Procesy szczególne-ćwiczenia WK-S-PSZ-CW
Ćwiczenia poświęcone są aplikacji norm prawnych (kan. 1692-1716 Kodeksu Prawa Kanonicznego) regulujących procesy koncentruję się wokół następujących zagadnień:
1. Sprawy o separację małżonków: kompetentna władza do rozpatrzenia sprawy; próba pogodzenia małżonków; normy postępowania sądowego.
2. Proces zmierzający do uzyskania dyspensy od małżeństwa zawartego, lecz niedopełnionego: przyjęcie prośby o dyspensę papieską; rozpoczęcie i instrukcja procesu.
3. Proces o domniemaną śmierć współmałżonka: orzeczenie o domniemanej śmierci współmałżonka; dowodowy; etapy postępowania.
4. Sprawy i orzeczenie nieważności święceń: zaskarżenie ważności święceń; etapy postępowania.
Podczas ćwiczeń analizowane są zakończone sprawy, które były prowadzone w Kurii Diecezjalnej i Sądzie Biskupim w Płocku.
Całkowita liczba godzin, które student musi poświęcić na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się wynosi 30 godzi. Szczegółowy podział przedstawia się następująco: udział w ćwiczeniach - 15 godz.; przygotowanie do ćwiczeń - 5 godz.; konsultacje - 1 godz.; przygotowanie do kolokwiów - 9 godz.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK 1 - student zna podstawową terminologię z zakresu procesów szczególnych
EK 2 - student ma uporządkowaną wiedzę na temat procesów szczególnych
EK 3 - student posiada wiedzę na temat problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie postępowania w procesach szczególnych
UMIEJĘTNOŚCI:
EK 4 - student umie interpretować normy prawa kanonicznego dotyczące procesów szczególnych
EK 5 - student w oparciu o normy prawne analizuje i ocenia konkretne kazusy prawno-duszpasterskie z zakresu procesów szczególnych
EK 6 - student potrafi sporządzać pismo, które stanowi podstawę do rozpoczęcia konkretnego procesu szczególnego
KOMPETENCJE:
EK 7 - student potrafi zaplanować i zorganizować pracę indywidualną dotyczącą przeprowadzenia zadania badawczego w zakresie procesów szczególnych
EK 8 - student angażuje się aktywnie podczas prowadzonych zajęć
EK 9 - student umiejętnie dyskutuje nad zagadnieniami z zakresu procesów szczególnych
ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]
udział w ćwiczeniach - 15 godz.
przygotowanie do ćwiczeń - 5 godz.
konsultacje - 1 godz.
przygotowanie do kolokwiów - 9 godz.
Suma godzin: 30
Liczba ECTS: 1
Kryteria oceniania
WIEDZA (EK 1-3):
- na ocenę 2 (ndst.) - student nie zna podstawowej terminologii z zakresu procesów szczególnych; nie ma uporządkowanej wiedzy na temat procesów szczególnych; nie posiada wiedzy na temat problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie postępowania w procesach szczególnych
- na ocenę 3 (dst.) - student w minimalnym stopniu zna podstawową terminologię z zakresu procesów szczególnych; ma słabo uporządkowaną wiedzę na temat procesów szczególnych; posiada ograniczoną wiedzę na temat problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie postępowania w procesach szczególnych
na ocenę 4 (db.) - student dobrze zna podstawową terminologię z zakresu procesów szczególnych; ma poprawnie uporządkowaną wiedzę na temat procesów szczególnych; posiada wystarczającą wiedzę na temat problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie postępowania w procesach szczególnych
na ocenę 5 (bdb.) - student bardzo dobrze zna podstawową terminologię z zakresu procesów szczególnych; ma dobrze uporządkowaną wiedzę na temat procesów szczególnych; posiada dobrze usystematyzowaną wiedzę na temat problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie postępowania w procesach szczególnych
UMIEJĘTNOŚCI (EK 4-6):
na ocenę 2 (ndst.) - student nie umie interpretować norm prawa kanonicznego dotyczących procesów szczególnych; w oparciu o normy prawne źle analizuje i niepoprawnie ocenia konkretne kazusy prawno-duszpasterskie z zakresu procesów szczególnych; niepoprawnie sporządza pismo, które stanowi podstawę do rozpoczęcia konkretnego procesu szczególnego
na ocenę 3 (dst.) - student w minimalnym zakresie umie interpretować normy prawa kanonicznego dotyczące procesów szczególnych; w oparciu o normy prawne nie zawsze właściwie analizuje i ocenia konkretne kazusy prawno-duszpasterskie z zakresu procesów szczególnych; sporządza pismo (które może zawierać ewentualne wady usuwalne) stanowiące podstawę do rozpoczęcia konkretnego procesu szczególnego
na ocenę 4 (db.) - student umie poprawnie interpretować normy prawa kanonicznego dotyczące procesów szczególnych; w oparciu o normy prawne poprawnie analizuje i ocenia konkretne kazusy prawno-duszpasterskie z zakresu procesów szczególnych; sporządza pismo stanowiące podstawę do rozpoczęcia konkretnego procesu szczególnego
na ocenę 5 (bdb.) - student umie bardzo dobrze interpretować normy prawa kanonicznego dotyczące procesów szczególnych; w oparciu o normy prawne właściwie analizuje i ocenia konkretne kazusy prawno-duszpasterskie z zakresu procesów szczególnych; sporządza poprawnie pismo stanowiące podstawę do rozpoczęcia konkretnego procesu szczególnego
KOMPETENCJE (EK 7-9):
na ocenę 2 (ndts.) - student nie potrafi zaplanować i zorganizować pracy indywidualnej dotyczącej przeprowadzenia zadania badawczego w zakresie wskazanego procesu szczególnego; nie angażuje się aktywnie podczas prowadzonych zajęć; nie dyskutuje nad zagadnieniami z zakresu procesów szczególnych
na ocenę 3 (dst.) - student nie zawsze właściwie potrafi zaplanować i zorganizować pracę indywidualną dotyczącą przeprowadzenia zadania badawczego w zakresie wskazanego procesu szczególnego; słabo angażuje się podczas prowadzonych zajęć; mało dyskutuje nad zagadnieniami z zakresu procesów szczególnych
na ocenę 4 (db.) - student właściwie potrafi zaplanować i zorganizować pracę indywidualną dotyczącą przeprowadzenia zadania badawczego w zakresie wskazanego procesu szczególnego; angażuje się podczas prowadzonych zajęć; dyskutuje nad zagadnieniami z zakresu procesów szczególnych
na ocenę 5 (bdb.) - student umiejętnie i właściwie potrafi zaplanować i zorganizować pracę indywidualną dotyczącą przeprowadzenia zadania badawczego w zakresie wskazanego procesu szczególnego; dużo angażuje się podczas prowadzonych zajęć; aktywnie uczestniczy w dyskusjach nad zagadnieniami z zakresu procesów szczególnych
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach
2. Aktywność podczas ćwiczeń
3. Wyniki 3 pisemnych kolokwiów
Literatura
Podstawowa:
T. Pawluk, Prawo kanoniczne według kodeksu Jana Pawła II, t. 4, Olsztyn 1990, s. 331-355.
E. Sztafrowski, Podręcznik prawa kanonicznego, t. 4, Warszawa 1986, s. 168-171, 400-406.
G. Dzierżon, Separacja stała podczas trwania węzła małżeńskiego, Ius matrimoniale 2000, nr 5 (11), s. 151-168.
R. Sztychmiler, Stwierdzenie domniemanej śmierci współmałżonka, Ius matrimoniale 2002, nr 7 (13), s. 151-166.
K. Dullak, Postępowanie o dyspensę w sprawach super rato, Ius matrimoniale 2003, nr 8 (14), s. 147-177.
G. Leszczyński, Kościelna procedura administracyjna w Kodeksie Prawa Kanonicznego Jana
Pawła II, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2008.
W. Góralski, Postępowanie w sprawie o uzyskanie dyspensy super rato przed biskupem diecezjalnym, w: W. Kiwior, U. Nowicka, H. Stawniak (red.), Rozwiązanie małżeństwa w prawie kanonicznym, Warszawa 2013, s. 31-52.
Uzupełniająca:
J. Krukowski, Administracja w Kościele, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: