Postępowanie sądowe w ogólności WK-N-POS
Wykład obejmuje następujący zakres tematyczny: sądowa ochrona praw; przepisy wstępne: pojęcie i przedmiot postępowania sądowego; zakres sądowej kompetencji Kościoła; właściwości sądu: I, II, III instancji; stopnie i rodzaje trybunałów: trybunały I i II instancji; trybunały Stolicy Apostolskiej; zasady działania trybunałów; strony w sprawie; skargi i zarzuty.
ECTS [1 ECTS - 30 (25) godz.]
- udział w wykładzie - 20 godz.
- przygotowanie do zajęć - 10 godz.
- indywidualna lektura literatury przedmiotu - 25 godz.
- przygotowanie do egzaminu - 30 godz.
- konsultacje - 5 godz.
Suma godzin - 90; Liczba ECTS - 3
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA (EK 1-2):
EK 1 - student zna podstawowe zagadnienia dotyczące sądowej ochrony praw, pojęcia i przedmiotu postępowania sądowego, zakresu sadowej kompetencji Kościoła.
EK 2 - student zna podstawowe zagadnienia dotyczące właściwości sądów kościelnych oraz stopni i rodzajów trybunałów.
UMIEJĘTNOŚCI (EK 3-4):
EK 3 - student umie interpretować normy prawa kanonicznego dotyczące postępowania sądowego w ogólności.
EK 4 - student posługuje się terminologią prawną właściwą dla postępowania sądowego w ogólności.
KOMPETENCJE (EK 5-7):
EK 5 - student umiejętnie dyskutuje nad zagadnieniami z zakresu postępowania sądowego w ogólności.
EK 6 - student angażuje się aktywnie podczas zajęć.
EK 7 - student potrafi zaplanować i zorganizować pracę indywidualną dotyczącą przeprowadzenia zadania badawczego z zakresu postępowania sądowego w ogólności.
Kryteria oceniania
W zakresie wiedzy (EK 1-2):
- na ocenę 2 (ndst.) - student nie zna podstawowych zagadnień dotyczących sądowej ochrony praw, pojęć i przedmiotu postępowania sądowego, zakresu sadowej kompetencji Kościoła; nie zna podstawowych zagadnień dotyczących właściwości sądów kościelnych oraz stopni i rodzajów trybunałów.
- na ocenę 3 (dst.) - student zna w minimalnym zakresie podstawowe zagadnienia dotyczące sądowej ochrony praw, pojęcia i przedmiotu postępowania sądowego, zakresu sadowej kompetencji Kościoła; słabo zna podstawowe zagadnienia dotyczące właściwości sądów kościelnych oraz stopni i rodzajów trybunałów.
- na ocenę 4 (db.) - student dobrze zna podstawowe zagadnienia dotyczące sądowej ochrony praw, pojęcia i przedmiotu postępowania sądowego, zakresu sadowej kompetencji Kościoła; zna dobrze podstawowe zagadnienia dotyczące właściwości sądów kościelnych oraz stopni i rodzajów trybunałów.
- na ocenę 5 (bdb.) - student zna bardzo dobrze podstawowe zagadnienia dotyczące sądowej ochrony praw, pojęcia i przedmiotu postępowania sądowego, zakresu sadowej kompetencji Kościoła; zna bardzo dobrze podstawowe zagadnienia dotyczące właściwości sądów kościelnych oraz stopni i rodzajów trybunałów.
W zakresie umiejętności (EK 3-4):
- na ocenę 2 (ndst.) - student nie umie interpretować norm prawa kanonicznego dotyczących postępowania sądowego w ogólności; nie posługuje się terminologią prawną właściwą dla postępowania sądowego w ogólności.
- na ocenę 3 (dst.) - student w stopniu dostatecznym umie interpretować normy prawa kanonicznego dotyczące postępowania sądowego w ogólności; słabo posługuje się terminologią prawną właściwą dla postępowania sądowego w ogólności.
- na ocenę 4 (db.) - student umie dobrze interpretować normy prawa kanonicznego dotyczące postępowania sądowego w ogólności; właściwie posługuje się terminologią prawną właściwą dla postępowania sądowego w ogólności.
- na ocenę 5 (bdb.) - student umie bardzo dobrze interpretować normy prawa kanonicznego dotyczące postępowania sądowego w ogólności; właściwie i poprawnie posługuje się terminologią prawną właściwą dla postępowania sądowego w ogólności.
W zakresie kompetencji (EK 5-7):
- na ocenę 2 (ndst.) - student nie uczestniczy w dyskusjach podczas zajęć nad zagadnieniami z zakresu postępowania sądowego w ogólności; nie angażuje się aktywnie podczas zajęć; nie potrafi zaplanować i zorganizować pracy indywidualnej dotyczącej przeprowadzenia zadania badawczego z zakresu postępowania sądowego w ogólności.
- na ocenę 3 (dst.) - student mało się angażuje w dyskusje nad zagadnieniami z zakresu postępowania sądowego w ogólności; mało aktywnie angażuje się podczas zajęć; potrafi zaplanować i zorganizować pracę indywidualną dotyczącą przeprowadzenia zadania badawczego z zakresu postępowania sądowego w ogólności w stopniu dostatecznym.
- na ocenę 4 (db.) - student umiejętnie dyskutuje nad zagadnieniami z zakresu postępowania sądowego w ogólności; angażuje się podczas zajęć; potrafi zaplanować i zorganizować pracę indywidualną dotyczącą przeprowadzenia zadania badawczego z zakresu postępowania sądowego w ogólności w stopniu dobrym.
- na ocenę 5 (bdb.) - student zawsze umiejętnie dyskutuje nad zagadnieniami z zakresu postępowania sądowego w ogólności; aktywnie angażuje się podczas zajęć; potrafi zaplanować i zorganizować pracę indywidualną dotyczącą przeprowadzenia zadania badawczego z zakresu postępowania sądowego w ogólności w stopniu bardzo dobrym.
Literatura
Podstawowa:
1. T. Pawluk, Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, t. IV, Olsztyn 1990, 159-232.
2. J. Krukowski, Sądy w ogólności, w: J. Krukowski [red.], Komentarz do Kodeksu Prawa
Kanonicznego, t. V, Poznań 2007, 12-122.
Uzupełniająca:
1. A. Dzięga, Władza sędziego kościelnego, w: T. Rozkrut [red.], Urzędy sądowe;
władza i służba, Tarnów 2005, 15-33.
2. G. Miziński, Adwokat gwarantem prawa do obrony w procesie kanonicznym, w: T. Rozkrut
[red.], Urzędy sądowe; władza i służba, Tarnów 2005, 35- 64.
3. R. Sztychmiler, Sądownictwo kościelne w służbie prawa człowieka, Olsztyn 2000.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: