Seminarium naukowe studia niestacjonarne WK-S-Nst-6
Treści merytoryczne:
1 Głębsze zapoznanie się z rolą i znaczeniem instytutów życia konsekrowanego w Kościele powszechnym i lokalnym oraz w życiu społecznym.
2. Podejmowanie zagadnień związanych z prawem instytutów życia konsekrowanego podejmowanych w literaturze zagranicznej i najnowszych regulacjach Kościoła.
3. Kształtowanie postawy rzetelności i uczciwości w pracy naukowej.
Metody oceny:
WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU:
uczestnictwo w zajęciach
FORMA ZALICZENIA ZAJĘĆ:
zaliczenie na ocenę
KRYTERIA ZALICZENIA:
realizacja wyznaczanych zadań związanych z redagowaniem pracy magisterskiej
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy - student umie podać definicję życia konsekrowanego i określić podstawowe elementy poszczególnych jego form w Kościele katolickim; ma zasdniczą wiedzę dotyczącą wymagań stawianych kandydatom przyjmowanym głównie do instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego, kanonicznego stanu dziewic, życia pustelniczego oraz stanu wdów i wdowców; zna także niektóre wspólnoty powstajacych wciąż w Kościele nowych form życia konsekrowanego; zna podstawowe obowiązki osób konsekrowanych w zakresie realizacji rad ewangelicznych, modlitwy, życia braterskiego we wspólnocie, klauzury, noszenia stroju zakonnego i rozporządzania dobrami materialnymi; potrafi omówić sposób zarządzania w instytutach, formację podstawową i permanentną członków, ich apostolstwo, oraz możliwości wyłączania członków z instytutów.
W zakresie umiejętności student pogłębia swą wiedzę o życiu konsekrowanym, korzysta z literatury prawnej w tym zakresie, potrafi udzielić porady osobom pragnącym obrać jedną z form życia konsekrowanego, stwierdzić nieważność przyjęcia do nich oraz pomóc osobom konsekrowanym w ubieganiu się o indult eksklaustracji, sekularyzacji, przejścia do innego instytutu lub w wypadku wydalenia z instytutu.
W zakresie kompetencji - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i potrzebę ciągłego jej uzupełniania; w miarę zdobywania nowych umiejętności zauważa i formułuje problemy wokół prawa instytutów życia konsekrowanego, potrafi komunikować się w tych sprawach z innymi osobami, dyskutować i uczestniczyć w działaniach na rzecz właściwego rozumienia istoty konsekracji osób w Kościele.
ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]
udział w seminarium i konsultacje: 30 godz.
systematyczne przygotowywanie i redagowanie pracy magisterskiej: 30 godz.
suma godzin: 60 godz.
liczba ECTS: 2
1 pkt - obecność na zajęciach
1 pkt - ocena przygotowania kolejnych rozdziałów pracy magisterskiej
Kryteria oceniania
EFEKTY WIEDZY (EK 1-3):
metoda dydaktyczna: wykład problemowy, analiza poszczególnych zagadnień z prawa życia konsekrowanego, prezentacja indywidualna
weryfikacja: ocena zadanych ćwiczeń
EFEKTY UMIEJĘTNOŚCI (EK 4-6):
metoda dydaktyczna: wykład problemowy, prezentacja, dyskusja w kwestiach problematycznych,
weryfikacja: poprawność spostrzeżeń i odpowiedzi na kwestie wynikające z omawianych zagadnień
EFEKTY KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH (EK 7-8):
metoda dydaktyczna: indywidualna lektura tekstów, zajęcia dialogowane
weryfikacja: ocena zaangażowania w czasie zajęć
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Uwarunkowana tematyką prac magisterskich.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. Cz. Parzyszek, Życie konsekrowane w posoborowym nauczaniu Kościoła, Ząbki 2007
2. E. Gambari, Życie zakonne po Soborze Watykańskim II, Kraków 1998.
3.O. J. R. Bar, J. ks. J. Kałowski, Prawo o instytutach życia konsekrowanego, Warszawa 1985.
4.B. W. Zubert, Księga II. Lud Boży. Część III Instytuty życia konsekrowanego i stowarzyszenia życia apostolskiego, Lublin 1990.
5. Dokumenty dotyczące życia konsekrowanego w: Życie konsekrowane w dokumentach Kościoła. Od Vaticanum II do Ripartire da Cristo (red. Kazimierz Wójtowicz), Kraków 20032.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: