Internet w nauczycielskiej misji Kościoła WK-D-ImK-2
Kościół, odczytując myśl Jezusa, głosi Dobrą Nowinę o zbawieniu każdemu człowiekowi, w każdy możliwy sposób. W przepowiadaniu Ewangelii wykorzystuje m.in. środki społecznego przekazu, w tym również Internet. W ramach wykładu zostanie ukazany informacyjny wymiar Internetu w upowszechnianiu wiedzy na temat Kościoła i chrześcijaństwa. Sieć internetowa jest także narzędziem do ewangelizacji, szerzenia niektórych form przepowiadania kaznodziejskiego, nauczania katechetycznego i misji ad gentes. Kolejną wspólną przestrzenią zadania nauczycielskiego Kościoła i Internetu jest szkolnictwo, na różnych szczeblach. Przedmiot obejmie również rozważanie o relacji cyfrowej sieci do innych dotychczas znanych środków komunikacji społecznej
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PK_W05: student ma pogłębioną wiedzę w zakresie obowiązującego prawa Kościoła Rzymsko-katolickiego, w zakresie nauczycielskich zadań.
PK_W08: student ma poszerzoną wiedzę o wybranych instytucjach prawa obowiązującego w Polsce i pogłębioną wiedzę z wybranych zagadnień z tematycznego zakresu obowiązującego prawa kanonicznego oraz z wybranych gałęzi prawa obowiązującego w Polsce.
PK_U05: student ma rozszerzoną umiejętność właściwego posługiwania się normami z wybranych zagadnień w zakresie prawa kanonicznego lub z wybranych gałęzi obowiązującego prawa w Polsce.
PK_U06: student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania problemów pojawiających się w codziennym życiu i w wykonywaniu zawodu
prawnika oraz potrafi ocenić skuteczność i przydatność stosowanej wiedzy.
PK_K02: student uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzysta, w razie potrzeby, z opinii ekspertów.
PK_K05: student przedstawia - w podstawowym zakresie - sposoby prawnego
rozwiązywania pojawiających się kwestii spornych oraz udziela porady
prawnej.
Opis ECTS:
Godziny zajęć (ćwiczenia) - 16
konsultacje z prowadzącym zajęcia - 14
przygotowanie studenta do zajęć - 30
przygotowanie pracy pisemnej zaliczeniowej - 30
Suma godzin - 90
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu – 3
Kryteria oceniania
Na zaliczenie zajęć student przygotuje pracę pisemną na określony temat oraz prezentację medialną swojej pracy (PowerPoint). Ocena kończy cały rok pracy: jednakowo dotyczy obu semestrów.
Literatura
Literatura obowiązkowa
Jan Paweł II, Orędzie na Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, 24.01.2002.
Jan Paweł II, List apostolski Szybki rozwój, 24.01.2005, L’Osservatore Romano 7-8 (2005), s. 35-39.
Benedykt XVI, Orędzie na Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, 24.01.2009, 24.01.2010, 24.01.2011, 24.01.2012, 24.01.2013.
Franciszek, Orędzie na Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, 24.01.2014, 24.01.2015, 24.01.2016, 24.01.2017, 24.01.2018, 24.01.2019, 24.01.2020.
Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Kościół a Internet, 22.02.2002.
Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w Internecie, 22.02.2002.
Domaszk A., Możliwości zastosowania Internetu w misji Kościoła. Studium kanoniczno-teologiczne, Kraków 2013.
Literatura uzupełniająca:
Bóg w globalnej wiosce. Arcybiskup John Patrick Foley w rozmowie z Ulrichem Bobingerem, tłum. M. Rodkiewicz, Kraków 2002.
Cantelmi T., Grifo L. G., Fascynująca sieć Internetu, tłum. L. Rodziewicz, Kraków 2007.
Delmanowicz G., Internet moralnym wyzwaniem dla człowieka III tysiąclecia w świetle wybranych dokumentów Kościoła, Przemyśl 2007.
Domaszk A., Formacja alumnów wyższych seminariów duchownych do korzystania ze środków społecznego przekazu w misji Kościoła, Prawo Kanoniczne 51 (2008) nr 3-4, s. 91-106.
Domaszk A., Media - nowe drogi ewangelizacji w nauczaniu Kościoła i w prawie kanonicznym, w: Media – wartości - prawo, red. R. Sztychmiler, Olsztyn 2008, s. 17- 37.
Domaszk A., Internet dobrodziejstwem i zagrożeniem: formacyjne wyzwania dla seminariów duchownych, Seminare. Poszukiwania Naukowe, 33 (2013), s. 63-79.
Domaszk A., Środki komunikacji społecznej w nauczaniu Kościoła i misji ewangelizacyjnej, Seminare. Poszukiwania Naukowe, 34 (2013), s. 81-95.
Domaszk A., Katolickie radio internetowe w myśli teologiczno-prawnej Kościoła, Prawo i Kościół 6 (2014), s. 141-168.
Domaszk A., Administracja dobrami doczesnymi Kościoła a Internet, w: Kościół w Internecie – Internet w Kościele. Społeczeństwo internautów @ kultura globalna, red. K. Glombik, M. Kalczyńska, Opole 2015, s. 125-143.
Domaszk A., Upbringing children for using new communication tools in catholic families, Annuarium Iuris Canonici 3(2016), s. 4-23.
Internet i Kościół, red. J. Kloch, Warszawa 2011.
Internet i nowe technologie - ku społeczeństwu przyszłości, red. T. Zasępa, R. Chmura, Częstochowa 2003.
Katecheta @ media. Sympozjum Katechetyczne Częstochowa 2005, red. N. Pikuła, Kraków Częstochowa 2005.
Kloch J., Kościół w Polsce wobec web 2.0, Kielce 2013.
Media i Kościół. Polityka informacyjna Kościoła, red. M. Przybysz, K. Marcyński, Warszawa 2011.
Media w wychowaniu chrześcijańskim, red. D. Bis, A. Rynio, Lublin 2010 Media katolickie: szanse i zagrożenia, red. K. Bieliński, Toruń 2010.
Mordarski S., Media w działaniu. Funkcjonowanie środków społecznego przekazu w świetle nauczania Kościoła, Sandomierz - Kraków 2007.
Niwiński A., Środki informatyczne w katechetycznej działalności Kościoła, Kraków 2004.
Pokorna-Ignatowicz K., Kościół w świecie mediów. Historia – dokumenty - dylematy, Kraków 2002.
Przesłanie chrześcijańskie a mass media. Aspekty prawno-kanoniczne. Materiały spotkania wykładowców prawa kanonicznego, red. A. Kaczor, Lublin 2000.
Robak M., Zarzućcie sieć. Chrześcijanie wobec wyzwań Internetu, Warszawa 2001.
Społeczna przestrzeń Internetu, red. D. Batorski, M. Marody, A. Nowak, Warszawa 2006.
Ściągać czy nie ściągać? O pomocach do homilii i kazań, red. M. K. Kubiak, W. Przyczyna, Poznań 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: