Etyka WK-S-ETY
1. Celem wykładów jest prezentacja podstawowych zagadnień etyki ogólnej. Dzięki temu student powinien mieć wiedzę o normach etycznych i ich znaczeniu w życiu zawodowym i społecznym: o związkach pomiędzy etyką a prawem (pomiędzy normą społeczną a kanoniczną, i tak dalej).
2. Chodzi także o to, aby student prezentował umiejętność powiązania etyki z odpowiedzialnością za drugą osobę, w duchu antropologii chrześcijańskiej. Powinien mieć świadomość związku wartości moralnych z sprawnościami człowieka (umysłowymi, zmysłowymi).
3. Zatem materia przedmiotu będzie dotykać sporów etyki (teorii) i moralności (praktyki). W tym celu będą się pojawiać zagadnienia, takie jak: istota prawa naturalnego (jego relacji do prawa stanowionego); sumienie i problem jego formacji; teorie sprawności moralnych (cnoty).
4. W końcu, posiadanie koniecznych umiejętności ma stać się fundamentem pod budowanie kompetencji społecznych. Student powinien posiadać właściwą wrażliwość i świadomość, aby mógł odnaleźć się na rynku pracy. Chodzi przede wszystkim o umiejętność samokształcenia się, działanie w grupie, odpowiedzialność prawną i moralną.
TEAMTY:
1. Zagadnienia wstępne. Definicje etyki. Etyka jako nauka. Moralność a etyka itp.
2. Pochodzenie norm moralnych (etyka świecka i religijna). Historia etyki i jej znaczenie dla refleksji filozoficznej dzisiaj.
3. Personalizm chrześcijański: (rozumienie osoby, poznanie, wolność, miłość, godność itp.).
4. Prawo naturalne.
5. Pojęcie i formacja sumienia (katolickiego).
6. Pojęcie i znaczenie wolności woli ludzkiej dla kształtowania się normy etycznej.
7. Kwestia cnót kardynalnych: roztropność.
8. Cnota sprawiedliwości a pojęcie sprawiedliwości.
9. Umiar jako cnota katolicka.
10. Męstwo a męczeństwo (świętość)..
11. Współczesne kierunki filozoficzne - redukcjonistyczne.
12. Pedagogia jako konsekwencja istnienia i adekwatnego pojmowania etyki.
13. Ograniczenia (i wykroczenia) w wykonaniu czynu ludzkiego; przymus, gwałt, ignorancja itp.,
14. Moralność a prawo stanowione.
15. Zasada personalistyczna w życiu człowieka współczesnego. Kwestia publikacji ESEJU na Moodle. Reasumpcja tematów. Kolokwium.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Celem wykładów jest prezentacja podstawowych zagadnień etyki ogólnej. Dzięki temu student powinien mieć wiedzę o normach etycznych i ich znaczeniu w życiu zawodowym i społecznym: o związkach pomiędzy etyką a prawem (pomiędzy normą społeczną a kanoniczną, i tak dalej). |
W cyklu 2022/23_Z:
1. Celem wykładów jest prezentacja podstawowych zagadnień etyki ogólnej. Dzięki temu student powinien mieć wiedzę o normach etycznych i ich znaczeniu w życiu zawodowym i społecznym: o związkach pomiędzy etyką a prawem (pomiędzy normą społeczną a kanoniczną, i tak dalej). |
W cyklu 2023/24_Z:
1. Celem wykładów jest prezentacja podstawowych zagadnień etyki ogólnej. Dzięki temu student powinien mieć wiedzę o normach etycznych i ich znaczeniu w życiu zawodowym i społecznym: o związkach pomiędzy etyką a prawem (pomiędzy normą społeczną a kanoniczną, i tak dalej). |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 1. ECTS - uczestnictwo aktywne w zajęciach (30 godz.)
1. ECTS - przygotowanie się do kolokwium ustnego - lektura materiałów (25 godzin).
1. ECTS - praca nad esejem i jego publikacja na MOODLE - (25 GODZ.) | W cyklu 2021/22_Z: 1 p. ECTS - 30 godz. uczestnictwo aktywne w wykładzie.
1 p. ECTS - 20 godz. lektura materiałów dydaktycznych i opublikowanie eseju na MOODLE
1. p. ECTS - 20 godz. lektura materiałów dydaktycznych i zaliczenie kolokwium. | W cyklu 2022/23_Z: 1 p. ECTS - 30 godz. uczestnictwo aktywne w wykładzie.
1 p. ECTS - 25 godz. lektura materiałów dydaktycznych i opublikowanie eseju na MOODLE
1. p. ECTS - 25 godz. lektura materiałów dydaktycznych i zaliczenie kolokwium. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W-01: ma rozszerzoną wiedzę o terminologii i charakterze nauk prawnych
oraz o ich relacji do innych nauk
W-02; Student potrafi odróżnić etykę od jej pokrewnych dziedzin, charakteryzuje podstawowe koncepcje etyczne, wykazuje specyfikę etyki personalistycznej, rozpoznaje tendencje występujące w etyce.
Tym samym ma pogłębioną wiedzę o aksjologicznej istocie norm etycznych, o etycznym wymiarze prawa kanonicznego, a także o znaczeniu etyki i wynikającego stąd prawa dla poszczególnych osób, społeczeństwa, państwa, Kościoła.
Umiejętności:
U-06: Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania problemów pojawiających się w codziennym życiu i w wykonywaniu zawodu prawnika oraz potrafi ocenić skuteczność i przydatność stosowanej wiedzy.
Kompetencje społeczne:
K-04: Student jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz interesu publicznego.
K-06: Student jest gotów do przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad.
Punkty ECTS: 3.
30 godzin wykładowych - 1 punkt.
25 godzin e-lerning - esej MOODLE - 1 punkt.
25 godzin przygotowanie się do kolokwium - 1 punkt.
Kryteria oceniania
Metody formalne:
1. Dialog i dyskusja dydaktyczna.
2. Informacja zwrotna.
3. Lektura esejów.
4. Kolokwium ustne.
Kryteria merytoryczne stopniowania oceny:
Ocena 3: Student ma zaliczone obecności, wykazał się konieczną (opisaną w efektach kształcenia) wiedzą, tj. na końcowym kolokwium ustnym, prezentuje - umiejętności i kompetencje, na bazie napisanych eseju.
Ocena 4: Jak powyżej, z tym że chodzi już o wyższy poziom wiedzy, kompetencji i umiejętności.
Ocena 5: Jak powyżej, a wykazany przez studenta poziom, jest bardzo dobry.
Kryteria procentowe oceny końcowej:
Do 30% - aktywna obecność na wykładzie.
Do 30% - opublikowanie eseju na Moodle (poprawność merytoryczna, formalna, spersonalizowanie tematu)
Do 40% - wykazanie się wysokim poziomem merytorycznej wiedzy (kolokwium ustne).
Zaliczenie dokonuje się po uzyskaniu > niż 65%.
WERYFIKACJA EFEKTÓW KASZTAŁCENIA:
WIEDZA - kolokwium oraz informacja zwrotna. dyskusja.
UMIEJĘTNOŚCI - publikacja eseju (poprawność formy i treści).
KOMPETENCJE - adekwatne spersonalizowanie treści eseju, asertywność względem wartości, informacja zwrotne, dyskusja.
Literatura
1. S. Biały, Odpowiedzialność w zakresie wychowania do wartości. Analiza w relacji do kanonu 226 & 2 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku
, "TEKA Komisji Prawniczej PAN Oddział w Lublinie", 2020, vol. XIII, nr 1, s.21-32. DOI:10.32084/tekapr.2020.13.1-3.
2. T. Ślipko, Zarys etyki ogólnej, Kraków 2017.
3. K. Wojtyła, Katolicka Nauka społeczna, Lublin (KUL) 2018.
4. Jan Paweł II, Encyklika Veritatis Splendor.
5. S.T. Pinckaers, Źródła moralności chrześcijańskiej. Jej metoda treść, historia, Poznań 1994.
6. Wojtyła K., Człowiek i moralność, t. 2, Zagadnienie podmiotu moralności, Lublin 1991.
7. Franciszek, Encyklika Laudato si.
8. G. Grzybek, Etyka zawodowa jako subdyscyplina naukowa (odniesienie do działalności zawodowej w obszarze nauczania, wychowania i opieki, Rzeszów 2016.
9. J. Woroniecki, Umiejętność rządzenia i rozkazywania, Lublin 2016.
10. K. Saja, Etyka normatywna, Między konsekwencjalizmem a deontologią, Kraków 2015.
11. E. Hugon, Podstawy filozofii katolickiej, Warszawa 2018.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Jan Paweł II, Encyklika Veritatis Splendor. |
W cyklu 2022/23_Z:
1. K. Wojtyła, Katolicka Nauka społeczna, Lublin (KUL) 2018. |
W cyklu 2023/24_Z:
1. S. Biały, Odpowiedzialność w zakresie wychowania do wartości. Analiza w relacji do kanonu 226 & 2 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Prawo kanoniczne - studia jednolite magisterskie stacjonarne
- Prawo kanoniczne - specjalność kanoniczna
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: