Muzea jako instytucja badawcza WH-SP-M-II-2-MuzInst
Muzeum jako instytucja badawcza jest miejscem pracy dla specjalistów wielu specjalności. Nie mniej, w każdym muzeum głównym przedmiotem badań są zbiory własne i obiekty obce, przedstawiane do zakupu lub wypożyczane od osób i instytucji zewnętrznych. Prace te określane są misją muzeum zatwierdzaną przez organizatora. Kategoryzacja muzeów proponowana przez ICOM, a kategoryzacja polska.
Zasady inwentaryzacji muzealiów, obowiązujące w muzeach polskich: karta ewidencyjna, inwentarz, karta katalogu naukowego, depozyty, sytuacja prawna zbiorów.
Przegląd prac charakterystycznych dla każdego rodzaju muzeów wg kategoryzacji polskiej. Muzea archeologiczne - rozwój pojęcia archeologii, zarys dziejów nauki, podział archeologii periodyzacja wg zasad archeologii, metody określania chronologii, przygotowanie i prowadzenie terenowych prac archeologicznych, podział znalezisk archeologicznych, archeologia a inne dziedziny wiedzy. Zasady obchodzenia się ze znaleziskami archeologicznymi. Analiza i interpretacja materiałów archeologicznych.
Muzea historyczne: Źródła wiedzy: wstępne informacje o archiwach i ich historii, archiwa muzealne, biblioteki, dokumenty osobiste i życia społecznego, i pozyskiwania eksponatów: poszukiwania terenowe, antykwariaty, zakupy.
Muzeum sztuki: specjalizacja muzeów sztuki, różnice między różnymi rodzajami sztuki i wynikające z nich konsekwencje dla ich opracowywania, konserwacji, przechowywania i udostępniania.
Historyczne okresy w sztuce. Opis naukowy dzieła.
Muzeum etnograficzne: rozumienie pojęć etnografia - etnologia - antropologia, zarys historii nauki, antropologia kulturowa a antropologia społeczna. Grupy etniczne, społeczności lokalne, kultura ludowa i kultura popularna, kognitywny nurt w antropologii. Etnologia a inne dziedziny wiedzy. Pozyskiwanie eksponatów o zdobywanie wiedzy etnologicznej - badania terenowe.
Muzea przyrodnicze: zarys dziejów - wunderkammern jako protomuzea, pozyskiwanie i obchodzenie się z gromadzonymi okazami, klasyfikacje, różne rodzaje muzeów przyrodniczych - parki narodowe, herbaria, ogrody botaniczne i zoologiczne jako paramuzea.
Muzea techniki - zarys dziejów, specyfika poszczególnych rodzajów, zasady ekspozycji i informacji o eksponatach.
Muzea skansenowskie - zarys dziejów, charakterystyka funkcjonowania i misja, problemy ekspozycyjne i konserwatorskie.
Muzea martyrologiczne: instytucje o specjalnym znaczeniu w Polsce, ekspozycje i związane z nimi problemy etyczne.
Muzea kościelne i diecezjalne: specyfika zbiorów i misji.
Prace nad katalogiem muzealnym, przygotowanie publikacji naukowej, sesji naukowej. Wystawa jako miejsce interpretacji. Kolekcjonerstwo i wymagania do prowadzenia prac nad kolekcją, Różnice między kolekcją a zbiorami.
1. Definicja muzeum i jego misja.
2. Kategoryzacja ICOM a kategoryzacja polska: różnice i podobieństwa,
3. Charakter prac badawczych w różnych rodzajach muzeów.
4. Badania terenowe
5. Kwerenda (biblioteka, archiwum, zbiory prywatne i publiczne)
6. Charakter prac badawczych w różnych rodzajach muzeów.
7. Badanie kolekcji własnej - karta ewidencyjna, inwentarz - katalog naukowy
8. Muzeum archeologiczne, podstawy opracowania obiekty archeologicznego
9. Muzeum historyczne a muzeum wnętrz.
10. Muzeum sztuki - fakty a opinie
11. Muzeum etnograficzne czy antropologiczne?
12. Muzeum przyrodnicze jako dziedzic gabinetu osobliwości (Wunderkammern)
13. Muzeum nauki i techniki
14. Muzea skansenowskie
15. Miejsce muzeów martyrologicznych w kategoryzacji muzeologicznej
16. Publikacje muzealne
17. Język w muzeum -
18. Układ i architektura wystawy
Nie wszystkie tematy ograniczają się do jednego wykładu, a także nie wszystkie wypełnią w całości jeden wykład (2 godz. wykładowe = 2x45 min.)
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Posiada pogłębioną i uporządkowana wiedzę ogólną i szczegółową w zakresie studiowanej specjalizacji.
Potrafi integrować w swoim warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dyscyplin
kulturoznawstwa, zgodnie ze studiowanymi specjalizacjami.
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu związanego ze
studiowaną specjalizacją.
W szczególności:
1. Ma podstawową wiedzę o zasadach bezpieczeństwa zbiorów i ludzi, organizacji wystaw i zarządzania zbiorami muzealnymi;
2. Ma podstawową wiedzę o zasadach inwentaryzacji i digitalizacji ;
3. Potrafi posługiwać się specjalistycznym językiem i stosować właściwą terminologię używaną w muzeologii i muzealnictwie;
4. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum;
5. Potrafi pracując w zespole zorganizować wystawę;
6. Opisuje interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej
Opis ECTS: udział w zajęciach: 30 godz.
przygotowanie do zajęć: 30 godz.
przygotowanie recenzji z wizyt w muzeach 15 godz.
Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego - 20 godz.
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne na ocenę.
Podstawą zaliczenia jest poprawna odpowiedź na trzy wylosowane pytania. Na ocenę ma wpływ aktywność na zajęciach i uczestnictwo w planowanych wizytach w wybranych muzeach. Ocenę bardzo dobrą otrzymują egzaminowani, którzy odpowiedzą w sposób wyczerpujący na wszystkie pytania. Ocena dobra przysługuje za odpowiedź wyczerpującą przynajmniej na jedno pytanie oraz satysfakcjonującą na pozostałe, Dostateczna - to odpowiedź zadowalająca na wszystkie pytania lub wyczerpująca i zadowalająca na dwa z trzech i braku właściwej odpowiedz na jedno z nich. Odpowiedz niezadowalająca na więcej niż jedno pytanie skutkuje oceną niedostateczną.
Literatura
- Notatki z wykładów oraz:
- Piotrowski P., Muzeum naukowe, Muzealnictwo, 2014, nr 55;
- Gluziński Wojciech, U podstaw muzeologii, Warszawa 1980, rozdział VIII; IX;
- Folga Januszewska, D. Muzealnictwo, muzeologia, muzeografia, Muzealnictwo 2006, nr 47;
- Borusiewicz Mirosław, Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w nowych definicjach muzeum, Kraków 2012, R. 1, ss. 13 – 37; R. 3, ss. 105 – 142;
- Żygulski Zdzisław Jun., Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982, część 2, ss. 75 – 115; część 3, ss. 129 – 185;
- Vergo, P., Milczący obiekt, [W:] Muzeum Sztuki, Antologia, red. M. Popczyk, Kraków 2005, ss. 313 – 334.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: