Administracyjne wymierzanie sankcji karnych WK-N-SK
ZAŁOŻENIA
Z administracyjnym wymiarem sankcji karnych mamy do czynienia wtedy, kiedy w grę wchodzą naruszenia będące przestępstwami kanonicznymi w stosunku do których aplikowane są przepisy odnoszące się do procesu karnego, zarówno in procedendo jak i in decernendo.
Postępowanie karne, o którym mowa, jest rozumiane jako zespół środków technicznych służących do przywrócenia sprawiedliwości, naprawienia skandalu i doprowadzenia do nawrócenia przestępcy, nawet za cenę wymierzenia mu kary.
CEL WYKŁADÓW
Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa kanonicznego odnoszącymi się do administracyjnego wymiaru sankcji karnych w Kościele.
W sposób szczególne celem bezpośrednim wykładów jest zapoznanie studentów z:
- podstawowymi zagadnieniami z zakresu prawa karnego materialnego i procesowego odnoszącymi się do administracyjnego wymiaru sankcji karnych;
- zasadami odnoszącymi się do wszczęcia postępowania karnego i wyboru jego rodzaju;
- pojęciem, naturą oraz poszczególnymi czynnościami dochodzenia wstępnego, jako pierwszej fazy procedury zmierzającej do wymiaru sankcji karnych;
- przebiegiem i poszczególnymi czynnościami procesu karnego na drodze administracyjnej z uwzględnieniem zasad prawa karnego materialnego dotyczących wymiaru kar;
- zasadami dotyczącymi wnoszenia rekursów od dekretów w procesach karno-administracyjnych.
W cyklu 2021/22_L:
CEL WYKŁADÓW - podstawowymi zagadnieniami z zakresu prawa karnego materialnego i procesowego odnoszącymi się do administracyjnego wymiaru sankcji karnych; |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - student zna podstawową terminologię z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych
EK 2 - student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych
EK 3 - student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie administracyjnego wymiaru sankcji karnych
Umiejętności:
EK 4 - student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych
EK 5 - student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska
EK 6 - student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych
Kompetencje:
EK 7 - student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych
EK 8 - student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne
ECTS (1 ECTS = 30 godz.)
udział w wykładzie: 7 godz.
udział w ćwiczeniach: 3 godz.
przygotowanie do ćwiczeń i egzaminu: 20 godz.
suma godzin: 30
Liczba ECTS: 1
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-3):
ocena 2 (ndst.): student nie zna podstawowej terminologii z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych; nie posiada znajomości podstawowych zagadnień administracyjnego wymiaru sankcji karnych; nie ma wiedzy na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie administracyjnego wymiaru sankcji karnych
ocena 3 (dst.): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych; posiada znacznie ograniczoną wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie administracyjnego wymiaru sankcji karnych
ocena 4 (db.): student zna podstawową terminologię z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych; posiada częściową wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie administracyjnego wymiaru sankcji karnych
ocena 5 (bdb.): student zna w pełni podstawową terminologię z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych; posiada kompletną wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na gruncie administracyjnego wymiaru sankcji karnych
Umiejętności (EK 4-6):
ocena 2 (ndst.): student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować tekstów z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych; nie potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególnych stanowisk z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych; nie znajduje i nie wykorzystuje rzetelnych źródeł informacji z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych
ocena 3 (dst.): student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i prezentować teksty z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych; jedynie częściowo potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych; z błędami znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych
ocena 4 (db.): student potrafi właściwie analizować, streszczać i prezentować teksty z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych; potrafi zadowalająco rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych; w przeważającej liczbie przypadków prawidłowo wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych
ocena 5 (bdb.): student potrafi całkowicie poprawnie analizować, streszczać i prezentować teksty z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych; potrafi bezbłędnie rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych; bezbłędnie znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych
Kompetencje (EK 7-8):
ocena 2 (ndst.): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach, nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych wypowiedzi krytycznych
ocena 3 (dst.): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć rzadko biorąc udział w dyskusjach formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne wypowiedzi krytyczne
ocena 4 (db.): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych; często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne wypowiedzi krytyczne
ocena 5 (bdb.): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu administracyjnego wymiaru sankcji karnych; bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne wypowiedzi krytyczne
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność; każda ponad dopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia.
2. Ocena z egzaminu ustnego na koniec roku akademickiego: egzamin ustny – 3 pytania losowo wybrane z puli podanej przez prowadzącego.
Literatura
I. Obowiązkowa
1. MIZIŃSKI A.G., Elementy kanonicznego procesu karno-administracyjnego, „Roczniki Nauk Prawnych” Tom XII z. 2 (2003), s. 127-159.
2. MIZIŃSKI .G., Wymierzanie kar dekretem pozasądowym – między normą a jej aplikacją, „Roczniki Nauk Prawnych” Tom XVI nr 1 (2006), s. 219-243.
II. Uzupełniająca
1. PAWLUK T., Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II. Tom IV: dobra doczesne Kościoła, sankcje w Kościele, procesy, Olsztyn 2009, s. 356-383.
2. STOKŁOSA M., Utrata stanu duchownego w aktualnym prawodawstwie Kościoła łacińskiego, Warszawa 2012.
3. SUCHECKI Z., Promotor sprawiedliwości i jego udział w sprawach karnych, „Roczniki Nauk Prawnych” 2(2004), z. 2, s. 191–225.
4. SYRYJCZYK J., Niektóre gwarancje sprawiedliwego wymiaru kar w Kodeksie Prawa Kanonicznego z 1983 r., „Prawo Kanoniczne” 34 (1991) nr 3-4, s. 147 163.
W cyklu 2021/22_L:
I. Obowiązkowa 1. MIZIŃSKI A.G., Elementy kanonicznego procesu karno-administracyjnego, „Roczniki Nauk Prawnych” Tom XII z. 2 (2003), s. 127-159. II. Uzupełniająca 1. PAWLUK T., Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II. Tom IV: dobra doczesne Kościoła, sankcje w Kościele, procesy, Olsztyn 2009, s. 356-383. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Brak wymagań wstępnych. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: