Reguła św. Benedykta pomocą współczesnemu człowiekowi w pracy zawodowej, kierowaniu zespołami i życiu WK-D-RB
Rys biograficzny św. Benedykta żyjącego w czasach podobnych pod wieloma względami do obecnych i sposób postępowania Benedykta jako studenta, a następnie poszukującego istoty życia w samotności. Doświadczenie Benedykta jako przełożonego klasztoru, ucieczka z niego i założenie nowej wspólnoty monastycznej opartej na własnej Regule.
Poznanie oryginalnego i wymagającego systemu sprawowania władzy w klasztorze (opat, przeor, szafarz, zwoływanie braci na radę) oraz możliwości jego aplikacji współcześnie w miejscach pracy (firmy, przedsiębiorstwa, uczelnie, rodziny itp.)
Zagadnienie pracy, modlitwy i wypoczynku w Regule. Inne kwestie poruszane przez Benedykta w Regule i ich realizacja w życiu i pracy współczesnego człowieka.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK 1 - doktorant ma znajomość zasad pracy naukowej w dziedzinie prawa instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego.
EK 2 - doktorant posiada szeroką wiedzę na temat źródeł i literatury polskiej i zagranicznej w zakresie prawa instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego
EK 3 - doktorant ma pogłębioną wiedzę z wybranych przez siebie zagadnień z prawa instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego.
UMIEJĘTNOŚCI:
EK 4 - doktorant potrafi dokonać samodzielnie interpretacji tekstów źródłowych oraz ma znajomość stanowisk różnych kanonistów w zakresie prawa instytutów życia konsekrowanego.
EK 5 - doktorant potrafi prowadzić badania naukowe niezależne oraz w zespole.
EK 6 - doktorant potrafi ująć werbalnie i na piśmie wyniki przeprowadzonych badań naukowych i krytycznie je ocenić.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
EK 7 – doktorant jest w stanie zaplanować, zorganizować i przeprowadzić samodzielnie oraz w zespole badanie naukowe.
EK 8 - doktorant bierze udział w dyskusjach naukowych, wiąż pogłębia swą wiedzę i jest w stanie uczciwie wykorzystać ją w badanych i dyskutowanych kwestiach.
ECTS [1 ECTS = 30 (25) godz.]
udział w wykładzie: 30 godzin
przygotowanie do egzaminu: 10 godzin
konsultacje: 10 godzin
prezentacja i przygotowanie referatów: 10 godzin
suma godzin: 60
Liczba ECTS: 2
1pkt - uczestnictwo w zajęciach
1 pkt - udział w dyskusji, prezentacja referatów; przygotowanie się do egzaminu końcowego
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, czynny udział w dyskusji oraz wygłaszanie wcześniej przygotowanych krótkich zagadnień. Samodzielne i zespołowe dochodzenie do wniosków wynikających z podnoszonych w czasie zajęć problemów.
Literatura
PODSTAWOWA:
1. ŚW. BENEDYKT Z NURSJI, Reguła, (przekład A. Świderkówna), Tyniec 19972.
2. G. HOLZHERR OSB, Reguła benedyktyńska w życiu chrześcijańskim, Opactwo Benedyktynów, Tyniec 1988.
UZUPEŁNIAJĄCA:
1.P. G. BIANCHI, Duchowość i zarządzanie, czyli Reguła św. Benedykta w strategii przedsiębiorstwa, Tyniec 2009.
2. N. WOLF, Sztuka kierowania ludźmi, ....
3. A. GRÜN, Życie i praca – duchowe wyzwanie, Edycja św. Pawła, Częstochowa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: