Analiza dzieła filmowego WH-SP-F-I-3-AnaFilm
Celem zajęć jest nauczenie studenta pojęć związanych z językiem filmu, a także tego, na czym polega analiza dzieła filmowego, oraz wyrobienie w Nim umiejętności "sprawdzania", jak zdjęcia, montaż, dźwięk służą bohaterowi i historii, a zatem zwrócenia uwagi, że film jest "syntezą działań zespołu"; jak na gotowy film przekłada się scenariusz oryginalny bądź będący adaptacją. Podczas zajęć analizie poddane zostaną fragmenty filmów fabularnych i dokumentalnych.
Pojedyncze zajęcia składają się z części teoretycznej - wprowadzenie (przypomnienia) pojęć , i analitycznej - analiza fragmentów utworów, całość kończy dyskusja o tym, jak analizowane środki posłużyły historii, jaka twórcy chcieli opowiedzieć.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zajęciach z Analizy dzieła filmowego Student:
poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu wiedzy o kinie, potrafi analizować dzieło filmowe i odnieść je do czasu, w jakim powstało, a także do utworów z innych dziedzin sztuki;
potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie pisemnej, a zatem i korzystać z podstawowych teorii w zakresie wiedzy o filmie;
poznaje bieżący repertuar filmowy i uczestniczy w imprezach filmowych (festiwalach, przeglądach).
Opis ECTS - 2 punkty
Udział w zajęciach - 30 godzin.
Przygotowanie Studenta do udziału w zajęciach i napisania pracy -20 godzin.
50 godzin : 25 (1 punkt ECTS= 25 godzin)=2 punkty.
Kryteria oceniania
Metoda oceniania - praca semestralna.
Na zaliczenie studenci piszą sproblematyzowaną (tzn. analizują jeden konkretny aspekt, np. światło, scenografię, kolor, i jak on służy bohaterowi i historii) analizę filmu, który nie był omawiany na zajęciach. Ważnym warunkiem uzyskania zaliczenia jest aktywna obecność na zajęciach - trzy nieobecności uniemożliwiają uzyskanie zaliczenia, tzn. złożenie pracy zaliczeniowej.
Na ocenę dst (3) Student zna podstawowe terminy z zakresu wiedzy o filmie i potrafi ich użyć, oraz potrafi opracować wynik własnych badań, tzn. wykonanej analizy wybranego przez siebie filmu, w postaci pracy pisemnej.
Na ocenę db (4) Student potrafi ich użyć pojęć z zakresu wiedzy o filmie , zna metody analizy dzieła filmowego i potrafi odnieść analizowany utwór do czasu, w jakim powstał, a także do innych dzieł sztuki; oraz potrafi opracować wynik własnych badań w postaci pracy pisemnej; rozumie potrzebę uczestniczenia w życiu filmowym - festiwale, poznawanie bieżącego repertuaru.
Na ocenę bdb (5) Student zna podstawowe terminy z zakresu wiedzy o filmie, potrafi ich użyć, zna metody analizy dzieła filmowego, potrafi odnieść analizowany utwór do innych dzieł, z czasu, kiedy ów utwór powstał; potrafi opracować wynik własnych badań w postaci pracy oraz potrafi w pracy o filmie posłużyć się teoriami poznanymi na innych zajęciach kulturoznawczych; rozumie potrzebę uczestniczenia w życiu filmowym.
Literatura
M. Adamczak, Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu, Poznań 2015.
A. Helman, Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury, Poznań 1998.
M. Hendrykowski, Słownik terminów filmowych, Poznań 1994.
"Kwartalnik Filmowy"7-8/1994. Camerimage'94.
"Kwartalnik Filmowy" 25-26/1999. Adaptacje filmowe.
Okiem operatora. Łódź 2014.
Widziane po latach. Analizy i interpretacje filmu polskiego, red. M. Hendrykowska.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: