Matematyka dla chemików I WM-CH-S1-E1-MCH
- https://pdabrowskitumanski.github.io (w cyklu 2025/26_Z)
Pierwszy semestr kursu matematyki dla studentów chemii koncentruje się na rozwijaniu umiejętności rachunkowych i analitycznych, niezbędnych do rozwiązywania problemów ilościowych w chemii. Omawiane są podstawowe pojęcia algebry i analizy matematycznej: działania na liczbach rzeczywistych i zespolonych, rozwiązywanie równań liniowych i kwadratowych, wprowadzenie do macierzy, wyznaczników i reguły Cramera, a także funkcje jednej zmiennej – ich własności, pochodne i całki.
Kurs obejmuje również zastosowania matematyki w kontekście chemicznym, m.in. równowagi chemiczne, kinetykę reakcji, obliczenia pH i interpretację danych eksperymentalnych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
Rozumie podstawowe pojęcia z zakresu algebry i analizy matematycznej.
Umie rozwiązywać układy równań liniowych i nieliniowych, w tym przy użyciu macierzy i wyznaczników.
Potrafi analizować funkcje jednej zmiennej, obliczać pochodne i całki, oraz interpretować ich znaczenie fizyczne i chemiczne.
Umie stosować metody matematyczne do rozwiązywania prostych problemów chemicznych (np. obliczanie pH, równowagi chemiczne).
Rozwija umiejętność logicznego i ilościowego myślenia niezbędnego w dalszym studiowaniu chemii.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu odbywać się będzie na podstawie cotygodniowych kartkówek (we wtorki) i odpowiedzi ustnej. Kartkówki trwają 15 minut i mają zadania o rosnącym stopniu trudności, za 1, 2, 3, 4, 5 i 6 punktów.
Zadania za 1 i 2 punkty to zadania, które nalezy umieć zrobić "z zamkniętymy oczami".
Zadania za 3 i 4 punkty to zadania "egzaminacyjne" - tego typu zadania trzeba umieć zrobić, jeśli chce się zaliczyć przedmiot.
Zadania za 5 i 6 punktów to zadania wykraczające poza przerobiony materiał, zmuszające do refleksji.
Prócz punktów za zadania mozna otrzymac punkty za tlumaczenie w kazdym tygodniu, grupy trzyosobowe będą miały do przedstawienia 3 zadania przy tablicy (w piątki, po jednym zadaniu na osobę). Na kolejnej kartkówce, obejmującej prezentowany materiał, osoby prezentujące dostają bonus w postaci średniej liczby punktów od osób nieprezentujacych. Innymi słowy, jeśli zadania zostaną rozwiązane przez grupę dobrze, prezentujący dostają bonus.
Osoba, która uzyska największą liczbę punktów, otrzymuje ocenę 4.5. Kolejne osoby otrzymują oceny w zalezności od liczby punktów według schematu:
>80%MAX => 4.5
>70%MAX => 4
>60%MAX => 3.5
>50%MAX => 3
Ocenę mozna podwyzszyć o dowolnie podczas odpowiedzi ustnej, odbywającej się w ostatnim tygodniu zajęć.
Literatura
Fichtenholz, G. M. (1964). Rachunek różniczkowy i całkowy, t. 1-3. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa;
Rudin, W., Pierzchalski, A., & Walczak, P. G. (2009). Analiza rzeczywista i zespolona. Wydawnictwo Naukowe PWN;
Leja, F. (1965). Rachunek rozniczkowy i calkowy. Panstwowe wydawnictwo naukowe;
Krysicki, W., & Włodarski, L. (1999). Analiza matematyczna w zadaniach. Wydawn. Naukowe PWN;
Banaś, J., & Wędrychowicz, S. (2020). Zbiór zadań z analizy matematycznej. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: