Procedury specjalne (sprawy małżeńskie, nieważność święceń) WK-N-PS-CW
Formułowanie i tworzenie poszczególnych aktów procesowych, w tym skargi powodowej, uwag Obrońcy węzła małżeńskiego.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - student ma pogłębioną wiedzę o źródłach powstawania prawa kanonicznego i jego interpretacji, podmiocie prawa i czynnościach prawnych, władzy rządzenia i urzędzie kościelnym
EK 2 - student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej kościelnej procedury, którą jest w stanie twórczo rozwijać i stosować w działalności sądowej; ma pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę prawie procesowym;
EK 4 - student ma pogłębioną wiedzę w zakresie obowiązującego prawa pozakodeksowego (CIC 1983);
Umiejętności:
EK 5 - student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania problemów pojawiających się w sądownictwie oraz ocenić skuteczność i przydatność stosowanej wiedzy; potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych problemów i wskazać w tym zakresie odpowiednie procedury prowadzące do podjęcia odpowiednich rozstrzygnięć
Kompetencje społeczne:
EK 6 - dostrzega i formułuje nowe problemy w zakresie prawa procesowego i potrafi o nich dyskutować oraz samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania
ECTS:
udział w ćwiczeniach: 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 15 godz.
przygotowanie do egzaminu: 15 godz.
suma godzin:690
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-3)
ocena 2 (ndst): student nie zna terminologii nauk prawnych na poziomie rozszerzonym oraz nie ma wiedzy o specyfice przedmiotowej i metodologicznej kościelnej procedury, której nie jest w stanie twórczo rozwijać i stosować w działalności sądowej
ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu terminologię nauk prawnych na poziomie rozszerzonym oraz ma ograniczoną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej kościelnej procedury
ocena 4 (db): student zna w pełnym stopniu terminologię nauk prawnych na poziomie rozszerzonym oraz ma wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej kościelnej procedury, którą jest w stanie twórczo rozwijać i twórczo stosować w działalności sądowej; student ma wystarczającą, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu kościelnego prawa procesowego i szczegółowych rozstrzygnięć problemów związanych z zaistnieniem sporu sądowego
ocena 5 (bdb): student zna w pełnym stopniu terminologię nauk prawnych na poziomie rozszerzonym oraz ma wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej kościelnej procedury, którą jest w stanie twórczo rozwijać i twórczo stosować w działalności sądowej; student ma pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu kościelnego prawa procesowego i szczegółowych rozstrzygnięć problemów związanych z zaistnieniem sporu sądowego
Umiejętności (EK 4)
ocena 2 (ndst): student nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy do rozstrzygania problemów pojawiających się w duszpasterstwie, administracji i sądownictwie kościelnym oraz ocenić skuteczność i przydatność stosowanej wiedzy
ocena 3 (dst): student potrafi w minimalnym stopniu wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania problemów pojawiających się w duszpasterstwie, administracji i sądownictwie kościelnym oraz ocenić skuteczność i przydatność stosowanej wiedzy
ocena 4 (db): student potrafi w dużym stopniu wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania problemów pojawiających się w duszpasterstwie, administracji i sądownictwie kościelnym oraz ocenić skuteczność i przydatność stosowanej wiedzy
ocena 5 (bdb): student potrafi znakomicie wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania problemów pojawiających się w duszpasterstwie, administracji i sądownictwie kościelnym oraz ocenić skuteczność i przydatność stosowanej wiedzy; student potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych problemów sądowych i wskazać w tym zakresie odpowiednie procedury prowadzące do podjęcia odpowiednich rozstrzygnięć
Kompetencje (EK 6):
5ocena 2 (ndst): student nie dostrzega i nie jest w stanie formułować nowych problemów w prawie procesowym i nie potrafi o nich dyskutować oraz samodzielnie formułować propozycji ich rozwiązania
ocena 3 (dst): student dostrzega i jest w stanie formułować nowe problemy w prawie procesowym ale nie potrafi o nich dyskutować oraz samodzielnie formułować propozycje ich rozwiązania
ocena 4 (db): student dostrzega i jest w stanie formułować nowe problemy w prawie procesowym i potrafi o nich dyskutować oraz samodzielnie formułować propozycje ich rozwiązania
ocena 5 (bdb): student dostrzega i jest w stanie formułować nowe problemy w prawie procesowym i potrafi znakomicie o nich dyskutować oraz samodzielnie formułować propozycje ich rozwiązania
Oceną końcowa jest zaliczenie.
Literatura
Kodeks Prawa Kanonicznego, tł. polskie, Poznań 1984.
Sobór Watykański II, Konstytucje, Dekrety, Deklaracje, Poznań 2002.
Bianchi P., Kiedy małżeństwo jest nieważne?, Kraków 2006.
Góralski W., Kościelne prawo małżeńskie, Warszawa 2006.
Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. V, Procesy, red. J. Krukowski, Poznań 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: