Procesy szczególne WK-N-PSZ2
WPROWADZENIE
I. PROCEDURA USUNIĘCIA PROBOSZCZA: 1. Przyczyny, 2. Władza kompetentna, 3. Postępowanie 4. Skutki
II. PROCEDURA PRZENIESIENIA PROBOSZCZA: 1. Przyczyny, 2. Władza kompetentna, 3. Postępowanie 4. Skutki
III. PROCES O NIEWAŻNOŚĆ ŚWIĘCEŃ: 2. Przyczyny nieważności święceń, 2. Prawo do zaskarżenia, 3. Władza kompetentna, 4. Pismo skargowe i jego skutki, 5. Postępowanie: a. Postępowanie administracyjne, b. Postępowanie sądowe, 6. Orzeczenie nieważności święceń i jego skutki
IV. POSTĘPOWANIE W SPRAWIE DYSPENSY OD OBOWIĄZKÓW WYNIKAJĄCYCH ZE ŚWIĘCEŃ: 1. Kompetencje, 2. 3. Dyspensa od celibatu prezbiterów: a. Przyczyny udzielenia dyspensy, b. Procedura (przypadki zwyczajne i nadzwyczajne, niebezpieczeństwo śmierci), 4. Dyspensa od celibatu diakonów, 5. Skutki papieskiego reskryptu
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK 1 - student zna podstawową terminologię z zakresu wybranych procesów specjalnych
EK 2 - student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących wybranych procesów specjalnych
EK 3 - student posiada wiedzę na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie wybranych procesów specjalnych
UMIEJĘTNOŚCI:
EK 4 - student potrafi dokonać wykładni przepisów z zakresu wybranych procesów specjalnych i przedstawić jej wyniki
EK 5 - student formułuje w mowie zagadnienia z zakresu wybranych procesów specjalnych i potrafi je przedstawić w świetle odpowiednich przepisów
EK 6 - student znajduje i właściwie wykorzystuje fontes cognoscendi i literaturę z zakresu wybranych procesów specjalnych
KOMPETENCJE:
EK 7 - student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mająca na celu przyswojenie treści teoretycznych i praktycznych z zakresu wybranych procesów specjalnych
EK 8 - student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, uczestnicząc w dyskusjach, formułując swoje stanowisko, wyrażając konstruktywne uwagi krytyczne
ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]
WYKŁADY: 3 ECTS
udział w wykładach: 15 godz.
indywidualne studium: 42 godz.
konsultacje: 3godz.
przygotowanie do egzaminu: 15 godz.
ĆWICZENIA: 2 ECTS
udział w ćwiczeniach: 5 godz.
osobiste studium: 30 godz.
konsultacje: 2 godz.
przygotowanie do kolokwium: 13 godz.
SUMA GODZIN: 125 godz.
liczba ECTS: 5
Kryteria oceniania
OCENA EK 1-8
ocena 2 (ndst):
- student nie zna podstawowej terminologii z zakresu wybranych procesów specjalnych; nie zna podstawowych zagadnień dotyczących wybranych procesów specjalnych; nie ma wiedzy na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie wybranych procesów specjalnych
- student nie potrafi dokonać wykładni przepisów z zakresu wybranych procesów specjalnych; nie umie sformułować w mowie zagadnień z zakresu wybranych procesów specjalnych i nie potrafi tego przedstawić w świetle odpowiednich przepisów; nie umie znaleźć i właściwie wykorzystać fontes cognoscendi i literatury z zakresu wybranych procesów specjalnych
- student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z zakresu wybranych procesów specjalnych; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, nie uczestniczy w dyskusjach, nie formułuje swojego stanowiska i nie wyraża konstruktywnych uwag krytycznych.
ocena 3 (dst):
- student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z zakresu wybranych procesów specjalnych; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących wybranych procesów specjalnych; posiada znacznie ograniczoną wiedzę na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie wybranych procesów specjalnych
- student potrafi w ograniczonym stopniu dokonać wykładni przepisów z zakresu wybranych procesów specjalnych i przedstawić jej wyników; potrafi częściowo sformułować w mowie zagadnienia z zakresu wybranych procesów specjalnych i potrafi częściowo to przedstawić w świetle odpowiednich przepisów; z błędami znajduje i w ograniczonym stopniu wykorzystuje fontes cognoscendi i literaturę z zakresu wybranych procesów specjalnych
- student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z zakresu wybranych procesów specjalnych; sporadycznie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, uczestnicząc w dyskusjach, formułując swoje stanowisko, wyrażając konstruktywne uwagi krytyczne.
ocena 4 (db):
- student zna dobrze podstawową terminologię z zakresu wybranych procesów specjalnych; ma dobrze uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących wybranych procesów specjalnych; posiada dobrą wiedzę na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie wybranych procesów specjalnych
- student potrafi właściwie dokonać wykładni przepisów dotyczących wybranych procesów specjalnych i przedstawić jej wyników; potrafi zadowalająco sformułować w mowie zagadnienia z zakresu wybranych procesów specjalnych i potrafi dobrze to przedstawić w świetle odpowiednich przepisów; w większości przypadków prawidłowo znajduje i dobrze wykorzystuje fontes cognoscendi i literaturę z zakresu wybranych procesów specjalnych
- student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z zakresu wybranych procesów specjalnych; często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, uczestnicząc w dyskusjach, formułując swoje stanowisko, wyrażając konstruktywne uwagi krytyczne
ocena 5 (bdb):
- student zna w pełni podstawową terminologię z zakresu wybranych procesów specjalnych; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących wybranych procesów specjalnych; posiada kompletną wiedzę na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie wybranych procesów specjalnych
- student całkowicie poprawnie potrafi dokonać wykładni przepisów dotyczących wybranych procesów specjalnych i przedstawić jej wyników; potrafi bezbłędnie sformułować w mowie zagadnienia z zakresu wybranych procesów specjalnych i potrafi bardzo dobrze to przedstawić w świetle odpowiednich przepisów; bezbłędnie znajduje i wykorzystuje fontes cognoscendi i literaturę z zakresu wybranych procesów specjalnych
- student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z zakresu wybranych procesów specjalnych; bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, uczestnicząc w dyskusjach, formułując swoje stanowisko, wyrażając konstruktywne uwagi krytyczne
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach
2. zaangażowanie podczas zajęć (dyskusje,formułowanie swojego stanowiska, konstruktywne uwagi)
3. zaliczenie ćwiczeń
2. ocena z egzaminu ustnego.
Literatura
G. LESZCZYŃSKI, Kościelna procedura administracyjna w Kodeksie Prawa Kanonicznego Jana Pawła II, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2008, 157-194.
J. KRUKOWSKI, Prawo administracyjne w Kościele, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2011, 409-425.
W. KIWIOR, Dyspensa od celibatu prezbiterów i diakonów, w: PK 2011/3-3 (2011) 117-145.
L. DEL ALMO - J. CALVO, Sprawy orzeczenie nieważności święceń, w: Kodeks Prawa kanonicznego. Komentarz, red. wydania polskiego P. MAJER, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Kraków 2011, 1283-1286.
J. KRUKOWSKI, Sprawy o orzeczenie nieważności święceń, w: Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, V, Księga VII. Procesy, red. J. KRUKOWSKI, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań 2007, 392-399.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: