Concursus in delicto w kanonicznym prawie karnym WK-D-C
Wykład monograficzny jest poświęcony zagadnieniu odpowiedzialności karnej z tytułu współudziału w przestępstwie. Na kwestię tę zwracano uwagę od początku kształtowania się represji karnych, gdyż zjawisko współudziału w przestępstwie jest tak dawne, jak samo przestępstwo. Również w kanonicznym prawie karnym na przestrzeni wieków przewidywano stosowne przepisy w tej materii. Mimo długiej historii omawianego zagadnienia pojawia się jednak pytanie dotyczące jego aktualności w obowiązującym prawie kanonicznym. Mówiąc o aktualności, rozumie się zarówno treść obecnych przepisów dotyczących współudziału w przestępstwie, jak i to, czy przepisy te są aktualne w znaczeniu adekwatnej odpowiedzi na zjawisko współudziału w przestępstwie.
Aby uzyskać odpowiedź na powyższe pytanie, w czasie wykładu zostaną podjęte następujące zagadnienia: pojęcie przestępstwa kanonicznego i jego rodzaje; współudział w przestępstwie w ujęciu historycznym; współudział w przestępstwie według Kodeksu z 1983 roku; odpowiedzialność karna z tytułu współudziału w przestępstwie.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - student zna podstawową terminologię z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym
EK 2 - student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym
EK 3 - student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych w zakresie współudziału w przestępstwie kanonicznym
Umiejętności:
EK 4 - student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym
EK 5 - student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska
EK 6 - student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym
Kompetencje:
EK 7 - student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym
EK 8 - student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne
ECTS (1 ECTS = 30 godz.)
udział w wykładzie: 20 godz.
przygotowanie do egzaminu: 10 godz.
suma godzin: 30
Liczba ECTS: 1
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-3):
ocena 2 (ndst.): student nie zna podstawowej terminologii z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym; nie posiada znajomości podstawowych zagadnień z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym; nie ma wiedzy na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych w kontekście współudziału w przestępstwie kanonicznym
ocena 3 (dst.): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących współudziału w przestępstwie kanonicznym; posiada znacznie ograniczoną wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych na w kontekście współudziału w przestępstwie kanonicznym
ocena 4 (db.): student zna podstawową terminologię z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących współudziału w przestępstwie kanonicznym; posiada częściową wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych w kontekście współudziału w przestępstwie kanonicznym
ocena 5 (bdb.): student zna w pełni podstawową terminologię z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących współudziału w przestępstwie kanonicznym; posiada kompletną wiedzę na temat najważniejszych dyskusji prowadzonych w kontekście współudziału w przestępstwie kanonicznym
Umiejętności (EK 4-6):
ocena 2 (ndst.): student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować tekstów z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym; nie potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególnych stanowisk z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym; nie znajduje i nie wykorzystuje rzetelnych źródeł informacji z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym
ocena 3 (dst.): student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i prezentować teksty z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym; jedynie częściowo potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym; z błędami znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym
ocena 4 (db.): student potrafi właściwie analizować, streszczać i prezentować teksty z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym; potrafi zadowalająco rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym; w przeważającej liczbie przypadków prawidłowo wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym
ocena 5 (bdb.): student potrafi całkowicie poprawnie analizować, streszczać i prezentować teksty z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym; potrafi bezbłędnie rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym; bezbłędnie znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym
Kompetencje (EK 7-8):
ocena 2 (ndst.): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach, nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych wypowiedzi krytycznych
ocena 3 (dst.): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć rzadko biorąc udział w dyskusjach formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne wypowiedzi krytyczne
ocena 4 (db.): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym; często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne wypowiedzi krytyczne
ocena 5 (bdb.): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu współudziału w przestępstwie kanonicznym; bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne wypowiedzi krytyczne
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność; każda ponad dopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia.
2. Ocena z egzaminu ustnego na koniec roku akademickiego: egzamin ustny – 3 pytania losowo wybrane z puli podanej przez prowadzącego.
Literatura
I. Literatura obowiązkowa
Borek D., Concursus in delicto. Formy zjawiskowe przestępstwa w kanonicznym prawie karnym (studium prawno-historyczne), Warszawa 2014, ss. 311.
II. Literatura pomocnicza
Syryjczyk J., Kanoniczne prawo karne. Część szczególna, Warszawa 2003.
Syryjczyk J., Pojęcie przestępstwa w świetle Kodeksu Prawa Kanonicznego Jana Pawła II, Prawo Kanoniczne 28 (1985) nr 1-2, s. 85-96.
Syryjczyk J., Sankcje w Kościele. Część ogólna. Komentarz, Warszawa 2008.
Informacje dotyczące innych źródeł i literatury zostaną podane na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: