Kanoniczne formy życia konsekrowanego WK-S-FŻK
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a54727ec2e710430fa360c31ea89399ad%40thread.tacv2/conversations?groupId=b94ae1a1-b74c-474f-9a89-1756b677f22f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aICpg7CYt49qlJZGWoshS5QXzMO9Gek41UcimP8xX8kM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9c917fc3-0a43-483d-bc01-fc5ccce43d78&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
1. Zagadnienia wstępne dotyczące życia konsekrowanego, definicja, najważniejsze grupy instytutów, pojęcie rad ewangelicznych, autonomia i egzempcja instytutów, ich łączenie i podział.
2. Pojęcie indywidualnych form życia konsekrowanego: stan wdów i wdowców, ordo virginum, stan życia pustelniczego.
3. Pojęcie wspólnotowych form życia konsekrowanego: instytuty zakonne, świeckie, stowarzyszenia życia apostolskiego, nowe formy życia ewangelicznego.
4. Prawo własne instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego - kompetencje biskupa diecezjalnego i Stolicy Apostolskiej.
5. Założenie i znoszenie instytutów życia konsekrowanego.
6. Zarząd instytutów życia konsekrowanego (przełożeni, rady, kapituły).
7. Warunki ważnego przyjęcia kandydatów do nowicjatu i ich formacja.
8. Obowiązki i prawa członków instytutów.
9. Apostolstwo instytutów.
10. Sposoby wyłączania członków z instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego.
11. Zarząd dobrami materialnymi (osobowość prawna, nabywanie, alienacja, zaciąganie długów, funkcja ekonoma).
12. Konferencje wyższych przełożonych, zakres ich władzy i obowiązki.
13. Instytuty świeckie i stowarzyszenia życia apostolskiego.
W cyklu 2021/22_Z:
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: |
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK 1 - student ma znajomość podstawowej terminologii z dziedziny prawa instytutów życia konsekrowanego, stowarzyszeń życia apostolskiego i innych form życia konsekrowanego
EK 2 - student formułuje w sposób uporządkowany zasadnicze zagadnienia na temat form życia konsekrowanego
EK 3 - student prezentuje ugruntowaną wiedzę dotyczącą istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru prawa różnych form życia konsekrowanego
UMIEJĘTNOŚCI:
EK 4 - student jest w stanie dokonać wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny form życia konsekrowanego oraz przedstawić wyniki tejże wykładni
EK 5 - student ujmuje słownie oraz pisemnie zagadnienia z prawa form życia konsekrowanego i jest zdolny do ukazania ich w świetle norm prawnych dotyczących życia konsekrowanego
EK 6 - student potrafi znajdować fontes cognoscendi i literaturę związaną z prawem form życia konsekrowanego, zna zasady właściwe różnym formom życia konsekrowanego, może udzielić porad prawnych w zakresie prawa własnego instytutu oraz sytuacji prawnej danej osoby konsekrowanej
KOMPETENCJE:
EK 7 - student potrafi samodzielnie pracować według wcześniej ustalonego przez siebie planu, mając za cel przyswojenie sobie treści z dziedziny prawa dotyczącego życia konsekrowanego
EK 8 - student uczestniczy aktywnie w prowadzonych zajęciach, zabierając głos w dyskusjach, wyrażając i dokumentując swe stanowisko nawet krytyczne
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]
udział w wykładzie: 30 godzin
udział w ćwiczeniach 15 godz.
przygotowanie do egzaminu i zaliczenia na ocenę: 20 godzin
konsultacje: 5 godzin
przygotowanie referatów: 5 godzin
studium podanej literatury: 15 godzin
suma godzin: 90 godzin
Liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
WIEDZA (EK 1-3)
ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii oraz zasadniczych zagadnień z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Nie potrafi też posługiwać się nimi w sposób uporządkowany. Jego wiedza dotycząca istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru prawa różnych form życia konsekrowanego nie jest ugruntowana i dostateczna.
ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię, ma mało uporządkowaną znajomość zasadniczych zagadnień z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Nie potrafi też w dostatecznym zakresie posługiwać się nimi w sposób uporządkowany. Jego wiedza dotycząca istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru prawa różnych form życia konsekrowanego nie jest ugruntowana w dostatecznym stopniu.
ocena 4 (db): student zna dobrze podstawową terminologię i ma uporządkowaną znajomość zasadniczych zagadnień z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Potrafi posługiwać się nimi w zadowalającym stopniu i w sposób wystarczająco uporządkowany. Jego wiedza dotycząca istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru prawa różnych form życia konsekrowanego jest częściowo ugruntowana.
ocena 5 (bdb): student zna bardzo dobrze podstawową terminologię i zasadnicze zagadnienia z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Potrafi w pełni posługiwać się nimi. Jego wiedza dotycząca istotnych kwestii zarówno teoretycznych jak i praktycznych z obszaru prawa różnych form życia konsekrowanego jest wystarczająco ugruntowana.
UMIEJĘTNOŚCI:
ocena 2 (ndst): student nie jest w stanie dokonać wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny prawa form życia konsekrowanego oraz nie umie przedstawić wyników tejże wykładni. Nie potrafi też ująć słownie i pisemnie zagadnień z prawa form życia konsekrowanego i nie jest zdolny do ukazania ich w świetle norm prawnych dotyczących życia konsekrowanego. Nie potrafi znajdować fontes cognoscendi i literatury związanej z przedmiotem.
ocena 3 (dst): student jest w stanie w ograniczonym stopniu dokonać wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny prawa form życia konsekrowanego oraz przedstawić wyniki tejże wykładni. Nie potrafi dostatecznie ująć słownie i pisemnie zagadnień z prawa form życia konsekrowanego i ukazać ich w świetle norm prawnych dotyczących życia konsekrowanego. Znajduje tylko częściowo fontes cognoscendi i literaturę związaną z przedmiotem.
ocena 4 (db): student w zadawalającym stopniu dokonuje wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny prawa form życia konsekrowanego oraz może przedstawić wyniki tejże wykładni. Potrafi w sposób właściwy ująć słownie i pisemnie zagadnienia z prawa życia konsekrowanego i ukazać je w świetle norm prawnych dotyczących życia konsekrowanego. Właściwie znajduje fontes cognoscendi i literaturę związaną z przedmiotem.
ocena 5 (bdb.): student kompetentnie dokonuje wykładni kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku i innych przepisów z dziedziny prawa form życia konsekrowanego oraz przedstawia wyniki tejże wykładni. Potrafi bardzo dobrze ująć słownie i pisemnie zagadnienia z prawa form życia konsekrowanego i ukazać je w świetle norm prawnych dotyczących życia konsekrowanego. Bezbłędnie znajduje fontes cognoscendi i literaturę związaną z przedmiotem.
KOMPETENCJE: (EK 7-8)
ocena 2 (ndst): student nie potrafi samodzielnie wykonać pracy ani wcześniej jej zaplanować i zorganizować mając na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Nie bierze udziału w prowadzonych zajęciach, nie zabiera głosu w dyskusjach i nie wyraża ani nie dokumentuje swego stanowiska.
ocena 3 (dst): student tylko w niewielkim stopniu potrafi samodzielnie wykonać pracę, którą wcześniej próbował z trudem zaplanować i zorganizować mając za cel przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Od czasu do czasu bierze udział w prowadzonych zajęciach, niekiedy zabiera głos w dyskusjach, nie potrafi wyrażać i dokumentować własnego stanowiska.
ocena 4 (db): student potrafi dobrze i samodzielnie wykonać pracę, którą wcześniej umiejętnie zaplanował i zorganizował mając za cel przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Często bierze udział w prowadzonych zajęciach, zabiera głos w dyskusjach, wyraża i dokumentuje własne stanowisko.
ocena 5 (bdb): student potrafi kompetentnie i samodzielnie wykonać pracę, którą wcześniej umiejętnie zaplanował i zorganizował mając za cel przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z dziedziny prawa form życia konsekrowanego. Często bierze udział w prowadzonych zajęciach, zręcznie zabiera głos w dyskusjach, wyraża i dokumentuje własne stanowisko także krytyczne.
Na ocenę końcową składają się:
1.Obecność na zajęciach
2.Udział w dyskusji
3.Wykonanie i ocena realizowanych zadań
4. Egzamin ustny.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
1. Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 roku, kanony 573-746.
2. B.W. Zubert, Instytuty życia konsekrowanego i stowarzyszenia życia apostolskiego, Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, Księga II. Lud Boży. Część III, Lublin 1990.
3. Kodeks Prawa Kanonicznego. Komentarz, red. P. Majer, Kraków 2011, kanony 573-746.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. J. Kałowski, Życie braterskie we wspólnocie. Studium prawno-historyczne, Warszawa 1999.
2. M. Daniluk, Encyklopedia Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego, pojęcia, terminy, instytucje, dokumenty, czasopisma, Lublin 2000.
3. K. Konecki, Konsekracja dziewic w odnowie liturgicznej Soboru Watykańskiego II, Włocławek 1997.
W cyklu 2021/22_Z:
LITERATURA PODSTAWOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Umiejętność pracy z Kodeksem Prawa Kanonicznego z 1983 roku, wykorzystanie odpowiednich materiałów dotyczących historii i prawa form życia konsekrowanego. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: