Etyka WK-N-E
Wykład porusza najbardziej fundamentalne zagadnienia etyki ogólnej. Zajęcia wprowadzają w pojęcia i metodologię przedmiotu, dostarczają syntetycznego przeglądu najważniejszych szkół etycznych:i ich genezy, znaczenia i wkładu w ogólną myśl etyczną.
Celem zajęć (w szczególności) jest zapoznanie studenta z podstawową terminologią etyczną, charakterystyką nurtów etycznych, podstawowymi różnicami między nimi. W dalszej kolejności konieczne jest wyrobienie u studenta umiejętności argumentowania i analizowania problemów moralnych z perspektywy różnych szkół etycznych, zajmowania stanowiska i podjęcie dyskusji.
Ostatecznie celem zasadniczym będzie przygotowanie studenta do podejmowania samodzielnych analiz moralnych w poszczególnych działach etyk szczegółowych. Chodzi o identyfikację i rozstrzyganie różnych dylematów moralnych, a wszystko w celu zdobycia umiejętności i motywacji do samokształcenia się, pracy w zespole (aby móc odnaleźć się na rynku pracy).
W cyklu 2021/22_Z:
Wykład porusza najbardziej fundamentalne zagadnienia etyki ogólnej. Zajęcia wprowadzają w pojęcia i metodologię przedmiotu, dostarczają syntetycznego przeglądu najważniejszych szkół etycznych: i ich genezy, znaczenia i wkładu w ogólną myśl etyczną. |
W cyklu 2023/24_Z:
Wykład porusza najbardziej fundamentalne zagadnienia etyki ogólnej. Zajęcia wprowadzają w pojęcia i metodologię przedmiotu, dostarczają syntetycznego przeglądu najważniejszych szkół etycznych: i ich genezy, znaczenia i wkładu w ogólną myśl etyczną. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 1. p. ECTS - zajęcia wykładowe (25 godz. - faktycznych, roboczych).
1. p. ECTS - przygotowanie się do kolokwium ustnego, końcowego - 25 godz.
1. p. ECTS - opublikowanie, ocenionego przynajmniej na ocenę dost., eseju na MOODLE - UKSW. 25 godz.
| W cyklu 2021/22_Z: 1. p. ECTS - zajęcia wykładowe (25 godz. - faktycznych, roboczych).
1. p. ECTS - przygotowanie się do kolokwium ustnego, końcowego.
1. p. ECTS - opublikowanie, ocenionego przynajmniej na ocenę dost., eseju na MOODLE - UKSW. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W-02; Absolwent ma pogłębioną wiedzę o aksjologicznej, a szczególnie etycznej istocie prawa oraz o teologicznej naturze prawa kanonicznego, a także o znaczeniu prawa dla poszczególnych osób, społeczeństwa, państwa, Kościoła.
Umiejętności:
U-06: Absolwent potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania problemów pojawiających się w codziennym życiu i w wykonywaniu zawodu prawnika oraz potrafi ocenić skuteczność i przydatność stosowanej wiedzy.
Kompetencje społeczne:
K-04: Absolwent jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz interesu publicznego.
K-06: Absolwent jest gotów do przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad.
Kryteria oceniania
Metody formalne oceny studenta:
1. Dialog i dyskusja dydaktyczna.
2. Informacja zwrotna.
3. Lektura esejów.
4. Kolokwium ustne.
Kryteria treściowe stopniowania oceny:
Ocena 3: Student ma zaliczone obecności, wykazał się podstawową wiedzą terminologiczną z etyki katolickiej i ogólnej (kolokwium ustne), prezentuje adekwatne co do efektów kształcenia umiejętności (potrafi napisać esej naukowy, sformatować i zredagować), i kompetencje - na bazie podjętej dyskusji lub opublikowanego na e-laerningu eseju potrafi wykazać swoją asertywność i afirmację wartości chrześcijańskich, konieczność i umiejętność pracy w grupie (poszanowanie etyki), itp.
Ocena 4: Jak powyżej, to znaczy: student prezentuje wysoki poziom wiedzy, kompetencji i umiejętności.
Ocena 5: Jak powyżej, a wykazany przez studenta poziom, jest bardzo dobry.
Kryteria procentowe oceny finalnej:
Do 30% - aktywna obecność na wykładzie.
Do 30% - opublikowanie esejów na e-learningu (poprawność merytoryczna i formalna)
Do 40% - wykazanie się wysokim poziomem wiedzy (kolokwium ustne).
Minimum zaliczeniowe - 60%.
Literatura
1. W. Gasparski, Decyzje i etyka. Co o etyce każdy decydent powinien wiedzieć?, Warszawa 2022;
2. A. Schopenhauer, O podstawie moralności, Kraków 2015;
3. J. Kapiszewski - P. Kołodziński, Etyka. Podręcznik, Gdynia 2019.
4. S. Biały, Odpowiedzialność w zakresie wychowania do wartości. Analiza w relacji do kanonu 226 § 2 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku, "Teka Komisji Prawniczej. Oddział w Lublinie" 1 (2020), s. 21-32.
5. P. Jaroszyński, Etyka. Dramat życia moralnego, Warszawa 1997;
6. W. Szewczuk, Sumienie, Warszawa 1988;
7. T. Styczeń, Wprowadzenie do etyki, Lublin 1993;
8. Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio - 1998;
9. Jan Paweł II, Veritatis splendor - 1895;
10. K. Wojtyła, Człowiek w polu odpowiedzialności, Lublin 1991.
W cyklu 2021/22_Z:
1. K. Wojtyła, Człowiek w polu odpowiedzialności, Lublin 1991; |
W cyklu 2023/24_Z:
1. W. Gasparski, Decyzje i etyka. Co o etyce każdy decydent powinien wiedzieć?, Warszawa 2022; |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aC7lN9ZQlNP-p8T7ZbE-ZoVH1wuZw5o7qkatXWOnDiPw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b9129bb9-6928-4b00-9713-2da7960e038f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: