Lingwistyczne podstawy logopedii (wykład) cz.I WH-P-PSL-LPodsLog-W
Na kursie Studenci poznają pojęcie głoski, uczą się również czym głoska różni się od litery. Przedstawiane są symbole IPA reprezentujące spółgłoski oraz samogłoski polskie. Omawiana jest budowa aparatu mowy ludzkiej, a w oparciu o tę wiedzę Studenci uczą się szczegółowo opisywać artykulację poszczególnych głosek polskich. Zaznajomiwszy się z cechami artykulacji spółgłosek i samogłosek polskich, Studenci nabierają umiejętność klasyfikowania (grup) głosek.
Studenci uczą się transkrypcji zarówno fonemicznej jak i alofonicznej.
Omawiane są również podstawowe pojęcia z dziedziny fonologii, takie jak fonem, alofon, para minimalna, czy różne typy rozmieszczenia (dystrybucji) głosek. W oparciu o wspólną analizę danych językowych, Studenci poznają najważniejsze procesy fonologiczne zachodzące w języku polskim, jak na przykład ubezdźwięcznienie końcowe.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Na kursie Student nabywa pogłębioną wiedzę z
fonetyki i fonologii oraz podstawową z pozostałych działów
językoznawstwa (K_W04). Zdobywa umiejętność analizowania i opisywania konkretnych problemów badawczych z dziedziny logopedii, wykorzystując odpowiednią literaturę i formułując samodzielne wnioski (K_U06). Słuchacz nabywa również umiejętność adekwatnego oceniania poziomu swojej wiedzy, dostrzega potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego przez całe życie, potrafiąc inspirować do tego inne osoby (K_K01).
OPIS ECTS - 4 punkty (100 godzin; 1 punkt ECTS = 25 godzin)
Udział w zajęciach: 48 godzin,
Systematyczne przygotowanie do zajęć, praca własna - 30 godzin
Przygotowanie do mini-testów: 12 godzin,
Przygotowanie do egzaminu: 10 godzin.
Kryteria oceniania
Pod koniec semestru Student przystępuje do pisemnego egzaminu. Ponadto, na początku każdych zajęć Studenci mają możliwość napisania nieobowiązkowego mini-testu. Jeśli średnia wszystkich wyników uzyskanych przez Studenta na mini-testach wynosi 90% lub więcej, Student jest zwolniony z egzaminu, uzyskując tym samym ocenę bardzo dobrą na koniec kursu. Jeśli średnia wszystkich wyników uzyskanych przez Studenta na mini-testach wynosi 70% lub więcej, Student jest zwolniony z jednego wybranego przez siebie ćwiczenia na egzaminie końcowym.
Na ocenę dostateczną (3) Student posiada podstawową wiedzę z
fonetyki i fonologii (K_W04). Umie w stopniu podstawowym analizować i opisywać konkretne problemy badawcze z dziedziny logopedii, wykorzystując odpowiednią literaturę i formułując samodzielne wnioski (K_U06). Słuchacz nabywa podstawową umiejętność adekwatnego oceniania poziomu swojej wiedzy, dostrzega potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego przez całe życie, potrafiąc inspirować do tego inne osoby (K_K01).
Na ocenę dobrą (4) Student posiada dobrze ugruntowaną wiedzę z
fonetyki i fonologii oraz z zakresu podstawowych zagadnień lingwistycznych (K_W04). Umie w stopniu zadowalającym analizować i opisywać konkretne problemy badawcze z dziedziny logopedii, wykorzystując odpowiednią literaturę i formułując samodzielne wnioski (K_U06). Słuchacz nabywa umiejętność adekwatnego oceniania poziomu swojej wiedzy, dostrzega potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego przez całe życie, potrafiąc inspirować do tego inne osoby (K_K01).
Na ocenę bardzo dobrą (5) Student posiada znakomicie ugruntowaną wiedzę z fonetyki i fonologii oraz z zakresu podstawowych zagadnień lingwistycznych (K_W04). Umie w sprawnie analizować i opisywać konkretne problemy badawcze z dziedziny logopedii, wykorzystując odpowiednią literaturę i formułując samodzielne wnioski (K_U06). Słuchacz umie sprawnie i adekwatnie oceniać poziom swojej wiedzy, dostrzega potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego przez całe życie, potrafiąc inspirować do tego inne osoby (K_K01).
Literatura
materiały własne przygotowane przez wykładowcę
Bożena Wierzchowska "Fonetyka i fonologia języka polskiego"
Bożena Wierzchowska "Wymowa polska"
Irena Styczek "Logopedia"
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: