Kanoniczna procedura administracyjna WK-S-KPA
Zajęcia obejmują następujący zakres tematyczny: pojęcie i systemy sprawiedliwości administracyjnej; środki pojednawcze mające na celu zapobieżenie zaistnieniu sporu administracyjnego; rekurs hierarchiczny; rekurs sądowo-administracyjny.
W cyklu 2021/22_Z:
Wykład, prowadzony prowadzony stacjonarnie, rozpocznie się od zdefiniowania podstawowych pojęć prawa administracyjnego państwowego i kanonicznego. W dalszej kolejności ukazane zostaną sposób sprawowania władzy administracyjnej w Kościele. Na kolejnych etapach rozważane będą zagadnienia związane z aktami administracyjnymi, ich klasyfikacją, legalnością, wadliwością i nielegalnością. Poruszone zostaną ponadto kwestie właściwe dla sprawowania funkcji sprawiedliwości administracyjnej, jak: środki pojednawcze, procedura administracyjne na szczeblu diecezji, rekurs hierarchiczny oraz procedura w II Sekcji Najwyższego Trybunału Sygnatury Apostolskiej. |
W cyklu 2024/25_Z:
Wykład, prowadzony stacjonarnie, rozpocznie się od zdefiniowania podstawowych pojęć prawa administracyjnego państwowego i kanonicznego. W dalszej kolejności ukazane zostaną sposób sprawowania władzy administracyjnej w Kościele. Na kolejnych etapach rozważane będą zagadnienia związane z aktami administracyjnymi, ich klasyfikacją, legalnością, wadliwością i nielegalnością. Poruszone zostaną ponadto kwestie właściwe dla sprawowania funkcji sprawiedliwości administracyjnej, jak: środki pojednawcze, procedura administracyjne na szczeblu diecezji, rekurs hierarchiczny oraz procedura w II Sekcji Najwyższego Trybunału Sygnatury Apostolskiej. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
E_W_01 - student zna podstawowa terminologie z zakresu procedury administracyjnej w Kościele.
E_W_02 2 - student posiada uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z zakresu procedury administracyjnej w Kościele.
E_W_03 - student posiada wiedze pozwalająca mu na scharakteryzowanie zagadnienia z zakresu procedury administracyjnej w Kościele.
W zakresie umiejętności:
E_U_ 01 - student potrafi interpretować normy prawne dotyczące procedury administracyjnej w Kościele.
E_U_02 - student potrafi znaleźć i właściwie wykorzystać bibliografię na tematy z zakresu procedury administracyjnej w Kościele.
E_U_03 - student potrafi sformułować, pisemnie i ustnie, zagadnienia prawne z zakresu procedury administracyjnej w Kościele.
W zakresie kompetencji:
E_K_01 - student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualna pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu sprawiedliwości administracyjnej w Kościele.
EE_K_02 - student aktywnie angażuje się podczas prowadzonych zajęć, uczestniczy w dyskusji, formułuje poprawne wypowiedzi oraz uwagi.
Kryteria oceniania
W zakresie wiedzy:
na ocenę 2 (ndst.) - student nie zna podstawowej terminologii z zakresu procedury administracyjnej w Kościele; nie ma uporządkowanej znajomości podstawowych zagadnień z zakresu procedury administracyjnej w Kościele; nie posiada wiedzy pozwalająca mu na scharakteryzowanie zagadnień z zakresu procedury administracyjnej w Kościele.
- na ocenę 3 (dst.) - student zna dostatecznie podstawową terminologię z zakresu procedury administracyjnej w Kościele; w stopniu dostatecznym posiada uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z zakresu procedury administracyjnej w Kościele; posiada wiedzę pozwalająca mu na scharakteryzowanie zagadnienia z zakresu procedury administracyjnej w Kościele w stopniu dostatecznym.
- na ocenę 4 (db.) - student zna dobrze podstawową terminologię z zakresu procedury administracyjnej w Kościele; w stopniu dobrym posiada uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z zakresu procedury administracyjnej w Kościele; posiada wiedzę pozwalająca mu na scharakteryzowanie zagadnienia z zakresu procedury administracyjnej w Kościele w stopniu dobrym.
- na ocenę 5 (bdb.) - student zna bardzo dobrze podstawową terminologię z zakresu procedury administracyjnej w Kościele; w stopniu bardzo dobrym posiada uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z zakresu procedury administracyjnej w Kościele; posiada wiedzę pozwalająca mu na scharakteryzowanie zagadnienia z zakresu procedury administracyjnej w Kościele w stopniu bardzo dobrym.
W zakresie umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst.) - student nie potrafi interpretować norm prawa dotyczących procedury administracyjnej w Kościele; nie potrafi znaleźć i właściwie wykorzystać bibliografii na tematy z zakresu procedury administracyjnej w Kościele; nie potrafi sformułować, pisemnie i ustnie, zagadnień prawnych z zakresu procedury administracyjnej w Kościele.
- na ocenę 3 (dst.) - student potrafi dostatecznie interpretować normy prawne dotyczące procedury administracyjnej w Kościele; potrafi znaleźć i właściwie wykorzystać bibliografię na tematy z zakresu procedury administracyjnej w Kościele w stopniu dostatecznym; potrafi sformułować, pisemnie i ustnie, zagadnienia prawne z zakresu procedury administracyjnej w Kościele stopniu dostatecznym.
- na ocenę 4 (db.) - student potrafi dobrze interpretować normy prawne dotyczące procedury administracyjnej w Kościele; potrafi znaleźć i właściwie wykorzystać bibliografię na tematy z zakresu procedury administracyjnej w Kościele w stopniu dobrym; potrafi sformułować, pisemnie i ustnie, zagadnienia prawne z zakresu procedury administracyjnej w Kościele stopniu dobrym.
- na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi bardzo dobrze interpretować normy prawne dotyczące procedury administracyjnej w Kościele; potrafi znaleźć i właściwie wykorzystać bibliografię na tematy z zakresu procedury administracyjnej w Kościele w stopniu bardzo dobrym; potrafi sformułować, pisemnie i ustnie, zagadnienia prawne z zakresu procedury administracyjnej w Kościele stopniu bardzo dobrym.
W zakresie kompetencji:
- na ocenę 2 (ndst.) - student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu przyswojenie treści z zakresu procedury administracyjnej w Kościele; nie angażuje się podczas prowadzonych zajęć, nie uczestniczy w dyskusji, nie formułuje poprawnych wypowiedzi oraz uwagi.
- na ocenę 3 (dst.) - student w stopniu dostatecznym potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu procedury administracyjnej w Kościele; angażuje się podczas prowadzonych zajęć, mało uczestniczy w dyskusji, nie zawsze formułuje poprawne wypowiedzi oraz uwagi.
- na ocenę 4 (db.) - student potrafi dobrze zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu procedury administracyjnej w Kościele; aktywnie angażuje się podczas prowadzonych zajęć, uczestniczy w dyskusji, formułuje poprawne wypowiedzi oraz uwagi.
- na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi bardzo dobrze zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu procedury administracyjnej w Kościele; bardzo aktywnie angażuje się podczas prowadzonych zajęć, aktywnie uczestniczy w dyskusji, formułuje poprawne wypowiedzi oraz uwagi.
Literatura
1. J. Krukowski, Prawo administracyjne w Kościele, Warszawa 2011, s. 483-596.
2. G. Leszczyński, Kościelna procedura administracyjna w Kodeksie Prawa Kanonicznego Jana Pawła II, Warszawa 2008, s. 61-157.
3. T. Pawluk, Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, Olsztyn 2010, t. 4, s. 390-394.
4. T. Białobrzeski, Prace Papieskiej Komisji do Rewizji KPK nad projektem „Lex de procedura administrativa”, w: Finis legis Christus, t. 1, red. J. Wroceński, J. Krajczyński, Warszawa 2009, s. 263-276.
5. R. Kamiński, Stosowanie procedury rozwiązywania małżeństw na korzyść wiary w Kongregacji Nauki Wiary w latach 2001-2006, Prawo Kanoniczne 1 (2019), s. 157-181.
W cyklu 2021/22_Z:
J. Krukowski, Prawo administracyjne w Kościele, Warszawa 2011 |
W cyklu 2022/23_Z:
1. J. Krukowski, Prawo administracyjne w Kościele, Warszawa 2011, s. 483-596. |
W cyklu 2023/24_Z:
1. J. Krukowski, Prawo administracyjne w Kościele, Warszawa 2011, s. 483-596. |
W cyklu 2024/25_Z:
1. J. Krukowski, Prawo administracyjne w Kościele, Warszawa 2011, s. 483-596. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
W przypadku decyzji o zdalnym nauczaniu wykład prowadzony będzie z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość, za pomocą Platformy Moodle i MSTeams. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: