_L: wykład
obecność na zajęciach 30 h
samodzielna lektura i konsultacje 10 h
przygotowanie do egzaminu 10 h
razem ok. 50 h, czyli 2 ECTS
ćwiczenia
obecność na zajęciach 30 h
przygotowanie do kolokwiów 20 h
prace domowe 20 h
konsultacje 5h
razem ok. 75 h, czyli 3 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
wykład
Student zna i rozumie:
W1 pojęcia grupy, pierścienia, ciała i różnice między nimi oraz podstawowe przykłady (FIZ1_W01),
W2: pojęcie macierzy, wektora i ich podstawowe własności (FIZ1_W01),
W3 własności wyznaczników i geometryczną interpretację wyznacznika, definicje i własności iloczynu skalarnego, wektorowego i mieszanego wektorów (FIZ1_W01).
W4 podstawowe twierdzenia i prawa dotyczące macierzy (FIZ1_W01),
W5 zapis wektorowy i macierzowy w analizie układów równań liniowych (FIZ1_W01).
W6: zndefinicję ciała liczb zespolonych i działań w tym ciele oraz podstawowe własności liczb zespolonych. (FIZ1_W01).
W7: definicje prostej i płaszczyzny w przestrzeni R^3, różne sposoby ich reprezentacji oraz ich własności (FIZ1_W01).
Student jest świadom:
K1: wielości zastosowań algebry liniowej w matematyce obliczeniowej i innych dziedzinach, w tym pokrewnych z fizyką. ((FIZ1_K01).
ćwiczenia
Student potrafi
U1: posługiwać się pojęciami wielomianu, wektora, macierzy, iloczynu skalarnego (FIZ1_U02),
U2: obliczać wyznaczniki, stosować ich własności do rozwiązywania zadań (FIZ1_U02, FIZ1_U03),
U3: rozwiązywać układy równań liniowych o stałych współczynnikach i posługiwać się geometryczną interpretacją rozwiązań FIZ1_U02).
U4: prowadzić obliczenia w działaniach mod n oraz w ciele liczb zespolonych (FIZ1_U02).
U5: stawiać pytania dotyczące rozwiązywanych zadań oraz bardziej ogólnych problemów w wielowymiarowych przestrzeniach (FIZ_K02)
Kryteria oceniania
Dla wszystkich efektów przyjmuje się następujące kryteria oceny we wszystkich formach weryfikacji:
ocena 5: osiągnięty w pełni (bez uchwytnych niedociągnięć),
ocena 4,5: osiągnięty niemal w pełni i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny,
ocena 4: osiągnięty w znacznym stopniu i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny,
ocena 3,5: osiągnięty w znacznym stopniu – z wyraźną przewagą pozytywów – i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny,
ocena 3: osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny,
ocena 2: nie został osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: