Międzykulturowość i tożsamość kulturowa a film WH-SP-F-II-1-MieToz2
Przedmiotem zajęć będzie analiza i interpretacja filmów dokumentalnych, i fabularnych, a także innych artefaktów audiowizualnych, które ilustrują bądź problematyzują kwestie międzykulturowości i tożsamości kulturowej. W jaki sposób określone doświadczenie historyczne, społeczne, religijne związane jednocześnie z pewnym kręgiem czy wzorem kulturowym może być transkrybowane w języku filmowym, adresowanym do odbiorców spoza tego kręgu? W jakim stopniu język filmu zależy od normy kulturowej? Czym jest uniwersalność obrazu filmowego? Czym jest obcość kulturowa w kinie? Czy istnieje i jak się przejawia tożsamość kulturowa kinematografii określonego obszaru językowego, geograficznego itd.? W jaki sposób kino uczestniczy w budowaniu dyskursu tożsamości/różnicy kulturowej? Czym jest marketing wizerunku kulturowego w kinie? Jak stereotyp kulturowy staje się audiowizualnym towarem? Czy film i jego instytucje są narzędziem polityki kulturowej? Co mówi nam amatorskie kino dostępne w Internecie o tożsamości kulturowej współczesnych Polaków? Na te pytania spróbujemy odpowiedzieć sięgając w pierwszym rzędzie po efekty międzynarodowych projektów filmowych m. in. „Rosja-Polska. Nowe spojrzenie”, „Izrael-Polska. Nowe spojrzenie”, „Ansichtssache”, a także filmów dokumentalnych i fabularnych z całego świata, oraz realizacji audiowizualnych dystrybuowanych w Internecie.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyka międzykulturowości i tożsamości kulturowej poprzez medium jakim jest film, a także opanowanie podstawowych narzędzi interpretacyjnych umożliwiających ocenę dzieła filmowego przy uwzględnieniu jego swoistości kulturowej. Uczestnik zajęć po odbyciu pełnego kursu powinien umieć napisać recenzje filmu pochodzącego z egzotycznej kulturowo kinematografii, a takze posługiwać sie przykładami filmowymi w analizie zjawisk międzykulturowości.
Uczestnik zajęć ma świadomość własnej i wspólnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Polski i Europy jako znaków tożsamości człowieka we współczesnym zglobalizowanym świecie.
3 punkty ETCS
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze), praca roczna.
Literatura
1. Antonina Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni. Rozdziały: Stereotypy narodowe a pojęcie tożsamości zbiorowej i Tożsamość jednostki a identyfikacja narodowa i przyswojenie kultury narodowej. Warszawa 2012, ss. 89-112.
2. Ewa Nowicka, Świat człowieka – świat kultury. Podrozdział: Etniczność. Warszawa 2009, ss. 379-388.
3. Wojciech Burszta, Międzykulturowość – znamię czasów oraz Od wielokulturowości do międzykulturowości, z monokulturą w tle. W: Kultura Współczesna 2/2008.
4. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka ONZ z dnia 10 grudnia 1948. http://www.hfhrpol.waw.pl/pliki/Powszechna_Deklaracja_Praw_Czlowieka.pdf
5. Ruth Benedict: Istota społeczeństwa, oraz: Jednostka i wzór kultury, w: taż: Wzory kultury, Warszawa 2008, s. 318-347, 348-378.
6. Claude Levi-Strauss, Rasa i historia. w: Rasa a nauka, Warszawa 1961, s. 123-180.
7. Claude Levi-Strauss, Rasa i kultura, w: tenże: Spojrzenie z oddali, Warszawa 1993, s. 21-54.
8. Claude Levi-Strauss, J.J. Rousseau, twórca nauk humanistycznych, Twórczość 6/1984.
9. Jonathan Lear, Nadzieja radykalna. Etyka w obliczu spustoszenia kulturowego. Warszawa 2013, ss. 3-56.
10. Pier Paolo Pasolini: Po ludobójstwie. Rozdziały: "Akulturacja i akulturacja", "Ludobójstwo" oraz "Młodzi nieszczęśliwcy". Warszawa 2012.
11. Edward W. Said, Wprowadzenie, w: tenże: Orientalizm, Warszawa 1991, s. 23-57.
12. Alain Finkielkraut: Wspaniałomyślna zdrada, oraz W stronę społeczeństwa wielokulturowego. W: tenże: Porażka myślenia, Warszawa 1992, s. 55-88, 91-110.
13. Zygmunt Bauman, Studium przypadku z zakresu socjologii asymilacji: w pułapce wieloznaczności. W: tenże: Wieloznaczność nowoczesna. Nowoczesność wieloznaczna, Warszawa 1995, s. 143-215.
14. Aleksander Hertz, W służbie kultury polskiej, w: tenże: Żydzi w kulturze polskiej, Warszawa 1988, s. 271-298.
15. Francis Fukuyama: Ostatni człowiek, Poznań 1997, s. 102-126 (Interes narodowy, W stronę unii pokojowej).
16. Samuel Huntington, Zderzenie cywilizacji, Warszawa 2008 (rozdz. Cywilizacja uniwersalna: modernizacja i westernizacja, s. 77-115; Zachód, cywilizacje i Cywilizacja, s. 531-569).
17. Gordon Mathews, Supermarket kultury, Warszawa 2005 (rozdz. O znaczeniach kultury, s. 20-45; Poszukiwanie ojczyzny w supermarkecie kultury, s. 238-266, 274-281).
18. Alicja Helman, Jacek Ostaszewski, Historia myśli filmowej, Gdańsk 2010 (rozdz. 19, Semiotyka strukturalna, s. 188-207).
19. Alicja Helman, Kino na pograniczu kultur. W: Kultura współczesna 2/2011.
20. Tadeusz Lubelski, Nasza komedia narodowa, w: Kino polskie jako kino narodowe. Pod red. Tadeusza Lubelskiego i Macieja Stroińskiego, Kraków 2009, s. 205-232.
Filmy fabularne:
1. Między słowami, reż. Sofia Coppola
2. Tron we krwi, reż. Akira Kurosawa
3. Ghost Dog, reż Jim Jarmusch
4. Mamma Roma, reż. Pier Paolo Pasolini
5. Bandyta, reż. Maciej Dejczer
6. Truposz, reż. Jim Jarmusch
7. Ukryte, reż Michael Haneke
8. Underground, reż. Emir Kusturica
9. Dzień świra, reż. Marek Koterski
10. Cienie zapomnianych przodków, reż. Sergiej Paradżanow
11. Ogniem i mieczem, reż. Jerzy Hoffman
12. Krzyżacy, reż. Aleksander Ford
13. Wróżby kumaka, reż. Robert Gliński
14. 1612, reż. Władimir Chotinienko
15. Hanoi-Warsaw, reż. Katarzyna Klimkiewicz
16. Mary koszmary, reż. Yael Bartana
17. Zamach, reż. Yael Bartana
18. Mur i wieża, reż. Yael Bartana
Filmy dokumentalne:
1. Kiniarze z Kalkuty, reż. Andrzej Fidyk
2. Rodzina człowiecza, reż. Władysław Ślesicki
3. Cały dzień razem, reż. Marcin Koszałka
4. Przyrzeczona, reż. Lesław Dobrucki
5. Jak w niebie, reż. Filip Marczewski
6. Koniec Rosji, reż. Michał Marczak
7. Nasiona, reż. Wojciech Kasperski
8. Elektryczka, reż. Maciej Cuske
9. Sacrum, reż. Aliona Polunina
10. Mój Kieślowski, Irina Wołkowa
11. Zagórz – przystanek końcowy, reż. Julia Ishakowa
12. 52 procent, reż. Rafał Skalski
13. Pierwszy dzień, reż. Marcin Sauter
14. Nic do stracenia, reż. Katarzyna Klimkiewicz
15. HOSTANDALIEN, reż. Keren Shavit, Adi Omry
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: