Podstawy przedsiębiorczości na rynku pracy. Aspekty praktyczne WK-S-PP
Celem zajęć jest przybliżenie studentom zagadnień związanych z podejmowaniem przez kanonistów aktywności zawodowej ze szczególnym uwzględnieniem kwestii dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej i regulacji z zakresu prawa pracy.
W cyklu 2023/24_Z:
Celem zajęć jest przybliżenie studentom zagadnień związanych z podejmowaniem aktywności zawodowej ze szczególnym uwzględnieniem kwestii dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej i regulacji z zakresu prawa pracy. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PK_W11 – absolwent ma poszerzoną wiedzę o sposobach rozwiązywania praktycznych kwestii prawnych na podstawie obowiązujących norm prawnych;
PK_W12 – absolwent ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych obowiązujących zarówno w nauce, jak i w wykonywaniu zawodów prawniczych;
PK_U14 – absolwent potrafi kreatywnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role;
PK_K07 – absolwent jest gotów do dostrzegania i formułowania nowych problemów prawnych i prawnokanonicznych oraz przedstawiania propozycji ich rozwiązania;
PK_K09 – absolwent jest gotów do rozwijania dorobku zawodu prawnika;
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
Metody dydaktyczne:
- praca z tekstem aktów prawnych (analiza treści przepisów);
- przedstawianie i analiza stanowiska doktryny i orzecznictwa w omawianych kwestiach;
- prezentacja i omówienie przykładowych dokumentów;
- rozwiązywanie kazusów;
- studium przypadku;
- dyskusja;
- praca w grupach;
Warunki zaliczenia:
- obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach);
- aktywny udział w zajęciach;
- pozytywny wynik końcowego zaliczenia.
Forma zaliczenia - pisemne kolokwium.
Kryteria zaliczenia ćwiczeń:
- pozytywna ocena merytorycznego przygotowania do zajęć i aktywności podczas zajęć (każdy student zostanie oceniony przez prowadzącego; ocena będzie dotyczyła merytorycznego przygotowania studenta do zajęć i zaangażowania w ich przebieg);
- pozytywna ocena znajomości treści programowych przedmiotu.
Na ocenę końcową składają się następujące elementy:
- obecność na zajęciach;
- merytoryczne przygotowanie do zajęć i aktywność podczas zajęć;
- ocena uzyskana z pisemnego kolokwium
Kryteria oceniania:
Wiedza:
- ocena 2 (ndst) - student nie zna podstawowych pojęć i instytucji z zakresu omawianych zagadnień; nie zna treści przepisów; nie ma wiedzy z zakresu doktryny oraz judykatury;
- ocena 3 (dst) - student w ograniczonym stopniu zna podstawowe pojęcia i instytucje z zakresu omawianych zagadnień; ma słabo uporządkowaną wiedzę z treści przepisów oraz zagadnień prawnych powstałych na tym tle; posiada znacznie ograniczoną wiedzę na temat najważniejszych kontrowersji i problemów omawianych w doktrynie; słabo także orientuje się w judykaturze;
- ocena 4 (db) - student zna podstawowe pojęcia i instytucje z zakresu omawianych zagadnień; ma dość dobrze uporządkowaną wiedzę z treści przepisów oraz zagadnień prawnych powstałych na tym tle; posiada średnio uporządkowaną wiedzę na temat najważniejszych kontrowersji i problemów omawianych w doktrynie; dość dobrze orientuje się w judykaturze;
- ocena 5 (bdb) - student zna podstawowe pojęcia i instytucje z z zakresu omawianych zagadnień; ma bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę z treści przepisów oraz zagadnień prawnych powstałych na tym tle; posiada dobrze uporządkowaną wiedze na temat najważniejszych kontrowersji i problemów omawianych w doktrynie oraz orientuje się w judykaturze.
Umiejętności:
- ocena 2 (ndst) - student nie potrafi analizować treści przepisów oraz przedstawiać zagadnień prawnych; niedostatecznie formułuje w mowie i piśmie zagadnienia z zakresu omawianych kwestii i nie potrafi prezentować poglądów doktryny oraz rozstrzygnięć judykatury; nie potrafi znajdować i wykorzystywać źródeł informacji z zakresu omawianych zagadnień;
- ocena 3 (dst) - student w ograniczonym stopniu potrafi analizować treść przepisów oraz przedstawiać zagadnienia prawne; słabo formułuje w mowie i piśmie zagadnienia z zakresu omawianych kwestii i częściowo potrafi prezentować poglądy doktryny oraz rozstrzygnięcia judykatury; słabo potrafi znajdować i wykorzystywać źródła informacji z zakresu omawianych zagadnień;
- ocena 4 (db) - student potrafi właściwie analizować treść przepisów oraz przedstawiać zagadnienia prawne; dobrze formułuje w mowie i piśmie zagadnienia z zakresu omawianych kwestii i zadowalająco potrafi prezentować poglądy doktryny oraz rozstrzygnięcia judykatury; dość dobrze potrafi znajdować i wykorzystywać źródła informacji z zakresu omawianych zagadnień;
- ocena 5 (bdb) - student potrafi całkowicie poprawnie analizować treść przepisów oraz przedstawiać zagadnienia prawne; bardzo dobrze formułuje w mowie i piśmie zagadnienia z zakresu omawianych kwestii i bardzo dobrze potrafi prezentować poglądy doktryny oraz rozstrzygnięcia judykatury; bezbłędnie potrafi znajdować i wykorzystywać źródła informacji z zakresu omawianych zagadnień.
Kompetencje:
- ocena 2 (ndst) - student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu rozwiązanie problemów z zakresu omawianych zagadnień; nie angażuje się w przebieg zajęć i nie przedstawia własnych poglądów i krytycznych wypowiedzi;
- ocena 3 (dst) - student słabo potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu rozwiązanie problemów z zakresu omawianych zagadnień; okazjonalnie angażuje się w przebieg zajęć i przedstawia własne poglądy i krytyczne wypowiedzi;
- ocena 4 (db) - student potrafi dobrze zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu rozwiązanie problemów z zakresu omawianych zagadnień; często i aktywnie angażuje się w przebieg zajęć i przedstawia własne poglądy i krytyczne wypowiedzi;
- ocena 5 (bdb) - student potrafi bardzo dobrze zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu rozwiązanie problemów z zakresu omawianych zagadnień; bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg zajęć i przedstawia własne poglądy i krytyczne wypowiedzi.
Literatura
Polecana literatura:
1. M. Stec, T. Mróz, (red.), Prawo gospodarcze prywatne. Podstawowe instytucje, Warszawa 2021.
2. A. Kidyba, Prawo handlowe, Warszawa 2022.
3. L. Florek, Prawo pracy, Warszawa 2021.
Akty prawne:
1. ustawa z dnia 6 marca 2018 roku – Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz.U. 2021 poz. 162 ze zm.);
2. ustawa z dnia 6 marca 2018 roku o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (t.j. Dz.U. 2022 poz. 541);
3. ustawa z dnia 6 marca 2018 roku o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców (Dz.U. 2018, poz. 648);
4. ustawa z dnia 6 marca 2018 roku – Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (Dz.U. 2018, poz. 650);
5. ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. 2022 poz. 1360);
6. ustawa z dnia 15 września 2000 roku Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. 2022 poz. 1467 ze zm.);
7. ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta (t.j. Dz.U. 2020 poz. 287);
8. ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 roku o Krajowym Rejestrze Sądowym (t.j. Dz.U. 2022 poz. 1683);
9. ustawa z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (t.j. Dz.U. 2022 poz. 1510 ze zm.).
W cyklu 2021/22_Z:
1. M. Stec, T. Mróz, (red.), Prawo gospodarcze prywatne. Podstawowe instytucje, Warszawa 2021. Akty prawne: |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura: Akty prawne: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: