Teatr współczesny w Polsce i na świecie WH-SP-T-II-1-Teatr
Wspólne oglądanie spektakli (najlepiej na żywo i najnowszych) i ich analizowanie ma nie tylko pokazywać jak można czytać przedstawienie, ale także zapoznawać z rozmaitymi strategiami twórców wobec widza, wobec tekstu, wreszcie odkrywać ich światopogląd, stąd projekcie ich starszych przedstawień we fragmentach.
Zwrócenie uwagi na spektakle i prądy współczesnego teatru, które mają bezpośrednia odniesienia do współcześnie rozgrywających się wydarzeń, dyskusji.
1. Najnowsze przedstawienia uznanych już wybitnych reżyserów.
2. Najnowsze przedstawienia młodych a ciekawy twórców.
3. Spektakle nieżyjących mistrzów, których przedstawienia jeszcze są na afiszu.
4. Przedstawienia mistrzów teatru światowego, które pokazywane są w Polsce w trakcie tego semestru.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student posiada pogłębiona wiedza ogólną i szczegółową z zakresu wiedzy o dramacie i teatrze, które jest w stanie samodzielnie rozwijać i twórczo stosować w działalności zawodowej; potrafi analizować teksty kultury polskiej i obcej, posiada orientację we współczesnym życiu kulturalnym oraz potrafi w nim uczestniczyć.
Umie samodzielnie korzystać z różnych baz danych, krytycznie podchodzić do źródeł i wykorzystywać je do samodzielnie prowadzonych badań i formułowania wniosków, a także dyskutować i wygłaszać referaty.
Wykazuje zainteresowanie i aktywny stosunek do tego, co się dzieje w kulturze i w życiu społecznym.
Opis ECTS:
- obecność na zajęciach – 30 godz.
- oglądanie polecanych przedstawień i filmów - 20 godz.
- lektura polecanej literatury – 10 godz.
- przygotowanie referatu – 15 godz.
suma – 75 godz. = 3 pkt. ECTS
Kryteria oceniania
Zajęcia mają tryb konwersatorium, najważniejsza jest kompetentna aktywność na zajęciach, a więc także obecność na nich.
Uczestnictwo w wydarzeniach artystycznych, które omawiamy na zajęciach.
Umiejętność krytycznego podejścia do oglądanych dzieł, ich analizy z wykorzystaniem wiedzy z różnych dziedzin i formułowania własnych opinii.
Chęć i przygotowanie referatów na zaproponowane tematy.
Zaliczenie na ocenę na podstawie jakości uczestnictwa w zajęciach (nie ma egzaminu czy pisania pracy).
Ocena bardzo dobra: frekwencja 100-80%, obejrzenie wszystkich omawianych spektakli, przygotowanie jednego referatu, udział w dyskusjach, umiejętność formułowania i wyrażania opinii.
Ocena dobra: frekwencja 80-60%, obejrzenie wszystkich omawianych spektakli (jeśli któregoś nie udało się, przygotowanie referatu na jego temat na podstawie źródeł), udział w dyskusjach, umiejętność formułowania i wyrażania opinii.
Ocena dostateczna: frekwencja 60-40%, obejrzenie połowy omawianych spektakli, udział w dyskusjach, umiejętność formułowania i wyrażania opinii.
Ocena niedostateczna: frekwencja poniżej 40%, nieobejrzenie ani jednego omawianego spektaklu, nieprzygotowanie referatu, nikły udział w dyskusjach, słaba umiejętność formułowania i wyrażania opinii.
Literatura
Sztuki i scenariusze, których wystawienia będziemy oglądać.
"20-lecie. Teatr polski po 1989" (materiały z sesji na UJ)
Patrice Pavis "Słownik terminów teatralnych"
"Wątroba. Słownik polskiego teatru po 1997 roku"
Piotr Gruszczyński "Ojcobójcy"
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: