Chemia nieorganiczna WM-CH-S1-E3-CHN
Pierwsza część wykładu przybliża podstawowe pojęcia używane w chemii nieorganicznej. Druga część poświęcona jest zwięzłemu opisowi wybranych grup układu okresowego.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Dla wykładu:
EU1- tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego
EU2- posługuje się podstawowymi pojęciami związanymi z właściwościami i reaktywnością pierwiastków (kwasowość/zasadowość, izoelektronowość, energia orbitalna itp.)
EU3- potrafi opisać podstawowe rodzaje wiązań chemicznych korzystając z teorii wiązań walencyjnych, orbitali molekularnych, uwzględniając również oddziaływania elektrostatyczne
EU4- omawia trendy we właściwościach i reaktywności pierwiastków grup głównych na podstawie wybranej grupy związków
EU5- posługuje się podstawowymi pojęciami służącymi do opisu ciała stałego; potrafi opisać podstawowe struktury krystaliczne
EU6- wyjaśnia podstawowe aspekty chemii koordynacyjnej
Dla ćwiczeń:
EU1 - szereguje pierwiastki względem ich właściwości (promień atomowy, energia jonizacji itp.)
EU2 - potrafi wyliczyć podstawowe właściwości związków na podstawie właściwości tworzących je pierwiastków
EU3- potrafi przewidzieć geometrię prostych molekuł bazując na teorii VSEPR
EU4 - opisuje sposób wiązania się pierwiastków z związkach i na tej podstawie przewiduje ich właściwości
Kryteria oceniania
Dla wykładu:
EU1:
5 - weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć omawia właściwości najważniejszych pierwiastków chemicznych i ich związków
4,5 - weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie omawia właściwości najważniejszych pierwiastków chemicznych i ich związków, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4 - weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie omawia właściwości najważniejszych pierwiastków chemicznych i ich związków, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5 - weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie omawia właściwości najważniejszych pierwiastków chemicznych i ich związków, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3 - weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych omawia właściwości najważniejszych pierwiastków chemicznych i ich związków, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2 - weryfikacja nie wykazuje, że omawia właściwości najważniejszych pierwiastków chemicznych i ich związków, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę
EU2:
5 - weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego
4,5 - weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4 -weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5 - weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3 - weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2 - weryfikacja nie wykazuje, że tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę
EU3:
5 - weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć potrafi opisać podstawowe rodzaje wiązań chemicznych korzystając z teorii wiązań walencyjnych, orbitali molekularnych, uwzględniając również oddziaływania elektrostatyczne
4,5 - weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie potrafi opisać podstawowe rodzaje wiązań chemicznych korzystając z teorii wiązań walencyjnych, orbitali molekularnych, uwzględniając również oddziaływania elektrostatyczne, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4 -weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie potrafi opisać podstawowe rodzaje wiązań chemicznych korzystając z teorii wiązań walencyjnych, orbitali molekularnych, uwzględniając również oddziaływania elektrostatyczne, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5 - weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie potrafi opisać podstawowe rodzaje wiązań chemicznych korzystając z teorii wiązań walencyjnych, orbitali molekularnych, uwzględniając również oddziaływania elektrostatyczne, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3 - weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych potrafi opisać podstawowe rodzaje wiązań chemicznych korzystając z teorii wiązań walencyjnych, orbitali molekularnych, uwzględniając również oddziaływania elektrostatyczne, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2 - weryfikacja nie wykazuje, że potrafi opisać podstawowe rodzaje wiązań chemicznych korzystając z teorii wiązań walencyjnych, orbitali molekularnych, uwzględniając również oddziaływania elektrostatyczne, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę
EU4
5 - weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć omawia trendy we właściwościach i reaktywności pierwiastków grup głównych na podstawie wybranej grupy związków
4,5 - weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie omawia trendy we właściwościach i reaktywności pierwiastków grup głównych na podstawie wybranej grupy związków, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4 -weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie omawia trendy we właściwościach i reaktywności pierwiastków grup głównych na podstawie wybranej grupy związków, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5 - weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie omawia trendy we właściwościach i reaktywności pierwiastków grup głównych na podstawie wybranej grupy związków, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3 - weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych omawia trendy we właściwościach i reaktywności pierwiastków grup głównych na podstawie wybranej grupy związków, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2 - weryfikacja nie wykazuje, że omawia trendy we właściwościach i reaktywności pierwiastków grup głównych na podstawie wybranej grupy związków, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę
EU5:
5 - weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć posługuje się podstawowymi pojęciami służącymi do opisu ciała stałego; potrafi opisać podstawowe struktury krystaliczne
4,5 - weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami służącymi do opisu ciała stałego; potrafi opisać podstawowe struktury krystaliczne, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4 -weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami służącymi do opisu ciała stałego; potrafi opisać podstawowe struktury krystaliczne, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5 - weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie posługuje się podstawowymi pojęciami służącymi do opisu ciała stałego; potrafi opisać podstawowe struktury krystaliczne, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3 - weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych posługuje się podstawowymi pojęciami służącymi do opisu ciała stałego; potrafi opisać podstawowe struktury krystaliczne, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2 - weryfikacja nie wykazuje, że posługuje się podstawowymi pojęciami służącymi do opisu ciała stałego; potrafi opisać podstawowe struktury krystaliczne, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę
EU6:
5 - weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć wyjaśnia podstawowe aspekty chemii koordynacyjnej
4,5 - weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie wyjaśnia podstawowe aspekty chemii koordynacyjnej, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4 - weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie wyjaśnia podstawowe aspekty chemii koordynacyjnej, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5 - weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie wyjaśnia podstawowe aspekty chemii koordynacyjnej, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3 - weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych wyjaśnia podstawowe aspekty chemii koordynacyjnej, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2 - weryfikacja nie wykazuje, że wyjaśnia podstawowe aspekty chemii koordynacyjnej, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę
Dla ćwiczeń:
EU1:
5 - weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć szereguje pierwiastki względem ich właściwości (promień atomowy, energia jonizacji itp.)
4,5 - weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie szereguje pierwiastki względem ich właściwości (promień atomowy, energia jonizacji itp.), ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4 -weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie szereguje pierwiastki względem ich właściwości (promień atomowy, energia jonizacji itp.), ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5 - weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie szereguje pierwiastki względem ich właściwości (promień atomowy, energia jonizacji itp.), ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3 - weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych szereguje pierwiastki względem ich właściwości (promień atomowy, energia jonizacji itp.), ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2 - weryfikacja nie wykazuje, że szereguje pierwiastki względem ich właściwości (promień atomowy, energia jonizacji itp.), ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę
EU2:
5 - weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć potrafi wyliczyć podstawowe właściwości związków na podstawie właściwości tworzących je pierwiastków
4,5 - weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie potrafi wyliczyć podstawowe właściwości związków na podstawie właściwości tworzących je pierwiastków, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4 -weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie potrafi wyliczyć podstawowe właściwości związków na podstawie właściwości tworzących je pierwiastków, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5 - weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie potrafi wyliczyć podstawowe właściwości związków na podstawie właściwości tworzących je pierwiastków, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3 - weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych potrafi wyliczyć podstawowe właściwości związków na podstawie właściwości tworzących je pierwiastków, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2 - weryfikacja nie wykazuje, że potrafi wyliczyć podstawowe właściwości związków na podstawie właściwości tworzących je pierwiastków, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę
EU3:
5 - weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć potrafi przewidzieć geometrię prostych molekuł bazując na teorii VSEPR
4,5 - weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie potrafi przewidzieć geometrię prostych molekuł bazując na teorii VSEPR, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4 -weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie potrafi przewidzieć geometrię prostych molekuł bazując na teorii VSEPR, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5 - weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie potrafi przewidzieć geometrię prostych molekuł bazując na teorii VSEPR, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3 - weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych potrafi przewidzieć geometrię prostych molekuł bazując na teorii VSEPR, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2 - weryfikacja nie wykazuje, że potrafi przewidzieć geometrię prostych molekuł bazując na teorii VSEPR, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę
EU4:
5 - weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć opisuje sposób wiązania się pierwiastków z związkach i na tej podstawie przewiduje ich właściwości
4,5 - weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie opisuje sposób wiązania się pierwiastków z związkach i na tej podstawie przewiduje ich właściwości, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4 -weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie opisuje sposób wiązania się pierwiastków z związkach i na tej podstawie przewiduje ich właściwości, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5 - weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie opisuje sposób wiązania się pierwiastków z związkach i na tej podstawie przewiduje ich właściwości, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3 - weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych opisuje sposób wiązania się pierwiastków z związkach i na tej podstawie przewiduje ich właściwości, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2 - weryfikacja nie wykazuje, że opisuje sposób wiązania się pierwiastków z związkach i na tej podstawie przewiduje ich właściwości, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: