Prawo wyznaniowe WK-N-W2
Treści merytoryczne:
TEMATY ZAJĘĆ
1. Systemy relacji między państwem a Kościołem w aspekcie historycznym
2. Źródła prawa wyznaniowego
3; Zasady relacji państwo-Kościół w Konstytucji RP
4. Osobowość prawna Kościoła Katolickiego i innych związków wyznaniowych
5. Poszanowanie autonomii Kościołów w aspekcie administracyjnym i cywilnym
6. Szkolnictwo wyznaniowe i nauczanie religii w szkołach publicznych
7. Duszpasterstwo szczególnych grup społecznych
8. Działalność kulturalna Kościoła
9. Uprawnienia majątkowe kościelnych osób prawnych
10. Opodatkowanie instytucji kościelnych i osób duchownych
11. Ubezpieczenia osób duchownych
12. Ochrona małżeństwa i rodziny
13. Ochrona cywilna i karna wolności sumienia i religii
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza
EK 1
Student zna źródła prawa wyznaniowego, jego miejsce w systemie prawa oraz podstawową terminologię
EK 2
Student ma wiedzę na temat modeli relacji państwo-Kościół w historii i współcześnie oraz gwarancji wolności sumienia i religii, a także zasad relacji państwo-Kościół w Konstytucji RP
EK 3
Student ma uporządkowaną znajomość problematyki dotyczącej osobowości prawnej, wolności kultu, nauczania i innych funkcji publicznych związków wyznaniowych
Umiejętności
EK 4
Student potrafi analizować, streszczać i prezentować problematykę dotyczącą wolności sumienia i religii oraz zasad relacji państwo-Kościół
EK 5
Student potrafi wykorzystać środki prawne dla ochrony wolności sumienia i religii
EK 6
Student znajduje i wykorzystuje rzetelnie źródła i literaturę z zakresu prawa wyznaniowego
Kompetencje
EK 7
Student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu prawa wyznaniowego
EK 8
Student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-3)
ocena 2 (ndst): student nie zna zródeł prawa wyznaniowego, jego miejsca w systemie prawa oraz podstawowej terminologii z zakresu prawa wyznaniowego; student nie ma wiedzy na temat modeli relacji panstwo-Kosciół w historii i współczesnie oraz gwarancji wolności sumienia i religii, a takze zasad relacji panstwo-Kosciół w Konstytucji RP; student nie ma uporzadkowanej znajomosci problematyki dotyczacej osobowosci prawnej, wolnosci kultu, nauczania i innych funkcji publicznych zwiazków wyznaniowych
ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu zródła prawa wyznaniowego, jego miejsce w systemie prawa oraz podstawowa terminologie prawa wyznaniowego; student posiada znacznie ograniczona wiedze na temat modeli relacji panstwo-Kosciół w historii i współczesnie oraz gwarancji wolnosci sumienia i religii, a takze zasad relacji panstwo-Kosciół w Konstytucji RP; student ma słabo uporzadkowana znajomość problematyki dotyczacej osobowosci prawnej, wolnosci kultu, nauczania i innych funkcji publicznych zwiazków wyznaniowych.
ocena 4 (db): student zna podstawowe podstawowe zródła prawa wyznaniowego, jego miejsce w systemie prawa oraz zna podstawowa terminologie prawa wyznaniowego; student posiada czesciowa wiedze na temat modeli relacji panstwo-Kosciół w historii i współczesnie oraz gwarancji wolnosci sumienia i religii, a takze zasad relacji panstwo-Kosciół w Konstytucji RP; student ma srednio uporzadkowana znajomość problematyki dotyczacej osobowosci prawnej, wolnosci kultu, nauczania i innych funkcji publicznych zwiazków wyznaniowych.
ocena 5 (bdb): student zna w pełni zródła prawa wyznaniowego, jego miejsce w systemie prawa oraz podstawowa terminologie prawa wyznaniowego; student posiada pełna wiedze na temat modeli relacji panstwo-Kosciół w historii i współczesnie oraz gwarancji wolnosci sumienia i religii, a takze zasad relacji panstwo-Kosciół w Konstytucji RP; student ma w pełni uporzadkowana znajomosc problematyki dotyczącej osobowosci prawnej, wolnosci kultu, nauczania i innych funkcji publicznych związków wyznaniowych.
Umiejetnosci (EK 4-6)
ocena 2 (ndst): student nie potrafi analizowac, streszczac i prezentowac problematyki dotyczacej wolnosci sumienia i religii oraz zasad relacji panstwo-Kosciół; student nie potrafi wykorzystac srodków prawnych dla ochrony wolnosci sumienia i religii; student nie potrafi znalezc i wykorzystac rzetelnie zródeł i literatury z zakresu prawa wyznaniowego.
ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu analizowac, streszczac i prezentować problematyke dotyczaca wolnosci sumienia i religii oraz zasad relacji panstwo-Kosciół; student potrafi jedynie w ograniczonym stopniu wykorzystac srodki prawne dla ochrony wolnosci sumienia i religii; student z błedami znajduje i wykorzystuje rzetelnie zródła i literature z zakresu prawa wyznaniowego.
ocena 4 (db): student potrafi własciwie analizowac, streszczac i prezentować problematyke dotyczaca wolnosci sumienia i religii oraz zasad relacji panstwo-Kosciół; student potrafi wykorzystac niektóre srodki prawne dla ochrony wolnosci sumienia i religii; student w przewazajacej liczbie przypadków znajduje i wykorzystuje rzetelnie zródła i literature z zakresu prawa wyznaniowego.
ocena 5 (bdb): student potrafi całkowicie analizowac, streszczac i prezentować problematyke dotyczaca wolnosci sumienia i religii oraz zasad relacji panstwo-Kosciół; student potrafi wykorzystac srodki prawne dla ochrony wolności sumienia i religii; student własciwie znajduje i wykorzystuje rzetelnie zródła i literature z zakresu prawa wyznaniowego.
Kompetencje (EK 7-8)
ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanowac i zorganizowac indywidualnej pracy majacej na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie tresci z zakresu prawa wyznaniowego; student nie angazuje sie w przebieg prowadzonych zajec, nie bierze udziału w dyskusjach, nie formułuje własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag krytycznych.
ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanowac i zorganizować indywidualna prace majaca na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie tresci z zakresu prawa wyznaniowego; student okazjonalnie angazuje sie w przebieg prowadzonych zajec biorac udział w dyskusjach, formułujac własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
ocena 4 (db): student potrafi własciwie zaplanowac i zorganizowac indywidualna prace majaca na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie tresci z zakresu prawa wyznaniowego; student czesto aktywnie angazuje sie w przebieg prowadzonych zajec biorac udział w dyskusjach, formułujac własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanowac i zorganizować indywidualna prace majaca na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie tresci z zakresu prawa wyznaniowego; student bardzo czesto aktywnie angazuje sie w przebieg prowadzonych zajec biorac udział w dyskusjach, formułujac własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne
na ocenę końcową składa się ocena z egzaminu ustnego, podczas którego student musi wykazać się odpowiednia znajomością źródeł prawa oraz literatury przedmiotu oraz osiągnieciem efektów kształcenia w skali ocen od niedostatecznej (2) do bardzo dobrej (5)
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
1. J. Krukowski, Polskie prawo wyznaniowe, Warszawa 2008;
2. K. Orzeszyna, Podstawy relacji między państwem a kościołami w konstytucjach państw członkowskich i traktatach Unii Europejskiej, Lublin 2007.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
3. W. Góralski, Wstęp do prawa wyznaniowego, Płock 2003;
4. M. Winiarczyk-Kossakowska, Ustawy III Rzeczypospolitej o stosunku państwa do Kościołów chrześcijańskich, Warszawa 2005;
5. M. Pietrzak, Prawo wyznaniowe, Warszawa 2005;
6. A. Mezglewski, H. Misztal, P. Stanisz, Prawo wyznaniowe, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: