Prawo do poznawania „świętych nauk” a kościelny system studiów wyższych WK-WPK-ŚN
1. Uniwersytet kościelny a katolicki
2. Zasady prowadzenia kierunków, kształcenia
3. Organizacja i struktura uczelni
4. Relacje państwo-Kościół w zakresie kształcenia wyższego
5. Kongregacja ds. Edukacji Katolickiej
6. AVEPRO
7. Uczelnie katolickie i kościelne w Polsce
8. Kościelny system studiów wyższych na świecie
9. Kształcenie duchowieństwa - agregacja, inkorporacja i afiliacja instytutów studiów wyższych
10. Polski system szkolnictwa wyższego i nauki - zagadnienia podstawowe
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
EK 1: student zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu przedmiotu
EK 2: student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z zakresu prawa szkolnictwa wyższego oraz kościelnego systemu studiów wyższych
EK 3: student posiada wiedzę na temat materialnego prawa szkolnictwa wyższego - państwowego i kościelnego oraz funkcjonowania regulowanych przez te przepisy systemów
W zakresie umiejętności:
EK 4: student samodzielnie potrafi analizować normy prawne i dokumenty dotyczące systemu szkolnictwa wyższego i nauki
EK 5: student potrafi formułować, zarówno w mowie jak i na piśmie, zagadnienia prawne; potrafi także odróżniać instytucje
kościelne od państwowych
EK 6: student potrafi znaleźć źródła informacji i poprawnie je wykorzystać
W zakresie kompetencji:
EK 7: student potrafi zorganizować indywidualną pracę w celu przyswojenia treści z zakresu kościelnego i państwowego systemu studiów wyższych
EK 8: student aktywnie angażuje się w prowadzone zajęcia, w dyskusję, stawia konstruktywne uwagi krytyczne, jest zdolny stosować wiedzę w kategoriach odpowiedzialności
Kryteria oceniania
Każdy student opracowuje na zaliczenie pracę dotyczącą wybranej uczelni kościelnej lub katolickiej na świecie.
Literatura
Kodeks prawa kanonicznego z 1983 roku.
Ustawa - prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z 2018 roku.
Konkordat między Rzecząpospolitą Polską a Stolicą Apostolską.
Pawluk. T., Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, t. II, Olsztyn 2010.
Urru A. G., La funzione d'insegnare della Chiesa nella legislazione attuale, Roma 2018.
Kierznowski Ł., Stonie naukowe i stopnie w zakresie sztuki. Komentarz, Warszawa 2021.
Kilanowski I., Szkoły doktorskie w kościelnych i katolickich jednostkach naukowych, w: Szkoły doktorskie w Polsce, red. I. Kilanowski, K. Kryszczuk, Bydgoszcz 2019. s. 53-70.
New educational horizons. Leadership in Catholic Schools and Universities, ed. I. Fiorin, A. Paletta, C. Bezzina, J. De Groof, A. V. Zani, Roma 2018.
H. Izdebski, J. M. Zieliński, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, Warszawa 2019.
J. Woźnicki (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, Warszawa 2019.
A. Balicki, M. Pyter, B. Zięba, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, Warszawa 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: