Podstawy zawodu muzealnika WH-SP-M-II-2-PodZaw
Kim jest muzealnik. Działalność podstawowa a misja muzeum, definicje muzeum. Organizacja muzeum - działy merytoryczne, edukacyjne, przygotowawcze, usługowe techniczne i finansowe. Kwalifikacje pracowników: dyrektor - menadżer - specjalista - muzealnik, wstępny zarys problematyki zarządzania muzeum, zespołem ludzkim. zbiorami, i wizerunkiem instytucji. Tworzenie misji, polityki i planu działania muzeum.
Przedstawienie zadań kustosza, zasady inwentaryzacji - zasady prawne i etyczne, kustosz a kurator, adiunkt i asystent jako stanowiska pomocnicze.
Przygotowanie i prowadzenie projektu badawczego,wstępne informacje o historii i celach zbieractwa i kolekcjonerstwa (protomuzea) przygotowanie scenariusza wystawy, programu edukacyjnego, realizacja wystawy, programu edukacyjnego, sposoby ocen realizacji założeń i celów imprez muzealnych.
Zasady obchodzenia się z różnego rodzaju obiektami w muzeum (muzealium a eksponat).
Zasady organizacji konferencji naukowych i upowszechniania wyników prac naukowych w muzeum.
1. Kim jest muzealnik - różne koncepcje zawodu.
2. Definicja muzeum ICOM a prawo polskie
3. Misja muzeum, polityka muzeum i plan pracy
4. Działy w muzeum
5. Obowiązki dyrektora
6. Obowiązki kustosza
7. Kwalifikacje muzealnika na różnych stanowiskach pracy w muzeum
8. Przygotowanie wystawy - zarys dziejów wystawiennictwa w nowożytnej Europie
9. Scenariusz wystawy
10. Edukator muzealny - przygotowanie programu edukacyjnego
11. Publikacje muzealne - ich rodzaje i przeznaczenie
12. Język w muzeum - obowiązki redaktora tekstu w muzeum
13. Zasady obchodzenia się z muzealium
14. Biblioteka i archiwum muzealne.
Nie wszystkie tematy mieszczą się w ciągu dwugodzinnego wykładu.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Zna na poziomie rozszerzonym terminologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do
dyscyplin kulturoznawstwa oraz studiowanych specjalizacji.
Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę ogólną i szczegółową w zakresie studiowanej specjalizacji.
Umie określić warunki oraz znaczenie praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając wymogi
etyczne jako elementarne reguły życia społecznego.
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu związanego ze
studiowaną specjalizacją
W szczególności:
1, Ma podstawową wiedzę o zasadach bezpieczeństwa zbiorów i ludzi, organizacji wystaw i zarządzania zbiorami muzealnymi;
2. Ma podstawową wiedzę o zasadach inwentaryzacji i digitalizacji w instytucjach kultury, bibliotekach i archiwach;
3. Potrafi posługiwać się specjalistycznym językiem i stosować właściwą terminologię używaną w muzeologii i muzealnictwie ;
4. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum;
5. Potrafi pracując w zespole zorganizować wystawę ;
6. Ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej.
Opis ECTS: udział w zajęciach - 30 godz.
przygotowanie do zajęć - 30 godz.
lektura - 30 godzin.
Recenzje z wizyt w muzeach - 10 godz.
Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego - 20 godz.
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne na ocenę.
Podstawą zaliczenia jest poprawna odpowiedź na trzy wylosowane pytania. Na ocenę ma wpływ aktywność na zajęciach i uczestnictwo w planowanych wizytach w wybranych muzeach.Ocenę bardzo dobrą otrzymują egzaminowani, którzy odpowiedzą w sposób wyczerpujący na wszystkie pytania. Ocena dobra przysługuje za odpowiedź wyczerpującą przynajmniej na jedno pytanie oraz satysfakcjonującą na pozostałe, Dostateczna - to odpowiedź zadowalająca na wszystkie pytania lub wyczerpująca i zadowalająca na dwa z trzech i braku właściwej odpowiedz na jedno z nich. Odpowiedz niezadowalająca na więcej niż jedno pytanie skutkuje oceną niedostateczną.
Literatura
- Notatki z wykładów oraz:
- Mordyński K. Percepcja wystawy a kształtowanie przestrzeni ekspozycyjnej, Muzealnictwo 2015, nr 56;
- Szeląg Paulina, Wprowadzenie do historii edukacji muzealnej w Polsce, [w:] Edukacja muzealna w Polsce. Sytuacja, kontekst, perspektywy rozwoju. Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce. Biblioteka Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, T. 2. Warszawa 2012;
- Świecimski Jerzy, Ekspozycja muzealna jako dzieło sztuki, [w:] Muzealnictwo 1992, nr 34;
- Matassa Freda, Zarządzanie zbiorami muzeum, Kraków 2012, rozdział 1; 3; 5 – 11;
- Czajkowski Jerzy, Muzea na wolnym powietrzu w Europie. Rzeszów –Sanok 1984, rozdział 6, ss. 113 – 128;
- Żygulski Zdzisław Jun., Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982, część 2, ss. 75 – 115; część 3, ss. 129 – 185;
- Borusiewicz Mirosław, Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w nowych definicjach muzeum, Kraków 2012, R. 1, ss. 13 – 37; R. 2, ss. 62 - 74; R. 3, ss. 105 – 142.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: