Młody naukowiec w systemie szkolnictwa wyższego i nauki WK-WPK-SD-MN
1. System szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce - co to jest?
2. Przepisy ogólne
3. Szkolnictwo wyższe
4. Pracownicy uczelni
5. Komercjalizacja wyników działalności naukowej oraz know-how
6. Stopnie i tytuły w systemie szkolnictwa wyższego i nauki
7. Stopień doktora - procedura, zasady i wymagania wstępne
8. Kształcenie doktorantów
9. Ewaluacja jakości kształcenia, ewaluacja szkół doktorskich i ewaluacja jakości działalności naukowej
10. Odpowiedzialność dyscyplinarna
11. Instytucje przedstawicielskie w tym samorząd doktorantów
12. Stypendia i agendy wykonawcze - NCN, NBiR, NAWA
13. Finansowanie systemu szkolnictwa wyższego i nauki
14. Normy prawne dotyczące UKSW - akty wewnętrzne
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
EK 1: doktorant zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu przedmiotu
EK 2: doktorant ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z zakresu prawa szkolnictwa wyższego oraz szczególnego udziału i roli młodych naukowców
EK 3: doktorant posiada wiedzę na temat materialnego prawa szkolnictwa wyższego oraz funkcjonowania regulowanych przez te przepisy systemów
W zakresie umiejętności:
EK 4: doktorant samodzielnie potrafi analizować normy prawne i dokumenty dotyczące systemu szkolnictwa wyższego i nauki
EK 5: doktorant potrafi formułować, zarówno w mowie jak i na piśmie, zagadnienia prawne; potrafi także odróżniać instytucje
kościelne od państwowych
EK 6: doktorant potrafi znaleźć źródła informacji i poprawnie je wykorzystać
W zakresie kompetencji:
EK 7: doktorant potrafi zorganizować indywidualną pracę w celu przyswojenia treści z zakresu państwowego systemu studiów wyższych
EK 8:doktorant aktywnie angażuje się w prowadzone zajęcia, w dyskusję, stawia konstruktywne uwagi krytyczne, jest zdolny stosować wiedzę w kategoriach odpowiedzialności
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach i dyskusji.
Kolokwium - test jednokrotnego wyboru.
Praca zaliczeniowa - przygotowanie dokumentów związanych z procedurą doktoryzowania w UKSW w trybie szkoły doktorskiej lub w trybie eksternistycznym.
Literatura
Ustawa - prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z 2018 roku.
Statutu UKSW i akty wykonawcze.
Kierznowski Ł., Stonie naukowe i stopnie w zakresie sztuki. Komentarz, Warszawa 2021.
Kilanowski I., Szkoły doktorskie w kościelnych i katolickich jednostkach naukowych, w: Szkoły doktorskie w Polsce, red. I. Kilanowski, K. Kryszczuk, Bydgoszcz 2019. s. 53-70.
H. Izdebski, J. M. Zieliński, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, Warszawa 2019.
J. Woźnicki (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, Warszawa 2019.
A. Balicki, M. Pyter, B. Zięba, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, Warszawa 2021.
Kilanowski I., Finansowanie doktorantów i ich działalności w ustawie - prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, w: Kształcenie doktorantów. Praktyczny przewodnik po przepisach, red. N. Plona, Łódź 2020, s. 78-100.
Kilanowski I., Nadawanie stopnia doktora w polskich podmiotach szkolnictwa wyższego i nauki a pandemia koronawirusa, w: Kształcenie doktorantów. Praktyczny przewodnik po przepisach, red. N. Plona, Łódź 2020, s. 180-189.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: