Etyka WK-N-E
Wykład porusza najbardziej fundamentalne zagadnienia etyki ogólnej. Zajęcia wprowadzają w pojęcia i metodologię przedmiotu, dostarczają syntetycznego przeglądu najważniejszych szkół etycznych:i ich genezy, znaczenia i wkładu w ogólną myśl etyczną.
Celem zajęć (w szczególności) jest zapoznanie studenta z podstawową terminologią etyczną, charakterystyką nurtów etycznych, podstawowymi różnicami między nimi. W dalszej kolejności konieczne jest wyrobienie u studenta umiejętności argumentowania i analizowania problemów moralnych z perspektywy różnych szkół etycznych, zajmowania stanowiska i podjęcie dyskusji.
Ostatecznie celem zasadniczym będzie przygotowanie studenta do podejmowania samodzielnych analiz moralnych w poszczególnych działach etyk szczegółowych. Chodzi o identyfikację i rozstrzyganie różnych dylematów moralnych, a wszystko w celu zdobycia umiejętności i motywacji do samokształcenia się, pracy w zespole (aby móc odnaleźć się na rynku pracy).
W cyklu 2023/24_Z:
Wykład porusza najbardziej fundamentalne zagadnienia etyki ogólnej. Zajęcia wprowadzają w pojęcia i metodologię przedmiotu, dostarczają syntetycznego przeglądu najważniejszych szkół etycznych: i ich genezy, znaczenia i wkładu w ogólną myśl etyczną. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 1. p. ECTS - zajęcia wykładowe (25 godz. - faktycznych, roboczych).
1. p. ECTS - przygotowanie się do kolokwium ustnego, końcowego - 25 godz.
1. p. ECTS - opublikowanie, ocenionego przynajmniej na ocenę dost., eseju na MOODLE - UKSW. 25 godz.
| W cyklu 2021/22_Z: 1. p. ECTS - zajęcia wykładowe (25 godz. - faktycznych, roboczych).
1. p. ECTS - przygotowanie się do kolokwium ustnego, końcowego.
1. p. ECTS - opublikowanie, ocenionego przynajmniej na ocenę dost., eseju na MOODLE - UKSW. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
W-02; Absolwent ma pogłębioną wiedzę o aksjologicznej, a szczególnie etycznej istocie prawa oraz o teologicznej naturze prawa kanonicznego, a także o znaczeniu prawa dla poszczególnych osób, społeczeństwa, państwa, Kościoła.
Umiejętności:
U-06: Absolwent potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania problemów pojawiających się w codziennym życiu i w wykonywaniu zawodu prawnika oraz potrafi ocenić skuteczność i przydatność stosowanej wiedzy.
Kompetencje społeczne:
K-04: Absolwent jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz interesu publicznego.
K-06: Absolwent jest gotów do przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad.
Kryteria oceniania
wiedzy:
- na ocenę 2 (ndst.): Student nie definiuje przedmiot etyki ogólnej, myli podstawowe pojęcia z tej dziedziny. Student nie wymienia poprawnie najważniejszych zagadnień i problemów etyki ogólnej oraz nie rozróżnia głównych autorów, którzy je podejmowali.
- na ocenę 3 (dst.): Student poprawnie definiuje przedmiot etyki ogólnej, zna podstawowe pojęcia z tej dziedziny. Student wymienia poprawnie najważniejsze zagadnienia i problemy etyki ogólnej oraz rozróżnia głównych autorów, którzy je podejmowali.
- na ocenę 4 (db.): Student dobrze definiuje przedmiot etyki ogólnej, zna podstawowe pojęcia z tej dziedziny. Student wymienia dobrze najważniejsze zagadnienia i problemy etyki ogólnej oraz rozróżnia głównych autorów, którzy je podejmowali.
- na ocenę 5 (bdb.): Student doskonale definiuje przedmiot etyki ogólnej, zna podstawowe pojęcia z tej dziedziny. Student wymienia doskonale najważniejsze zagadnienia i problemy etyki ogólnej oraz rozróżnia głównych autorów, którzy je podejmowali.
umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst.): Student czyta, ale nie potrafi samodzielnie interpretować i przedstawiać zagadnień dotyczących problematyki etycznej, nie posługuje się podstawowym słownictwem etycznym. Student nie potrafi ocenić i uzasadnić wartości różnorodnych sposobów uzasadniania stanowisk etycznych.
- na ocenę 3 (dst.): Student czyta, ale słabo interpretuje i prezentuje teksty dotyczące zagadnień etyki ogólnej, w sposób dostateczny posługuje się podstawowym słownictwem etycznym. Student ma trudności w ocenieniu i uzasadnieniu wartości różnorodnych sposobów uzasadniania stanowisk etycznych.
- na ocenę 4 (db.): Student poprawnie czyta, interpretuje i prezentuje teksty dotyczące zagadnień etyki ogólnej, posługuje się podstawowym słownictwem etycznym.
- na ocenę 5 (bdb.): Student czyta, doskonale interpretuje i prezentuje teksty dotyczące zagadnień etyki ogólnej, posługuje się rozbudowanym słownictwem etycznym.
Literatura
1. W. Gasparski, Decyzje i etyka. Co o etyce każdy decydent powinien wiedzieć?, Warszawa 2022;
2. A. Schopenhauer, O podstawie moralności, Kraków 2015;
3. J. Kapiszewski - P. Kołodziński, Etyka. Podręcznik, Gdynia 2019.
4. S. Biały, Odpowiedzialność w zakresie wychowania do wartości. Analiza w relacji do kanonu 226 § 2 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku, "Teka Komisji Prawniczej. Oddział w Lublinie" 1 (2020), s. 21-32.
5. P. Jaroszyński, Etyka. Dramat życia moralnego, Warszawa 1997;
6. W. Szewczuk, Sumienie, Warszawa 1988;
7. T. Styczeń, Wprowadzenie do etyki, Lublin 1993;
8. Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio - 1998;
9. Jan Paweł II, Veritatis splendor - 1895;
10. K. Wojtyła, Człowiek w polu odpowiedzialności, Lublin 1991.
W cyklu 2023/24_Z:
1. W. Gasparski, Decyzje i etyka. Co o etyce każdy decydent powinien wiedzieć?, Warszawa 2022; |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: