I Pracownia fizyczna I WM-FI-262
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=32125 (w cyklu 2022/23_Z)
Zapoznanie się z podstawowymi technikami wykonania pomiarów oraz odpowiednimi sposobami szacowania niepewności pomiarowych.
W cyklu 2021/22_Z:
Zagadnienia i metody pomiarowe z zakresu fizyki klasycznej i współczesnej z zastosowaniem prostych technik elektronicznych i metod komputerowej analizy eksperymentu (dyskusja niepewności pomiarowych). Zaznajomienie, zdobycie i poszerzenie umiejętności w posługiwaniu się pakietem Microsoft Office, Mathematica, Origin. Spis ćwiczeń wchodzących w skład zestawów laboratoryjnych dostępnych na I Pracowni Fizycznej: Sylabus opracował: Paweł Pęczkowski (koordynator przedmiotu) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2024/25_Z: Przedmiot zakłada 30 h.
4 h - zajęcia z niepewności pomiarowych
6 h - przygotowanie raportów laboratoryjnych/sprawozdań
20 h - praca przy sprzęcie laboratoryjnym, wykonywanie ćwiczeń | W cyklu 2020/21_Z: 0 LUB 5.00 LUB 9.00 (w zależności od programu) | W cyklu 2022/23_Z: Wykład i zajęcia praktyczne: 16 godzin
Ćwiczenia i prezentacja: 44 godzin
Opracowanie danych i napisanie sprawozdania: 35 godzin
Konsultacje: 5 godzin
SUMA GODZIN: 100 = 4 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim: 65 godz. (2 ECTS) | W cyklu 2021/22_Z: 0 LUB 5.00 LUB 9.00 (w zależności od programu) |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
W1: student zna i potrafi wytłumaczyć podstawowe pojęcia Rachunku Błędu
W2: student definiuje podstawowe pojęcia które są niezbędne do wykonania przydzielonej mu pracy doświadczalnej
U1: student potrafi obsługiwać sprzęt niezbędny do wykonania przydzielonej mu pracy doświadczalnej
U2: student poprawnie wykonuje linearyzacje danych
U3: student w należny sposób sporządza wykresy
U4: student poprawnie szacuje/oblicza niepewności pomiarowe
U5: student podaje niepewności pomiarowe w należny sposób
U6: potrafi pisemnie prezentować wyniki swojej pracy (korzystając z pakietu Office)
U7: student potrafi poprowadzić prezentacje na podstawie wykonanego wcześniej ćwiczenia
Kryteria oceniania
W ciągu semestru student zbiera punkty za wykonanie pracy. Punkty nalicza się na podstawie efektów uczenia się w sposób ciągły. Dopiero na końcu semestru wystawia się ocenę z przedmiotu jako średnią ważoną z otrzymanych punktów (wzór jest podany poniżej).
** Kolokwium: kilka pytań (1, 2 lub 3 punkty za pytanie). Ocena punktowa (pośrednia) z kolokwium to stosunek otrzymanych punktów do całkowitej liczby punktów pomnożony razy 5.
** Ćwiczenia: każde sprawozdanie ocenia się (w punktach od 0 do 5 punktów):
+1 punkt za wysłanie sprawozdania w należnym terminie (pierwsza wersja - w ciągu tygodnia od wykonania pomiarów)
+1 punkt dane pomiarowe podane w należny sposób
+1 punkt jak niepewności pomiarowe obliczone i podane w należny sposób
+1 punkt za poprawną linearyzacje danych oraz sporządzone w należny sposób wykresy
+1 punkt jak wyniki obliczeń i wnioski są sensowne
Sprawozdanie z każdego z ćwiczeń można poprawiać na lepszą ocenę maksymalnie 2 razy na każde ćwiczenie.
Przed przystąpieniem do wykonania każdego ćwiczenia studenci muszą zaliczyć krótki test wielokrotnego wyboru (wejściówka, 5 pytań). Niezaliczenie wejściówki skutkuje niedopuszczeniem do wykonania ćwiczenia i koniecznością odrabiania ćwiczenia w jednym z terminów poprawkowych.
** Ocena pośrednia z prezentacji: (w punktach od 0 do 5):
+1 punkty za wygłoszenie prezentacji
+1 punkt za brak pomyłek
+3 punkty za umiejętność wytłumaczyć swoje zdanie stosując argumenty i fakty
** Ocena końcowa za semestr to średnia ważona. Wagi są: kolokwium = 6, poszczególne ćwiczenie = 1, prezentacja = 2.
Wzór na ocenę końcową: (6 * ocena z kolokwium + oceny z ćwiczeń + 2 * ocena z prezentacji)/16
Literatura
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura: |
W cyklu 2024/25_Z:
Wstęp do analizy błędu pomiarowego |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: