Metodyka prawa kanonicznego WK-S-M-W
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aE4xKFNkJxP7RXudI8rKolUpaQazInnaw5_uf4n73uQU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e4566337-c4dc-45fe-aa34-393aed030db9&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ABFyGDMpQvpdggshtXEeS5aIqLuxQXwYs6IqMK5HFZcM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=1c3e515e-b602-4dbb-b7f1-0b32ddc74aca&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_L)
1. Sposoby komunikacji naukowej - konferencje, publikacje
2. Seminarium naukowe - cele, elementy, efekty
3. Naukowy charakter pracy dyplomowej
4. Fazy powstawania pracy naukowej
5. Konstrukcja pracy naukowej - temat pracy i plan
6. Sposoby gromadzenia i pozyskiwania materiału naukowego
7. Literatura kanonistyczna i literatura pomocnicza
8. Redakcja pracy naukowej - cytacja, bibliografia, aneksy, wykaz skrótów i skrótowców
Metody oceny:
1. Aktywność na zajęciach.
2. Przygotowanie i przedstawienie podczas zajęć opracowanego samodzielnie wystąpienia konferencyjnego, krótkiego tekstu autorskiego o charakterze popularnonaukowym, recenzji naukowej.
W cyklu 2021/22_L:
W zajęciach zsotaną ukazanae etapy pisania pracy naukowej. Będą prowadzone na platformie MS Teams W ich skłąd wejdą następujące treści merytoryczne dotyczące problematyki seminarium naukowe i jego rodzajów, zagadnienia charaktweru prac prowadzzonych na seminrium nakowym,oraz kwestii faz pisania prac naukpwych. |
W cyklu 2024/25_L:
Jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2024/25_L: Jak w opisie ogólnym przedmiotu. | W cyklu 2022/23_Z: Punkty ECTS: 2
Udział w zajęciach 30 h - 1 ECTS.
Konsultacje 10 h - 1/3 ECTS.
Przygotowanie do zajęć 20 2/3 ECTS
Razem 60 h - 2 ECTS. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
PK_W09: student zna podstawowe metody pozyskiwania niezbędnych danych dla analizy zjawisk prawnych, a w szczególności zjawisk prawno‐kanonicznych; student zna podstawową terminologię związaną z pracami dyplomowymi; student posiada podstawową wiedzę, co do różnych form prac naukowych.
PK_W10: posiada pogłębioną wiedzę w zakresie metod prawniczych – analizy, interpretacji, argumentacji, w obszarze prac dyplomowych;
PK_U09: student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim w zakresie problematyki dotyczącej wybranego zagadnienia naukowego; student zna podstawową terminologię związaną z pisaniem pracy dyplomowej; student posiada uporządkowaną znajomość poszczególnych faz pisania pracy dyplomowej; student potrafi praktycznie aplikować teoretyczną wiedzę w przedmiocie pisania pracy dyplomowej; student formułuje w mowie i na piśmie podstawowe problemy związane z pisaniem prac dyplomowych; student wykorzystuje źródła informacji związane z pisaniem prac dyplomowych; student potrafi zaplanować i zorganizować pracę związaną z prowadzonymi ćwiczeniami.
Punkty ECTS: 2
Ćwiczenia 30 h.
Konsultacje 10 h.
Przygotowanie do zajęć 20 h.
Razem 60 h - 2 ECTS.
Kryteria oceniania
Metoda ćwiczeniowa oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy.
Ocenie podlegać będą:
1. Aktywność na zajęciach.
2. Przygotowanie i przedstawienie podczas zajęć opracowanego samodzielnie wystąpienia konferencyjnego, krótkiego tekstu autorskiego o charakterze popularnonaukowym i recenzji naukowej.
W ramach zajęć student prezentuje wybraną przez siebie formę - krótki (do 15 min) referat popularnonaukowy lub artykuł naukowy opracowany samodzielnie. Ocenie podlega sposób prezentacji oraz prawidłowość podjęcia zagadnienia.
Wiedza:
ocena 3 (dst): Student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię związaną z pisaniem pracy dyplomowej; ma słabo uporządkowaną znajomość w przedmiocie poszczególnych faz pisania pracy dyplomowej; posiada ograniczoną wiedzę, co do rożnych form pracy naukowej.
ocena 4 (db). Student zna w pełni podstawową terminologię związaną z pisaniem pracy dyplomowej; ma średnio uporządkowaną znajomość w przedmiocie poszczególnych faz pisania pracy dyplomowej; posiada częściową wiedzę, co do różnych from pracy naukowej.
ocena 5 (bdb). student zna w pełni terminologię związaną z pisaniem pracy dyplomowej; ma w pełni uporządkowaną znajomość w przedmiocie poszczególnych faz pisania pracy dyplomowej; posiada kompletną wiedzę, co do różnych from pisania pracy naukowej.
Umiejętności:
Ocena 3 (dst). Student potrafi w ograniczonym stopniu aplikować teoretyczną wiedzę w procesie pisania pracy dyplomowej; jedynie częściowo potrafi w słowie i na piśmie formułować podstawowe problemy związane z pisaniem pracy dyplomowej; w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać źródła informacji związane z pisaniem pracy dyplomowej.
Ocena 4 (db). Student potrafi właściwie aplikować teoretyczną wiedzę w procesie pisania pracy naukowej; potrafi zadowalająco w słowie i na piśmie formułować podstawowe problemy związane z pisaniem pracy dyplomowej; potrafi w zadowalającym stopniu wykorzystać źródła informacji związane z pisaniem pracy dyplomowej
Ocena 5 (bdb). Student całkowicie poprawnie aplikować wiedzę teoretyczną w procesie pisania pracy dyplomowej; potrafi bezbłędnie w słowie i na piśmie formułować podstawowe problemy związane z pisaniem pracy dyplomowej; potrafi w optymalnym stopniu wykorzystać źródła informacji związane z pisaniem pracy dyplomowej.
Kompetencje:
ocena 3 (dst). Student potrafi w ograniczonym stopniu zorganizować i zaplanować pracę związaną z prowadzonymi ćwiczeniami; student w stopniu dostatecznym angażuje się prowadzone ćwiczenia.
ocena 4 (db). Student potrafi właściwie zorganizować i zaplanować pracę związaną z prowadzonymi ćwiczeniami; student w stopniu zadowalającym angażuje się w prowadzone ćwiczenia.
ocena 5 (bdb). Student potrafi prawidłowo zorganizować i zaplanować pracę związaną z prowadzonymi ćwiczeniami; bardzo aktywnie angażuje się w prowadzone ćwiczenia.
Literatura
Gałkowski T., Metoda kanonistyczna we współczesnej dyskusji naukowej, Prawo Kanoniczne 54(2011), nr 3-4, s. 169-190.
Izdebski H., Łazarska A., Metodologia dysertacji doktorskiej dla prawników. Teoria i praktyka, Warszawa 2022.
Metodologia. Seminaryjne i dyplomowe prace z teologii. Praktyczne wskazówki metodologiczne, Kraków 1993.
Pullo A., Prace magisterskie i licencjackie, Warszawa 2001.
Sobański R., Metodologia prawa kanonicznego, Warszawa 2009.
Sruzik Z., Metodyka pisemnych prac naukowych, Warszawa 2020.
Subera I., Metodologia Historyczno-prawna, Warszawa 1972.
Wenz W., Czapiga A., Papciak K. F., Wokół metodologii i metodyki pracy naukowej, Wrocław 2007.
Ponadto:
Mendel T., Metodyka pisania prac licencjackich, https://robertsobkow.weebly.com/uploads/8/5/6/4/8564850/poradnik_pisania_prac_licencjackich_tadeusz_mendel.pdf
Sydor M., Wskazówki dla piszących prace dyplomowe, Poznań 2014, https://biblioteka.up.poznan.pl/biblioteka/sites/default/files/sydor_wskazowki_dyplomowe_2014.pdf
W cyklu 2021/22_L:
A. Pullo, Prace magisterskie i licencjackie, Warszawa 2001, |
W cyklu 2024/25_L:
Jak w opisie ogólnym przedmiotu. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Zajęcia będa prowadzone w sytemie hybrydowym; zajećia zdalne na platformie MSTeams |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Prawo kanoniczne - studia jednolite magisterskie stacjonarne
- Prawo kanoniczne - specjalność kanoniczna
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: