Kreowanie marki na rynku sztuki. Kreowanie wizerunku artysty, marszanda i antykwariusza. Kreownanie marki galerii WH-SP-M-I-3-KreMarSz
Jako przestrzeń komercyjna, będąc obiegiem dzieł i pieniędzy, rynek sztuki zajmuje w świecie sztuki izolowane miejsce. Z kolei jako rynek ekonomiczny zachowuje swoją odrębność właściwą dla segmentu dóbr luksusowych, a jednocześnie unikatowych. Wprowadzenie w zagadnienia kreowania marki na rynku sztuki wymaga przede wszystkim podstawowej wiedzy z zakresu strategicznego zarządzania marką i wizerunkiem. Niemniej konieczna jest tu także znajomość ekonomii i socjologii rynku sztuki, która pozwoli wskazać i zrozumieć rządzące tu mechanizmy, a także scharakteryzować podmioty i uczestników działających w tej przestrzeni.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedzy:
• Zna podstawową terminologię dotyczącą zarządzania marką i kreowania wizerunku oraz rozumie jej zastosowania w obrębie marketingu oraz nauk o sztuce.
• Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii i socjologii rynku sztuki.
• Ma podstawową wiedzę z zakresu strategicznego zarządzania marką i kreowania wizerunku na rynku sztuki.
Umiejętności:
• Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu strategicznego zarządzania marką i kreowania wizerunku do opisu podmiotów i uczestników obecnych na polskim rynku sztuki.
• Potrafi ocenić wizerunek galerii, marszanda, odróżnić wiarygodnego uczestnika rynku od oszusta.
• Potrafi interpretować przekazy medialne oraz komunikaty podmiotów działających na rynku sztuki.
Kompetencji społecznych:
• Rozumie konieczność zdobywania kompetencji biznesowych.
• Rozumie konieczność przestrzegania etyki zawodowej na rynku sztuki.
• Posiada zdolność efektywnej współpracy z agencją marketingową, PR.
Opis ECTS:
• Udział w zajęciach - 30 h
• Praca własna (lektury, przygotowanie się do zaliczenia) – 60 h
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
- wykład, dyskusja.
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
- frekwencja, aktywność podczas zajęć, zaliczenie ustne na koniec semestru.
BDB
• Zna bardzo dobrze podstawową terminologię dotyczącą zarządzania marką i kreowania wizerunku oraz rozumie jej zastosowania w obrębie marketingu sztuki.
• Ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu ekonomii i socjologii rynku sztuki. Swoją wiedzę uzasadnia trafnie dobranymi przykładami.
• Ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu strategicznego zarządzania marką i kreowania wizerunku. Swoją wiedzę uzasadnia trafnie dobranymi przykładami.
• Potrafi trafnie wskazać wyróżniki marki i wizerunku galerii, artysty na tle rynku i konkurencji. Umiejętnie argumentuje swoje zdanie.
DB
• Zna dobrze podstawową terminologię dotyczącą zarządzania marką i kreowania wizerunku oraz rozumie jej zastosowania w obrębie marketingu sztuki.
• Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu ekonomii i socjologii rynku sztuki. Argumentuje swoje zdanie w odpowiedzi na pytania naprowadzające.
• Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu strategicznego zarządzania marką i kreowania wizerunku. Argumentuje swoje zdanie w odpowiedzi na pytania naprowadzające.
• Potrafi dość dobrze wskazać wyróżniki marki i wizerunku galerii, artysty na tle rynku i konkurencji. Argumentuje swoje zdanie w odpowiedzi na pytania naprowadzające.
DST
• Zna dostatecznie dobrze podstawową terminologię dotyczącą zarządzania marką i kreowania wizerunku oraz dostatecznie dobrze rozumie jej zastosowania w obrębie marketingu sztuki.
• Ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu ekonomii i socjologii rynku sztuki. W odpowiedzi na pytania naprowadzające podejmuje próbę uzasadnienia jej na przykładach. Argumentacja uzasadnienia jest częściowo sprzeczna, lub zdawkowa – student nie potrafi ich przekonująco rozwinąć.
• Ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu strategicznego zarządzania marką i kreowania wizerunku. W odpowiedzi na pytania naprowadzające podejmuje próbę uzasadnienia jej na przykładach. Argumentacja uzasadnienia jest częściowo sprzeczna, lub zdawkowa – student nie potrafi ich przekonująco rozwinąć.
• Potrafi dostatecznie dobrze wskazać wyróżniki marki i wizerunku galerii, artysty na tle rynku i konkurencji. W odpowiedzi na pytania naprowadzające podejmuje próbę uzasadnienia jej na przykładach. Argumentacja uzasadnienia jest częściowo sprzeczna, lub zdawkowa – student nie potrafi ich przekonująco rozwinąć.
NDST
• Nie zna podstawowej terminologii dotyczącej zarządzania marką i kreowania wizerunku oraz nie rozumie jej zastosowań w obrębie marketingu sztuki.
• Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu ekonomii i socjologii rynku sztuki.
• Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu strategicznego zarządzania marką i kreowania wizerunku.
• Nie potrafi wskazać wyróżników marki i wizerunku galerii, artysty na tle rynku i konkurencji.
Literatura
Lektury obowiązkowe:
1. Bryl Monika, Rynek sztuki w Polsce. Poradnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016.
2. Kall Jacek, Silna marka. Istota i kreowanie, Warszawa 2001.
3. Rynek sztuki w Polsce. Raport Artinfo.pl 2019, Warszawa 2019.
4. Szymańska-Palaczyk Agnieszka, Marka artystyczna jako fenomen społeczny. Tworzenie, zróżnicowanie i role marek artystycznych we współczesnej Polsce. Raport z badań, Poznań 2015.
Lektury uzupełniające:
1. Niewiarowski Wojciech, Artysta u progu kariery zawodowej, Łódź 2017.
2. Thornton Sarah, Siedem dni w świecie sztuki, Warszawa 2011.
3. Żaglewska Dorota, Sztuka czy biznes. Tajemnice antykwariuszy, Warszawa 2018.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: