Historia prawa kanonicznego w Polsce WK-N-HPK-W
Przybliżenie słuchaczom historii prawa kanonicznego w Polsce, a także rozwoju nauki prawa kanonicznego w Polsce, źródeł poznania tego prawa na bazie których kształtowało się i rozwijało prawo kanoniczne, jak też ukazanie najstarszych pomników literatury kanonistycznej, kanonistycznych ośrodków dydaktyczno-naukowych, a przede wszystkim kształtowania się, rozwoju i znaczenia ustawodawstwa synodalnego w Polsce. Nadto zapoznanie i przedstawienie studentom historii prawa kanonicznego w Polsce. Ukazanie przedmiotu historii prawa kanonicznego jako dyscypliny naukowej, zarysu rozwoju nauki prawa kanonicznego w Polsce, źródeł prawa kanonicznego w Polsce oraz podstaw prawnych organizacji nauki prawa kanonicznego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK - 1 - student zna podstawowe pojęcia czym jest partykularne (polskie) prawo kanoniczne i jego rola, znaczenie i wkład w życie i działalność Kościoła w Polsce;
EK - 2 - student posiada rozszerzoną wiedzę na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej w Polsce i rozwoju prawa kanonicznego w Polsce;
EK - 3 - student ma uporządkowaną znajomość kształtowania się prawa kanonicznego w Polsce poprzez ustawodawstwo synodalne prowincjonalne i diecezjalne oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa polskiego powstające na przestrzeni historii Kościoła w Polsce;
EK - 4 - student posiada wiedzę na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego w Polsce, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm polskiego prawa partykularnego oraz znajomość i zrozumienie roli prawa kanonicznego w kształtowaniu kultury prawnej.
Umiejętności:
EK - 5 - student potrafi określić, opisać i analizować najważniejsze instytucje polskiego prawa kanonicznego partykularnego w aspekcie historycznym oraz potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu prawa kanonicznego w Polsce;
EK - 6 - student formułuje w mowie i piśmie instytucje prawa kanonicznego w Polsce, ich kształtowanie się i rozwój oraz zagadnienia z polskiego prawa synodalnego; posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych z zakresu prawa kanonicznego w Polsce;
EK - 7 - student znajduje i wykorzystuje źródła informacji z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce, szczególnie w odniesieniu do różnych zbiorów i kodyfikacji kościelnego prawa polskiego; potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego w Polsce oraz formułować własne opinie;
EK - 8 - student potrafi solidnie przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego w Polsce, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania.
Kompetencje:
EK - 9 - student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce i przyswojenie sobie treści z zakresu tego prawa;
EK - 10 - student aktywnie i twórczo angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1 - 4):
ocena 2(ndst) - student nie zna podstawowych pojęć odnoszących się do partykularnego (polskiego)prawa kanonicznego i jego roli, znaczenia i wkładu w życie i działalność Kościoła w Polsce; nie posiada też minimalnej, podstawowej wiedzy na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej w Polsce i rozwoju prawa kanonicznego w Polsce; nie ma uporządkowanej znajomości kształtowania się prawa kanonicznego w Polsce poprzez ustawodawstwo synodalne prowincjonalne i diecezjalne oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa polskiego powstające na przestrzeni historii Kościoła w Polsce; nie posiada również minimalnej, podstawowej wiedzy na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego w Polsce, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm polskiego prawa partykularnego, ich podstawowej znajomości i znaczenia dla Kościoła w Polsce.
ocena 3(dst) - student zna w ograniczonym stopniu podstawowe pojęcia odnoszące się do partykularnego (polskiego) prawa kanonicznego i jego roli, znaczenia i wkładu w życie i działalność Kościoła w Polsce; posiada też słabo uporządkowaną wiedzę na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej w Polsce i rozwoju prawa kanonicznego w Polsce; ma słabo uporządkowaną znajomość kształtowania się prawa kanonicznego w Polsce poprzez ustawodawstwo synodalne prowincjonalne i diecezjalne oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa polskiego powstające na przestrzeni historii Kościoła w Polsce; posiada również znacznie ograniczoną wiedzę na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego w Polsce, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm polskiego prawa partykularnego.
ocena 4(db) - student zna w dobrym stopniu podstawowe pojęcia odnoszące się do partykularnego (polskiego) prawa kanonicznego i jego roli, znaczenia i wkładu w życie i działalność Kościoła w Polsce; posiada też średnio uporządkowaną wiedzę na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej w Polsce i rozwoju prawa kanonicznego w Polsce; ma dobrze, poprawnie uporządkowaną znajomość kształtowania się prawa kanonicznego w Polsce poprzez ustawodawstwo synodalne prowincjonalne i diecezjalne oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa polskiego powstające na przestrzeni historii Kościoła w Polsce; posiada również częściową, w miarę dobrze uporządkowaną wiedzę na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego w Polsce, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm polskiego prawa partykularnego.
ocena 5(bdb) - student zna w bardzo dobrym stopniu podstawowe pojęcia odnoszące się do partykularnego (polskiego) prawa kanonicznego i jego roli, znaczenia i wkładu w życie i działalność Kościoła w Polsce; posiada też w pełni uporządkowaną wiedzę na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej w Polsce i rozwoju prawa kanonicznego w Polsce; ma bardzo dobrze, poprawnie uporządkowaną znajomość kształtowania się prawa kanonicznego w Polsce poprzez ustawodawstwo synodalne prowincjonalne i diecezjalne oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa polskiego powstające na przestrzeni historii Kościoła w Polsce; posiada również pełną wiedzę, uporządkowaną kompletnie na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego w Polsce, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm polskiego prawa partykularnego.
Umiejętności (EK 5 - 8):
ocena 2(ndst) - student nie potrafi określić i opisać najważniejszych instytucji polskiego prawa kanonicznego partykularnego w aspekcie historycznym oraz nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce; nie potrafi też określić i ukazać w mowie i piśmie instytucji prawa kanonicznego w Polsce, ich kształtowania się i rozwoju oraz zagadnień związanych z polskim prawem synodalnym; nie posiada podstawowych i wystarczających umiejętności badawczych obejmujących formułowanie i analizę problemów związanych z tematyką historii prawa kanonicznego w Polsce; nie potrafi też w sposób podstawowy wykorzystać źródeł z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce; nie potrafi również wykorzystać wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego w Polsce oraz formułować własnych opinii; nie potrafi też przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego w Polsce, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania.
ocena 3(dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu określić i opisać najważniejsze instytucje polskiego prawa kanonicznego partykularnego w aspekcie historycznym oraz jest w stanie w sposób mierny posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce; w sposób częściowo poprawny potrafi też określić i ukazać w mowie i piśmie instytucje prawa kanonicznego w Polsce, ich kształtowanie się i rozwój oraz zagadnienia związane z polskim prawem synodalnym; posiada ograniczoną wiedzę co do podstawowych i wystarczających metod badawczych historię prawa kanonicznego w Polsce; potrafi też w sposób ograniczony wykorzystać źródła z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce, jak też wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego w Polsce oraz w sposób ograniczony formułować własne opinie; potrafi też w miarę poprawnie przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego w Polsce, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania.
ocena 4(db) - student potrafi w dobrym stopniu określić i opisać najważniejsze instytucje polskiego prawa kanonicznego partykularnego w aspekcie historycznym oraz jest w stanie w sposób poprawny i merytoryczny posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce; w sposób poprawny potrafi też określić i ukazać w mowie i piśmie instytucje prawa kanonicznego w Polsce, ich kształtowanie się i rozwój oraz zagadnienia związane z polskim prawem synodalnym; posiada zadowalającą wiedzę co do podstawowych metod badawczych analizujących historię prawa kanonicznego w Polsce; potrafi też w sposób dobry i poprawny wykorzystać źródła z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce, jak też wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego w Polsce oraz w sposób poprawny formułować własne opinie; potrafi też w sposób poprawny przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego w Polsce, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania.
ocena 5(bdb) - student potrafi w bardzo dobrym stopniu określić i opisać najważniejsze instytucje polskiego prawa kanonicznego partykularnego w aspekcie historycznym oraz jest w stanie w sposób poprawny i merytorycznie pełny i wyczerpujący posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce; w sposób pełny i wyczerpujący potrafi też okreslić i ukazać w mowie i piśmie instytucje prawa kanonicznego w Polsce, ich kształtowanie się i rozwój oraz zagadnienia związane z polskim prawem synodalnym; posiada zadowalającą i pełną wiedzę co do podstawowych metod badawczych analizujących historię prawa kanonicznego w Polsce; potrafi też w sposób bardzo dobry i poprawny wykorzystać źródła z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce, jak też wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego w Polsce oraz w sposób poprawny i pełny formułować własne opinie; potrafi też w sposób poprawny i samodzielny przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego w Polsce, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania.
Kompetencje (EK 9 - 10):
ocena 2(ndst) - student nie potrafi zaplanować i zorganizować swojej indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce i przyswojenia sobie treści z zakresu tego prawa; nie potrafi też aktywnie i twórczo angażować się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
ocena 3(dst) - student potrafi w sposób ograniczony zaplanować i zorganizować swoją indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce i przyswoić sobie treści z zakresu tego prawa; potrafi też w sposób w miarę aktywny i twórczy angażować się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
ocena 4(db) - student potrafi w sposób właściwy i w miarę poprawny zaplanować i zorganizować swoją indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce i przyswoić sobie treści z zakresu tego prawa; potrafi też w sposób w sposób w miarę aktywny i twórczy angażować się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
ocena 5(bdb) - student potrafi w sposób kompleksowy i poprawny zaplanować i zorganizować swoją indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce i przyswoić sobie treści z zakresu tego prawa; potrafi też w sposób w sposób zadowalający, aktywny i twórczy angażować się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.
Literatura
1. Tadeusz Pawluk, Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, t. I. Zagadnienia wstępne i normy generalne, Olsztyn 1986;
2. Ignacy Subera, Historia źródeł i nauki prawa kanonicznego, Warszawa 1977;
3. Aleksy Petrani, Nauka prawa kanonicznego w Polsce w XVIII i XIX wieku, Lublin 1961;
4. Piotr Hemperek, Wojciech Góralski, Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. I, Historia źródeł i nauki prawa kanonicznego, Lublin 1995;
5. Aleksy Petrani, Kanonistyka, w: Dzieje teologii katolickiej w Polsce, t. I, Średniowiecze, Lublin 1974, s. 359-400;
6. Marian Rechowicz, Początki i rozwój kultury scholastycznej (do końca XIV wieku), w: Dzieje teologii katolickiej w Polsce, t. I, Średniowiecze, Lublin 1974, s. 17-92;
7. Marian Rechowicz, Teologia pozytywno-kontrowersyjna: szkoła polska w XVI wieku, w: Dzieje teologii katolickiej w Polsce, t. II, Od odrodzenia do oświecenia, cz. I: Teologia humanistyczna, s. 33-86;
8. Aleksy Petrani, Historia prawa kanonicznego (wiek XVI-XVIII), w: Dzieje teologii katolickiej w Polsce, t. II, Od odrodzenia do oświecenia, cz. I: Teologia humanistyczna, s. 505-516;
9. Stefan Grzybowski, Dzieje prawa, Warszawa 1981;
10. Stanisław Zachorowski, Studia z historii prawa kościelnego i polskiego, Kraków 1917;
11. Wojciech Góralski, Wprowadzenie do historii ustawodawstwa synodalnego w Polsce, Lublin 1991.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: