Chemia ogólna I WM-CH-CHO1
Powtórzenie wiadomości z chemii ogólnej i nieorganicznej. Podstawowe pojęcia chemiczne.
Wstęp do właściwości pierwiastków chemicznych. Budowa atomu.
Struktura elektronowa pierwiastków. Trendy w układzie okresowym pierwiastków.
Klasyfikacja związków nieorganicznych. Reakcje i nazewnictwo.
Roztwory. Stężenia. Stopień dysocjacji. Stała dysocjacji. Pojęcie pH.
Oddziaływanie międzycząsteczkowe.
Rozpuszczalność. Iloczyn rozpuszczalności.
Reakcje utleniania i redukcji.
dotyczy ćwiczeń
1. Cyfry znaczące, zaokrąglanie liczb. Masa atomowa/molowa. Nazewnictwo związków.
2. Stężenie procentowe, analiza spaleniowa, obliczenia stechiometryczne, wydajność reakcji chemicznych.
3. Klasyfikacja związków nieorganicznych (kwasy, zasady, sole). Nazewnictwo związków chemicznych.
4. Stechiometria mieszanin.
5. Stężenie molowe, ułamek molowy, przeliczanie stężeń.
6. Rozcieńczanie i mieszanie roztworów o różnym stężeniu.
7. Rozcieńczanie i mieszanie roztworów o różnym stężeniu.
8. Kolokwium 1.
9.Siła jonowa i aktywność jonów. Autodysocjacja wody, iloczyn jonowy wody, pH.
10. Roztwory wodne mocnych elektrolitów.
11. Równowaga chemiczna. Równowagi kwasowo
12. Słabe kwasy i zasady (jednoprotonowe) stała dysocjacji stopień dysocjacji [i protolizy] teoria Bronsteda.
13. Słabe kwasy i zasady (jednoprotonowe) stała dysocjacji stopień dysocjacji [i protolizy] teoria Bronsteda.
14. Iloczyn rozpuszczalności, rozpuszczalność.
15. Kolokwium.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
-wymienia podstawowe pojęcia i prawa chemiczne
-rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji chemicznych
-omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek
-tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego
-charakteryzuje podstawowe stany materii, opisuje właściwości roztworów, wyjaśnia równowagi kwasowozasadowe, jonowe i redoksowe
-opanował zestaw umiejętności właściwych dla ćwiczeń przewidzianych do przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny.
Do egzaminu dopuszczeni są studenci, którzy zaliczyli ćwiczenia.
Kryteria oceniania:
5 -weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć wymienia podstawowe pojęcia i prawa chemiczne
4,5- weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie wymienia podstawowe pojęcia i prawa chemiczne, ale nie spełnia kryteriów
na wyższą ocenę
4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie wymienia podstawowe pojęcia i prawa chemiczne, ale nie spełnia
kryteriów na wyższą ocenę
3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie wymienia podstawowe pojęcia i prawa
chemiczne, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych wymienia podstawowe pojęcia i prawa chemiczne, ale nie
spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2-weryfikacja nie wykazuje, że wymienia podstawowe pojęcia i prawa chemiczne, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę
5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji chemicznych
4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie rozpoznaje wiązania chemiczne oraz
podstawowe rodzaje reakcji chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje
reakcji chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2-weryfikacja nie wykazuje, że rozpoznaje wiązania chemiczne oraz podstawowe rodzaje reakcji chemicznych, ani że spełnia
kryteria na wyższą ocenę
5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek
4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek, ale nie
spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek,
ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie omawia elementy współczesnej teorii budowy
atomów i cząsteczek, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i
cząsteczek, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2-weryfikacja nie wykazuje, że omawia elementy współczesnej teorii budowy atomów i cząsteczek, ani że spełnia kryteria na
wyższą ocenę
5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego
4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego, ale
nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu
okresowego, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie tłumaczy właściwości pierwiastków na
podstawie układu okresowego, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu
okresowego, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2-weryfikacja nie wykazuje, że tłumaczy właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego, ani że spełnia kryteria na
wyższą ocenę
5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć charakteryzuje podstawowe stany materii, opisuje właściwości
roztworów, wyjaśnia równowagi kwasowozasadowe, jonowe i redoksowe
4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie charakteryzuje podstawowe stany materii, opisuje właściwości roztworów,
wyjaśnia równowagi kwasowozasadowe, jonowe i redoksowe, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie charakteryzuje podstawowe stany materii, opisuje właściwości
roztworów, wyjaśnia równowagi kwasowozasadowe, jonowe i redoksowe, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie charakteryzuje podstawowe stany materii,
opisuje właściwości roztworów, wyjaśnia równowagi kwasowozasadowe, jonowe i redoksowe, ale nie spełnia kryteriów na
wyższą ocenę
3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych charakteryzuje podstawowe stany materii, opisuje właściwości
roztworów, wyjaśnia równowagi kwasowozasadowe, jonowe i redoksowe, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2-weryfikacja nie wykazuje, że charakteryzuje podstawowe stany materii, opisuje właściwości roztworów, wyjaśnia równowagi
kwasowozasadowe, jonowe i redoksowe, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę
5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć opanował zestaw umiejętności właściwych dla ćwiczeń
przewidzianych do przedmiotu
4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie opanował zestaw umiejętności właściwych dla ćwiczeń przewidzianych do
przedmiotu, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie opanował zestaw umiejętności właściwych dla ćwiczeń
przewidzianych do przedmiotu, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie opanował zestaw umiejętności właściwych dla
ćwiczeń przewidzianych do przedmiotu, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych opanował zestaw umiejętności właściwych dla ćwiczeń
przewidzianych do przedmiotu, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2-weryfikacja nie wykazuje, że opanował zestaw umiejętności właściwych dla ćwiczeń przewidzianych do przedmiotu, ani że
spełnia kryteria na wyższą ocenę
Ocena końcowa x jest wyznaczana na podstawie wartości
st(w)= 5, jeśli 4,5 < w; st(w)= 4,5, jeśli 4,25 < w . 4,5; st(w)= 4, jeśli 3,75 < w . 4,25; st(w)= 3,5, jeśli 3,25 < w . 3,75; st(w)= 3, jeśli 2,75 < w . 3,25; st(w)= 2, jeśli w . 2,75
oraz na bazie podanej niżej reguły:
jeśli każda z ocen końcowych za zajęcia powiązane jest pozytywna i ich średnia wynosi y, to x wyznacza się ze wzoru x=st((y+z)/2), gdzie z jest
średnią ważoną ocen z przeprowadzonych weryfikacji, w których wagi ocen z egzaminów wynoszą 2, a wagi ocen z innych form weryfikacji są równe 1
jeśli choć jedną oceną końcową z zajęć powiązanych jest 2 lub nzal, to x=2.
dotyczy ćwiczeń:
5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć prezentuje podstwy teoretyczne wykonywanych obliczeń rachunkowych
4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie prezentuje podstwy teoretyczne wykonywanych obliczeń rachunkowych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie prezentuje podstwy teoretyczne wykonywanych obliczeń rachunkowych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie prezentuje podstwy teoretyczne wykonywanych obliczeń rachunkowych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych prezentuje podstwy teoretyczne wykonywanych obliczeń rachunkowych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2-weryfikacja nie wykazuje, że prezentuje podstwy teoretyczne wykonywanych obliczeń rachunkowych, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę
5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć przeprowadza podstawowe obliczenia chemiczne oraz zapisuje poznane reakcje chemiczne w postaci równań
4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie przeprowadza podstawowe obliczenia chemiczne oraz zapisuje poznane reakcje chemiczne w postaci równań, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie przeprowadza podstawowe obliczenia chemiczne oraz zapisuje poznane reakcje chemiczne w postaci równań, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie przeprowadza podstawowe obliczenia chemiczne oraz zapisuje poznane reakcje chemiczne w postaci równań, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych przeprowadza podstawowe obliczenia chemiczne oraz zapisuje poznane reakcje chemiczne w postaci równań, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2-weryfikacja nie wykazuje, że przeprowadza podstawowe obliczenia chemiczne oraz zapisuje poznane reakcje chemiczne w postaci równań, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę
5-weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć jest gotów do wykonywania niezbędnych obliczeń chemicznych w trakcie dalszego toku studiów
4,5-weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie jest gotów do wykonywania niezbędnych obliczeń chemicznych w trakcie dalszego toku studiów, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
4-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie jest gotów do wykonywania niezbędnych obliczeń chemicznych w trakcie dalszego toku studiów, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3,5-weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie jest gotów do wykonywania niezbędnych obliczeń chemicznych w trakcie dalszego toku studiów, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
3-weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych jest gotów do wykonywania niezbędnych obliczeń chemicznych w trakcie dalszego toku studiów, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę
2-weryfikacja nie wykazuje, że jest gotów do wykonywania niezbędnych obliczeń chemicznych w trakcie dalszego toku studiów, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę
Ocena końcowa x jest wyznaczana na podstawie wartości
st(w)= 5, jeśli 4,5 < w; st(w)= 4,5, jeśli 4,25 < w . 4,5; st(w)= 4, jeśli 3,75 < w . 4,25; st(w)= 3,5, jeśli 3,25 < w . 3,75; st(w)= 3,
jeśli 2,75 < w . 3,25; st(w)= 2, jeśli w . 2,75
oraz na bazie podanej niżej reguły:
jeśli każda z ocen końcowych za zajęcia powiązane jest pozytywna i ich średnia wynosi y, to x wyznacza się ze wzoru
x=st((y+z)/2), gdzie z jest
średnią ważoną ocen z przeprowadzonych weryfikacji, w których wagi ocen z egzaminów wynoszą 2, a wagi ocen z innych
form weryfikacji są równe 1
jeśli choć jedną oceną końcową z zajęć powiązanych jest 2 lub nzal, to x=2.
Przybliżoną miarą uzyskanej oceny jest liczba punktów, możliwych do zdobycia podczas ćwiczeń.
Dwa kolokwia cząstkowe (2*25 pkt).
Należy zaliczyć każde z kolokwiów. Minimalna liczba punktów koniecznych do zaliczenia kolokwium wynosi 13. Minimalna liczba punktów koniczna do uzyskania oceny pozytywnej z ćwiczeń z Chemii Ogólnej wynosi 26. Osoby, które nie uzyskają niezbędnej liczby punktów, piszą test końcowy z całego materiału. Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 50.
Końcowa ocena wystawiana jest następująco:
26-30,5 pkt (52% - 61%) dst
31 - 35,5 (62% - 71%) dst +
36 - 40,5 (72% - 81%) db
41 - 45,5 (82% - 91%) db+
od 46 (od 92%) bdb
Literatura
„Chemia ogólna – cząsteczki, materia, reakcje” – Loretta Jones, Peter Atkins, PWN
„Chemical structure and reactivity- an integrated approach”, 2nd Edn - James Keeler, Peter Wothers, Oxford
dotyczy ćwiczeń:
Z. Galus (ed.) "Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej". PWN Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
„Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej” Krzysztof M. Pazdro, Anna Rola-Noworyta, Oficyna Edukacyjna Krzysztof M. Pazdro Sp. z o.o., Warszawa 2013
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: