Chemia analityczna WM-CH-CHA
- https://wmp.uksw.edu.pl/pl/node/86 (w cyklu 2021/22_L)
Wykłady są obowiązkowe. Mają na celu zapoznanie studenta(ki) z podstawami klasycznej chemii analitycznej. Na wykładach omawiane są klasyczne metody analizy chemicznej obejmujące oznaczanie za pomocą miareczkowania grawimetrycznego i wolumetrycznego, w tym miareczkowania strąceniowego, kwasowo-zasadowego, kompleksometrycznego, utleniania i redukcji oraz wykorzystujące kinetyczne metody oznaczeń. Przedstawiane są również najważniejsze zastosowania chemii analitycznej w gospodarce i naukach ścisłych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_L: E-Learning | W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2022/23_L: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
EK1. Ilustruje metody oznaczania i opisuje wykrywalność pierwiastków oraz substancji chemicznych.
EK2. wyjaśnia podstawy analizy jakościowej i ilościowej (rozdzielanie i identyfikacja wybranych jonów w roztworach, analiza grawimetryczna i wolumetryczna).
EK3. Dobiera właściwe metody pobierania i przygotowywania próbek do analiz.
EK4. Ocenia wiarygodność metod analitycznych.
EK5. Dostrzega rolę analizy chemicznej w życiu człowieka.
Opis ECTS
1. Uczestnictwo w zajęciach: 30 godz.
2. Przygotowanie do zajęć: 5 godz.
3. Przygotowanie do weryfikacji: 30 godz.
4. Konsultacje z prowadzącym: 15 godz.
-------------------------------------------------------------------
Razem: 80 godz., tj. 3 punkty ECTS.
Kryteria oceniania
EK1. Egzamin pisemny.
Ocena 5. Weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć ilustruje metody oznaczania i opisuje wykrywalność pierwiastków oraz substancji chemicznych.
Ocena 4,5. Weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie ilustruje metody oznaczania i opisuje wykrywalność pierwiastków oraz substancji chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
Ocena 4. Weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie ilustruje metody oznaczania i opisuje wykrywalność pierwiastków oraz substancji chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
Ocena 3,5. Weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie ilustruje metody oznaczania i opisuje wykrywalność pierwiastków oraz substancji chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
Ocena 3. Weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych ilustruje metody oznaczania i opisuje wykrywalność pierwiastków oraz substancji chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
Ocena 2. Weryfikacja nie wykazuje, że ilustruje metody oznaczania i opisuje wykrywalność pierwiastków oraz substancji chemicznych, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę.
EK2. Egzamin pisemny.
Ocena 5. Weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć wyjaśnia podstawy analizy jakościowej i ilościowej (rozdzielanie i identyfikacja wybranych jonów w roztworach, analiza grawimetryczna i wolumetryczna).
Ocena 4,5. Weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie wyjaśnia podstawy analizy jakościowej i ilościowej (rozdzielanie i identyfikacja wybranych jonów w roztworach, analiza grawimetryczna i wolumetryczna), ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
Ocena 4. Weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie wyjaśnia podstawy analizy jakościowej i ilościowej (rozdzielanie i identyfikacja wybranych jonów w roztworach, analiza grawimetryczna i wolumetryczna), ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
Ocena 3,5. Weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie wyjaśnia podstawy analizy jakościowej i ilościowej (rozdzielanie i identyfikacja wybranych jonów w roztworach, analiza grawimetryczna i wolumetryczna), ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
Ocena 3. Weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych wyjaśnia podstawy analizy jakościowej i ilościowej (rozdzielanie i identyfikacja wybranych jonów w roztworach, analiza grawimetryczna i wolumetryczna), ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
Ocena 2. weryfikacja nie wykazuje, że wyjaśnia podstawy analizy jakościowej i ilościowej (rozdzielanie i identyfikacja wybranych jonów w roztworach, analiza grawimetryczna i wolumetryczna), ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę.
EK3. Egzamin pisemny.
Ocena 5. Weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć dobiera właściwe metody pobierania i przygotowywania próbek do analiz.
Ocena 4,5. Weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie dobiera właściwe metody pobierania i przygotowywania próbek do analiz, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
Ocena 4. Weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie dobiera właściwe metody pobierania i przygotowywania próbek do analiz, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
Ocena 3,5. Weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie dobiera właściwe metody pobierania i przygotowywania próbek do analiz, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
Ocena 3. Weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych dobiera właściwe metody pobierania i przygotowywania próbek do analiz, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
Ocena 2. Weryfikacja nie wykazuje, że dobiera właściwe metody pobierania i przygotowywania próbek do analiz, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę.
EK4. Egzamin pisemny.
Ocena 5. Weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć ocenia wiarygodność metod analitycznych.
Ocena 4,5. Weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie ocenia wiarygodność metod analitycznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
Ocena 4. Weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie ocenia wiarygodność metod analitycznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
Ocena 3,5. Weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie ocenia wiarygodność metod analitycznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
Ocena 3. Weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych ocenia wiarygodność metod analitycznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
Ocena 2. Weryfikacja nie wykazuje, że ocenia wiarygodność metod analitycznych, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę.
EK5. Egzamin pisemny.
Ocena 5. Weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć dostrzega rolę analizy chemicznej w życiu człowieka.
Ocena 4,5. Weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie dostrzega rolę analizy chemicznej w życiu człowieka, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
Ocena 4. Weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie dostrzega rolę analizy chemicznej w życiu człowieka, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
Ocena 3,5. Weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie dostrzega rolę analizy chemicznej w życiu człowieka, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
Ocena 3. Weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych dostrzega rolę analizy chemicznej w życiu człowieka, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.
Ocena 2. Weryfikacja nie wykazuje, że dostrzega rolę analizy chemicznej w życiu człowieka, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę.
Ocena końcowa x jest wyznaczana na podstawie wartości:
st(w)= 5, jeśli 4,5 < w; st(w)= 4,5, jeśli 4,25 < w ≤ 4,5; st(w)= 4, jeśli 3,75 < w ≤ 4,25; st(w)= 3,5, jeśli 3,25 < w ≤ 3,75; st(w)= 3, jeśli 2,75 < w ≤ 3,25; st(w)= 2, jeśli w ≤ 2,75
oraz na bazie podanej niżej reguły:
● jeśli każda z ocen końcowych za zajęcia powiązane jest pozytywna i ich średnia wynosi y, to x wyznacza się ze wzoru x=st((y+z)/2), gdzie z jest średnią ważoną ocen z przeprowadzonych weryfikacji, w których wagi ocen z egzaminów wynoszą 2, a wagi ocen z innych form weryfikacji są równe 1
● jeśli choć jedną oceną końcową z zajęć powiązanych jest 2 lub nzal, to x=2.
Literatura
1. Literatura obowiązkowa
1.1. D. A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch, Podstawy Chemii Analitycznej tom 2, PWN, Warszawa 2007.
1.2. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna tom 1. Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa, PWN, Warszawa 2004.
1.3. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna tom 2. Chemiczne metody analizy ilościowej, PWN, Warszawa 2004.
2. Literatura uzupełniająca
2.1 D. A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch,
"Fundamentals of Analytical Chemistry", 9th Edition, Brooks/Cole Cengage Learning, 2014.
2.2 D. C. Harris, 'Quantitative Chemical Analysis'. New York, NY: W. H. Freeman and Co, 2007.
2.3 A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, Warszawa, 1987.
W cyklu 2022/23_L:
1. Literatura obowiązkowa 1.1. D. A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch, Podstawy Chemii Analitycznej tom 2, PWN, Warszawa 2007. 1.2. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna tom 1. Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa, PWN, Warszawa 2004. 1.3. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna tom 2. Chemiczne metody analizy ilościowej, PWN, Warszawa 2004. 2. Literatura uzupełniająca 2.1 D. A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch, 2.2 D. C. Harris, 'Quantitative Chemical Analysis'. New York, NY: W. H. Freeman and Co, 2007. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: