Eklezjologia WK-S-E
Treści merytoryczne:
Miejsce eklezjologii w teologii. Obrazy Kościoła w Piśmie świętym. Kościół w zbawczym posłannictwie Chrystusa: ustanowienie, elementy eklezjotwórcze. Społeczna struktura Kościoła (apostolat, prymat, wiecznotrwałość). Znamiona Kościoła (jedność, świętość, powszechność, apostolskość). Teologiczne ujęcia Kościoła.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 – student zna podstawową terminologię z zakresu eklezjologii
EK 2 - student zna podstawy eklezjologii
EK 3 - student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą zagadnień związanych z eklezjologią
Umiejętności:
EK 4 - student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami właściwymi dla eklezjologii
EK 5 - student potrafi samodzielnie zdobywać i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie eklezjologii w oparciu o dostępne źródła
EK 6 - student potrafi wypowiadać się na tematy dotyczące eklezjologii
Kompetencje:
EK 7 - student potrafi współdziałać i pracować w grupie w realizacji zadań z zakresu eklezjologii
EK 8 - student potrafi zaplanować i przeprowadzić zadanie badawcze z zakresu eklezjologii
EK - 9 - student właściwie interpretuje teksty z zakresu eklezjologii
ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]:
- udział w wykładach: 30 godz.
- przygotowanie do zajęć: 30 godz.
- przygotowanie pracy pisemnej - 30 godz.
- konsultacje 10 godz.
Suma godzin: 100
Liczba ECTS: 4
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-3):
- na ocenę 2 (ndst.) - student nie zna podstawowej terminologii z zakresu eklezjologii; nie zna podstawy eklezjologii; nie ma uporządkowanej wiedzę dotyczącej zagadnień związanych z eklezjologią
- na ocenę 3 (dst.) - student w minimalnym stopniu zna podstawową terminologię z zakresu eklezjologii; słabo zna podstawy eklezjologii; ma słabo uporządkowaną wiedzę dotyczącą zagadnień związanych z eklezjologią
- na ocenę 4 (db.) - student dobrze zna podstawową terminologię z zakresu eklezjologii; zna podstawy eklezjologii; ma dobrze uporządkowaną wiedzę dotyczącą zagadnień związanych z eklezjologią
- na ocenę 5 (bdb.) - - student bardzo dobrze zna podstawową terminologię z zakresu eklezjologii; dobrze zna podstawy eklezjologii; ma bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę dotyczącą zagadnień związanych z eklezjologią
Umiejętności (EK 4-6):
- na ocenę 2 (ndst.) - student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami właściwymi dla eklezjologii; nie potrafi samodzielnie zdobywać i rozwijać umiejętności badawczych w zakresie eklezjologii w oparciu o dostępne źródła; nie potrafi wypowiadać się na tematy dotyczące eklezjologii
- na ocenę 3 (dst.) - student słabo posługuje się podstawowymi pojęciami właściwymi dla eklezjologii; niesamodzielnie zdobywa i rozwija umiejętności badawcze w zakresie eklezjologii w oparciu o dostępne źródła; w minimalnym stopniu potrafi wypowiadać się na tematy dotyczące eklezjologii
- na ocenę 4 (db.) - student dobrze posługuje się podstawowymi pojęciami właściwymi dla eklezjologii; samodzielnie zdobywa i rozwija umiejętności badawcze w zakresie eklezjologii w oparciu o dostępne źródła; potrafi wypowiadać się na tematy dotyczące eklezjologii
- na ocenę 5 (bdb.) - student bardzo dobrze posługuje się podstawowymi pojęciami właściwymi dla eklezjologii; samodzielnie zdobywa i rozwija umiejętności badawcze w zakresie eklezjologii w oparciu o dostępne źródła; potrafi dobrze i poprawnie wypowiadać się na tematy dotyczące eklezjologii
Kompetencje (EK 7-9):
- na ocenę 2 (ndst.) - student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie w realizacji zadań z zakresu eklezjologii; nie potrafi zaplanować i przeprowadzić zadanie badawcze z zakresu eklezjologii; źle interpretuje teksty z zakresu eklezjologii
- na ocenę 3 (dst.) - student słabo współdziała i pracuje w grupie w realizacji zadań z zakresu eklezjologii; słabo planuje i przeprowadza zadanie badawcze z zakresu eklezjologii; nie zawsze poprawnie interpretuje teksty z zakresu eklezjologii
- na ocenę 4 (db.) - student potrafi współdziałać i pracować w grupie w realizacji zadań z zakresu eklezjologii; potrafi zaplanować i przeprowadzić zadanie badawcze z zakresu eklezjologii; właściwie interpretuje teksty z zakresu eklezjologii
- na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi bardzo dobrze współdziałać i pracować w grupie w realizacji zadań z zakresu eklezjologii; potrafi dobrze zaplanować i przeprowadzić zadanie badawcze z zakresu eklezjologii; właściwie i poprawnie interpretuje teksty z zakresu eklezjologii
Literatura
Obowiązkowa:
1. II Sobór Watykański, Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium.
2. S. Pie-Ninot, Wprowadzenie do eklezjologii, Kraków 2002.
3. S. Rosa, Teologia fundamentalna. Eklezjologia, Tarnów 1997.
4. H. Seweryniak, Święty Kościół powszedni, Warszawa 1999.
5. E. Ozorowski, Kościół. Zarys eklezjologii katolickiej, Wrocław 1984.
Uzupełniająca:
6. S. C. Napiórkowski, Wierzę w jeden Kościół, Tarnów 2003.
7. J. Ratzinger, Pielgrzymująca wspólnota wiary. Kościół jako komunia, Kraków 2003.
8. M. Rusecki (red.), Problemy współczesnego Kościoła, Lublin 1996.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Prawo kanoniczne - studia jednolite magisterskie stacjonarne
- Prawo kanoniczne - specjalność kanoniczna
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: