Procedury specjalne (sprawy małżeńskie, nieważność święceń) WK-K-PSZ
WPROWADZENIE
I. PROCEDURA DOTYCZĄCA SEPARACJI MAŁŻONKÓW: 1. Przyczyny, 2. Władza kompetentna, 3. Postępowanie. 4. Skutki
II. PROCEDURA DOTYCZĄCA DOMNIEMANEJ ŚMIERCI WSPÓŁMAŁŻONKA: 1. Przyczyny, 2. Władza kompetentna, 3. Postępowanie. 4. Skutki
III. PROCEDURA DOTYCZĄCA NIEWAŻNOŚCI ŚWIĘCEŃ: 1. Przyczyny nieważności święceń, 2. Prawo do zaskarżenia, 3. Władza kompetentna, 4. Pismo skargowe i jego skutki, 5. Postępowanie: a. Postępowanie administracyjne, b. Postępowanie sądowe, 6. Orzeczenie nieważności święceń i jego skutki
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK 1 - student zna podstawową terminologię z zakresu wybranych procedur specjalnych
EK 2 - student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących wybranych procedur specjalnych
EK 3 - student posiada wiedzę na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie wybranych procedur specjalnych
UMIEJĘTNOŚCI:
EK 4 - student potrafi dokonać wykładni przepisów z zakresu wybranych procedur specjalnych i przedstawić jej wyniki
EK 5 - student formułuje w mowie zagadnienia z zakresu wybranych procedur specjalnych i potrafi je przedstawić w świetle odpowiednich przepisów
EK 6 - student znajduje i właściwie wykorzystuje fontes cognoscendi i literaturę z zakresu wybranych procedur specjalnych
KOMPETENCJE:
EK 7 - student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mająca na celu przyswojenie treści teoretycznych i praktycznych z zakresu wybranych procedur specjalnych
EK 8 - student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć.
ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]
WYKŁADY: 3 ECTS
udział w wykładach: 30 godz.
indywidualne studium: 30 godz.
konsultacje: 3 godz.
przygotowanie do egzaminu: 12 godz.
ĆWICZENIA: 2 ECTS
udział w ćwiczeniach- 30 godz.
indywidualne studium - 30 godz.
SUMA GODZIN: 135 godz.
liczba ECTS: 5
Kryteria oceniania
OCENA EK 1-8
ocena 2 (ndst):
- student nie zna podstawowej terminologii z zakresu wybranych procedur specjalnych; nie zna podstawowych zagadnień dotyczących wybranych procedur specjalnych; nie ma wiedzy na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie wybranych procedur specjalnych
- student nie potrafi dokonać wykładni przepisów z zakresu wybranych procedur specjalnych; nie umie sformułować w mowie zagadnień z zakresu wybranych procedur specjalnych i nie potrafi tego przedstawić w świetle odpowiednich przepisów; nie umie znaleźć i właściwie wykorzystać fontes cognoscendi i literatury z zakresu wybranych procedur specjalnych
- student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z zakresu wybranych procedur specjalnych; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć.
ocena 3 (dst):
- student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z zakresu wybranych procedur specjalnych; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących wybranych procedur specjalnych; posiada znacznie ograniczoną wiedzę na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie wybranych procedur specjalnych
- student potrafi w ograniczonym stopniu dokonać wykładni przepisów z zakresu wybranych procedur specjalnych i przedstawić jej wyników; potrafi częściowo sformułować w mowie zagadnienia z zakresu wybranych procedur specjalnych i potrafi częściowo to przedstawić w świetle odpowiednich przepisów; z błędami znajduje i w ograniczonym stopniu wykorzystuje fontes cognoscendi i literaturę z zakresu wybranych procedur specjalnych
- student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z zakresu wybranych procedur specjalnych; sporadycznie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć.
ocena 4 (db):
- student zna dobrze podstawową terminologię z zakresu wybranych procedur specjalnych; ma dobrze uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących wybranych procedur specjalnych; posiada dobrą wiedzę na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie wybranych procedur specjalnych
- student potrafi właściwie dokonać wykładni przepisów dotyczących wybranych procedur specjalnych i przedstawić jej wyników; potrafi zadowalająco sformułować w mowie zagadnienia z zakresu wybranych procedur specjalnych i potrafi dobrze to przedstawić w świetle odpowiednich przepisów; w większości przypadków prawidłowo znajduje i dobrze wykorzystuje fontes cognoscendi i literaturę z zakresu wybranych procedur specjalnych
- student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z zakresu wybranych procedur specjalnych; często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć.
ocena 5 (bdb):
- student zna w pełni podstawową terminologię z zakresu wybranych procedur specjalnych; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących wybranych procedur specjalnych; posiada kompletną wiedzę na temat najważniejszych problemów teoretyczno-praktycznych w zakresie wybranych procedur specjalnych
- student całkowicie poprawnie potrafi dokonać wykładni przepisów dotyczących wybranych procedur specjalnych i przedstawić jej wyników; potrafi bezbłędnie sformułować w mowie zagadnienia z zakresu wybranych procedur specjalnych i potrafi bardzo dobrze to przedstawić w świetle odpowiednich przepisów; bezbłędnie znajduje i wykorzystuje fontes cognoscendi i literaturę z zakresu wybranych procedur specjalnych
- student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie sobie treści teoretycznych i praktycznych z zakresu wybranych procedur specjalnych; bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach
2. zaangażowanie podczas zajęć
3. zaliczenie ćwiczeń
4. ocena z egzaminu ustnego.
Literatura
R. SZTYCHMILER, Stwierdzenie domniemanej śmierci współmałżonka, w Ius Matrimoniale 7(13)/ (2002) 151-166.
P. KASPRZYK, Separacja prawna małżonków, Wydawnictwo KUL, Lublin 2003, 66-78.
M. GRESZATA, Procesowa specyfika kanonicznej deklaracji domniemanej śmierci, w: Kościelne Prawo Procesowe. Prawo Rodzinne. Materiały i Studia, IV, Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu, Lublin 2007, 189-213.
M. STOKŁOSA, Utrata stanu duchownego w aktualnym prawodawstwie Kościoła łacińskiego, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2015, 113-32.
P. GAJDA, Prawo małżeńskie Kościoła katolickiego wraz z formularzami i wzorami pism na płycie CD, Biblos, Tranów 2016, 237-241.
W cyklu 2021/22_L:
R. SZTYCHMILER, Stwierdzenie domniemanej śmierci współmałżonka, w Ius Matrimoniale 7(13)/ (2002) 151-166. |
W cyklu 2022/23_L:
R. SZTYCHMILER, Stwierdzenie domniemanej śmierci współmałżonka, w Ius Matrimoniale 7(13)/ (2002) 151-166. |
W cyklu 2023/24_L:
R. SZTYCHMILER, Stwierdzenie domniemanej śmierci współmałżonka, w Ius Matrimoniale 7(13)/ (2002) 151-166. |
W cyklu 2024/25_L:
R. SZTYCHMILER, Stwierdzenie domniemanej śmierci współmałżonka, w Ius Matrimoniale 7(13)/ (2002) 151-166. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Bez wymagań wstępnych. |
W cyklu 2022/23_L:
Bez wymagań wstępnych. |
W cyklu 2023/24_L:
Bez wymagań wstępnych. |
W cyklu 2024/25_L:
Bez wymagań wstępnych. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: