Przejawy kolegialności w Kościele partykularnym WK-D-KK
1. Zagadnienia wstępne, wyjaśnienie pojęć
2. Kolegialna struktura hierarchii w świetle Nowego Testamentu
3. Kolegialność hierarchii w okresie patrystycznym
4. Nowe formy kolegialnego działania
5. Próby wypaczenia idei kolegialności
6. Kolegialność w okresie między I i II Soborem Watykańskim
7. Kolegialność biskupów w projektach i dyskusjach soborowych
7.1. Zagadnienie kolegialności w pierwszym schemacie Konstytucji Lumen Gentium
7.2. Nowe ujęcie kolegialności w drugim schemacie
7.3. Poprawki wprowadzone w trzecim schemacie
7.4. Postulaty wysunięte w czasie głosowania nad III rozdziałem Konstytucji
8. Nauka Soboru Watykańskiego II na temat kolegialności
8.1. Pojęcie Kolegium Biskupów
8.2. Warunki przynależności do Kolegium
8.3. Władza Kolwe3gium Biskupów
8.4. Władza Kolegium a władza Papieża
9 Władza w Kościele partykularnym
10 Rady diecezjalne przejawem kolegialności w Kościele partykularnym
10.1. Rady obligatoryjne
10.2. Rady fakultatywne
11. Inne przejawy kolegialności
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
EK 1: student zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu przedmiotu
EK 2: student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z ustroju Kościoła powszechnego
EK 3: student posiada wiedzę na temat materialnego prawa konstytucyjnego Kościoła i systemu sprawowania władzy w Kościele
W zakresie umiejętności:
EK 4: student samodzielnie potrafi analizować normy kodeksu i dokumenty dotyczące wykonywania władzy rządzenia w Kościele
EK 5: student potrafi formułować, zarówno w mowie jak i na piśmie, zagadnienia prawne; potrafi także odróżniać instytucje
kościelne od państwowych
EK 6: student potrafi znaleźć źródła informacji i poprawnie wykorzystać funkcjonowanie instytucji istniejących w Kościele zarówno z prawa Bożego, jak i ludzkiego
W zakresie kompetencji:
EK 7: student potrafi zorganizować indywidualną pracę w celu przyswojenia treści z zakresu historii i funkcjonowania Kościoła
EK 8: student aktywnie angażuje się w prowadzone zajęcia, w dyskusję, stawia konstruktywne uwagi krytyczne, jest zdolny stosować wiedzę w kategoriach odpowiedzialności
Kryteria oceniania
Metody oceny:Udział w wykładach, zaliczenie kolokwium, aktywność podczas zajęć, zdanie egzaminu.
Egzamin ustny w sesji zerowej i ustny w określonym terminie sesji egzaminacyjnej.
Wiedza pozytywna, aktywność.
Literatura
1. Kodeks Prawa Kanonicznego z 1917, Romae 1917
2. Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983, Pallottinum 1984
3. Sztafrowski E., Kolegialne działanie biskupów na tle Vaticanum II, Warszawa 1975
4. Sztafrowski E. Kolegialność hierarchii kościelnej przed Soborem Watykańskim II, Prawo Kanoniczne 16(1973) nr 1-2, s. 17-43
5. Sztafrowski E. Konferencje Biskupów, Warszawa 1984
6. Pawluk T. Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, t. II, Olsztyn 1986
7. Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. II/1, red J. Krukowski, Pallottinum 2005i
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: