Wykład monograficzny - Kanonistyka polska XX wieku WK-S-WM-KPL
Treści merytoryczne: Kanonistyka jako dyscyplina nauk prawnych -pojęcie, geneza i rozwój. Ośrodki nauczania prawa kanonicznego w Polsce. Podręczniki i komentarze do Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 roku, Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i Kodeksu Kanonów Kościołów Wschodnich. Badania w zakresie historii prawa kanonicznego (źródeł i instytucji). Badania w zakresie pozostałych obszarów prawa kanonicznego: a) w latach 1900-1917, b) w latach 1917-1965; c) w latach 1965-1983; d) w latach 1983-2000.
ECTS [1 ECTS - 30 (25) godz.]
- udział w wykładzie - 30 godz.
- przygotowanie do zajęć - 10 godz.
- przygotowanie referatu - 20 godz.
- lektura bibliografii przedmiotu - 25 godz.
- konsultacje - 5 godz.
Suma godzin: 90, Liczba ECTS: 3
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
EK 1 - student zna podstawową terminologię z zakresu kanonistyki polskiej XX w.
EK 2 - student posiada wiedzę pozwalająca mu na scharakteryzowanie zagadnień z zakresu kanonistyki polskiej XX w.
W zakresie umiejętności:
EK 3 - student potrafi krytycznie ocenić teksty źródłowe i bibliograficzne z zakresu kanonistyki polskiej XX w.
EK 4 - student potrafi znaleźć i właściwie wykorzystać bibliografię z zakresu kanonistyki polskiej XX w.
W zakresie kompetencji:
EK 5 - student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu kanonistyki polskiej XX w.
EK 6 - student aktywnie angażuje się podczas prowadzonych zajęć.
Kryteria oceniania
W zakresie wiedzy:
- na ocenę 2 (ndst.) - student nie zna podstawowej terminologii z zakresu kanonistyki polskiej XX w; nie posiada wiedzy pozwalającej mu na scharakteryzowanie zagadnień z zakresu kanonistyki polskiej XX w.
- na ocenę 3 (dst.) - student zna dostatecznie podstawową terminologię z zakresu kanonistyki polskiej XX w; posiada dostateczną wiedzę pozwalająca mu na scharakteryzowanie zagadnień z zakresu kanonistyki polskiej XX w.
- na ocenę 4 (db.) - student zna dobrze podstawową terminologię z zakresu kanonistyki polskiej XX w; posiada dobrą wiedzę pozwalająca mu na scharakteryzowanie zagadnień z zakresu kanonistyki polskiej XX w.
- na ocenę 5 (bdb.) - student zna bardzo dobrze podstawową terminologię z zakresu kanonistyki polskiej XX w; posiada bardzo dobrą wiedzę pozwalająca mu na scharakteryzowanie zagadnień z zakresu kanonistyki polskiej XX w.
W zakresie umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst.) - student nie potrafi krytycznie ocenić tekstów źródłowych i bibliograficznych z zakresu kanonistyki polskiej XX w.; nie potrafi znaleźć i właściwie wykorzystać bibliografii z zakresu kanonistyki polskiej XX w.
- na ocenę 3 (dst.) - student w stopniu dostatecznym potrafi krytycznie ocenić teksty źródłowe i bibliograficzne z zakresu kanonistyki polskiej XX w.; potrafi znaleźć i wykorzystać bibliografię z zakresu kanonistyki polskiej XX w. w stopniu dostatecznym.
- na ocenę 4 (db.) - student w stopniu dobrym potrafi krytycznie ocenić teksty źródłowe i bibliograficzne z zakresu kanonistyki polskiej XX w.; potrafi znaleźć i wykorzystać bibliografię z zakresu kanonistyki polskiej XX w. w stopniu dobrym.
- na ocenę 5 (bdb.) - student w stopniu bardzo dobrym potrafi krytycznie ocenić teksty źródłowe i bibliograficzne z zakresu kanonistyki polskiej XX w.; potrafi znaleźć i wykorzystać bibliografię z zakresu kanonistyki polskiej XX w. w stopniu bardzo dobrym.
W zakresie kompetencji:
- na ocenę 2 (ndst.) - student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu przyswojenie treści z zakresu kanonistyki polskiej XX w.; nie angażuje się podczas prowadzonych zajęć.
- na ocenę 3 (dst.) - student potrafi dostatecznie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu kanonistyki polskiej XX w.; dostatecznie angażuje się podczas prowadzonych zajęć.
- na ocenę 4 (db.) - student potrafi dobrze zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu kanonistyki polskiej XX w.; dobrze angażuje się podczas prowadzonych zajęć.
- na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi bardzo dobrze zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu kanonistyki polskiej XX w.; bardzo dobrze angażuje się podczas prowadzonych zajęć.
Literatura
1. W. Góralski, Wprowadzenie do studiów nad dziejami synodów prowincjalnych, w: Kościół i prawo, t. 13, pod red. J. Krukowskiego, F. Lempy, F.J. Mazurka, Lublin 1998, s. 121 – 133.
2. W. Góralski, Dziś i jutro kanonistyki polskiej. Aspekt naukowy, w: Kościół w życiu publicznym. Teologia polska i europejska wobec nowych wyzwań, t. 2: Materiały spotkań sekcyjnych, Lublin 2004, s. 221-265.
3. W. Góralski, Wkład prof. Remigiusza Sobańskiego w rozwój nauki kanonicznego prawa małżeńskiego materialnego (szkic do badań szczegółowych), w: Wkład Księdza Profesora Remigiusza Sobańskiego w rozwój kanonistyki. Materiały z konferencji naukowej zorganizowanej na Wydziale Prawa Kanonicznego UKSW w dniu 11 grudnia 2013 roku, red, T. Gałkowski, Warszawa-Kraków 2014, s. 87-110.
4. W. Góralski, La canonistica polacca oggi, Ius Ecclesiae 24 (2012), n. 2, s. 349-358.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: