Nauczycielskie zadanie Kościoła WK-S-NZ
Treści merytoryczne: Posługa słowa Bożego, przepowiadanie słowa Bożego, nauczanie katechetyczne, misyjna działalność Kościoła, wychowanie katolickie, szkoły, uniwersytety katolickie oraz inne instytuty studiów wyższych, uniwersytety i fakultety kościelne, środki społecznego przekazu, w szczególności książki, wyznanie wiary
Metody oceny: Test wielokrotnego wyboru
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
EK1 - student zna terminologię z zakresu prawa o nauczycielskiej misji Kościoła,
EK2 - student zna charakter wspomnianych norm i zasad ich stanowienia
EK3 - student zna doktrynę i podstawowę literaturę kanonistyczną w zakresie prawa o nauczycielskiej misji Kościoła,
W zakresie umiejętności:
EK4 - student potrafi dokonać analizy tekstów prawnych z zakresu prawa o nauczycielskiej misji Kościoła i ich interpretacji,
EK5 - student potrafi określić rolę i cele instytucji kościelnych z zakresu prawa o nauczycielskiej misji Kościoła
EK6 - student potrafi określić zasady dotyczące prawa do wolności religijnej
W zakresie kompetencji:
EK7 - student ma kompetencje dotyczące teologicznej interpretacji i stosowania przepisów prawa kanonicznego w zakresie nauczycielskiej misji Kościoła,
EK8 - student umie określić wpływ wymienionych norm na indywidualne i społeczne życie wiernych
Opis ECTS:
Udział w wykładach - 30 godz. pracy studenta
Udział w w ćwiczeniach - 30 godz.
Przygotowanie do udziału w ćwiczeniach - 10 godz.
Konsultacje - 5 godz.
Lektura uzupełniająca do wykładów i ćwiczeń - 5 godz.
Przygotowanie do egzaminu - 10 godz.
Razem 90 godz. nakładu pracy studenta
Liczba ECTS - 3
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne :
Efekty wiedzy (EK 1-3)
Metoda dydaktyczna: wykład informacyjny, konwersatoryjny, opis, projekcja multimedialna
Efekty umiejętności (EK 4-6):
Metoda dydaktyczna: wykład problemowy, studium przypadku
Efekty kompetencji (EK 7-9):
Metoda dydaktyczna: problemowa, sytuacyjna, dyskusja
Kryteria oceniania:
Wiedza (EK1-3)
ocena 2 (ndst) - student nie zna podstawowej terminologii z zakresu nauczycielskiego zadania Kościoła i podstawowej literatury przedmiotu.
ocena 3 (dost) - student zna w stopniu dostatecznym podstawową terminologię z zakresu nauczycielskiego zadania Kościoła i podstawową literaturę przedmiotu.
ocena 4 (db) - student w stopniu dobrym zna terminologię z zakresu nauczycielskiego zadania Kościoła i literaturę przedmiotu.
ocena 5 (bdb) - student zna w pełni terminologię z zakresu nauczycielskiego zadania Kościoła i literaturę przedmiotu.
Umiejętności (EK 4-6):
ocena 2 (ndst) - student nie potrafi: korzystać z podstawowej literatury przedmiotu, samodzielnie interpretować przepisów dotyczących nauczycielskiego zadania Kościoła i stosować ich w praktyce, formułować twierdzeń i pism z zakresu nauczycielskiego zadania Kościoła.
ocena 3 (dost) - student w ograniczonym stopniu potrafi: korzystać z literatury przedmiotu, samodzielnie interpretować przepisy dotyczące nauczycielskiego zadania Kościoła i stosować je w praktyce, formułować twierdzenia i pisma z zakresu nauczycielskiego zadania Kościoła.
ocena 4 (db) - student w stopniu wystarczającym potrafi: korzystać z literatury przedmiotu, samodzielnie interpretować przepisy dotyczące nauczycielskiego zadania Kościoła i stosować je w praktyce, formułować twierdzenia i pisma z zakresu nauczycielskiego zadania Kościoła.
ocena 5 (bdb) - student potrafi w pełni i z łatwością: korzystać z literatury przedmiotu, samodzielnie interpretować przepisy dotyczące nauczycielskiego zadania Kościoła i stosować je w praktyce, formułować twierdzenia i pisma z zakresu nauczycielskiego zadania Kościoła.
Kompetencje (EK 7)
ocena 2 (ndst) - student nie potrafi wykonywać zadań/czynności z zakresu nauczycielskiego zadania Kościoła.
ocena 3 (dost) - student w dostatecznym stopniu potrafi wykonywać zadania/czynności z zakresu nauczycielskiego zadania Kościoła.
ocena 4 (bd) - student w stopniu wystarczającym potrafi wykonywać czynności/zadania z zakresu nauczycielskiego zadania Kościoła.
ocena 5 (bdb) - student potrafi w pełni i z łatwością wypełniać zadania/czynności z zakresu nauczycielskiego zadania Kościoła.
Literatura
• A. Montan, La funzione di insegnare nella Chiesa, w: La normativa del nuovo codici, Brescia 1983, s. 135-164
• J. Syryjczyk, Przepowiadanie słowa Bożego i nauczanie katechetyczne według norm nowego prawa kościelnego, w: Duszpasterstwo w świetle nowego Kodeksu Prawa Kanonicznego, red. tenże, Warszawa 1985, s. 126-138
• F.J. Urrutia, Iusiurandum fidelitatis, „Periodica” 80 (1991) s. 559-578
• E. Tejero, The teaching office of the Church, w: Code of Canon Law annotated, ed. E. Caparros, M. Thériault, J. Thorn, Montréal 1993, s. 493-517
• D. Vitali, Sensus fidelium, Una funzione ecclesiale di inteligenza della fede, Brescia 1993
• C.M. Martini, Rozmowy z moim telewizorem. Spotkanie Kościoła ze światem mass mediów, Kraków 1998
• L. Gerosa, Prawo Kościoła, Poznań 1999, s. 111-147
• D.A. Barton, Education and Catechesis of Children. Rights of Parents and Rights of Bishops, w: Canon Law Society of America (ed.) Proceedings of the sixty-second annual Convention. October 2-5, 2000, Arlington, Virginia, Washington 2000, s. 63-92
• F. Ardusso, Magisterium Kościoła. Posługa słowa, Kraków 2001
• H. Misztal, Cenzura uprzednia pism i druków w Kościele zachodnim, Lublin 2001
• J. Krajczyński, Wychowanie dzieci i młodzieży w świetle posoborowych dokumentów Stolicy Apostolskiej i Konferencji Episkopatu Polski. Studium kanoniczno-pastoralne, Płock 2002
• P. Bux, Il Magistero della Chiesa nel Diritto Canonico, Roma 2002
• K. Pokorna-Ignatowicz, Kościół w świecie mediów, Kraków 2002
• C.R. Santana Da Silva, A competência das conferências episcopais em relação ão „munus docendi”, Roma 2003
• M. Smejkal, Il ministro dell’omelia secondo l’attuale legislazione, Roma 2003
• M. Medina Balam, El munus propheticum de la Iglesia. Libro III del CIC, México 2005
• T. Rakoczy, Prawo Kościoła katolickiego do środków społecznego przekazu, Lublin 2007
• H. Stawniak, Prawa i obowiązki rodziców w kontekście zadań szkoły, „Prawo Kanoniczne” 50 (2007) nr 3-4, s. 31-49
• L.A. Gaspar Uribe, Las universidades católicas. La Constitución Apostólica „Ex Corde Ecclesiae”. Génesis y contenido, Pamplona 2007
• D.G. Astigueta, Il ministero della Parola di Dio: contenuto e soggetti, w: Diocesi di Cassano allo Ionio (ed.), Il coraggio della comunione. Corso di aggiornamento giuridico-pastorale. Trebisacce (Cosenza), 23-24 aprile 2008, Goler 2008, s. 207-239
• P. Sobczyk, Wolność religijna a nauczanie w szkole, „Prawo Kanoniczne” 51 (2008) nr 1-2, s. 211-227
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: