Dyslalie wielorakie WH-P-PSL-DW
Dyslalia wieloraka to nieprawidłowa artykulacja wielu głosek. Rozróżnia się dyslalie pod postacią substytucji, elizji lub deformacji głosek. Często wymienione nieprawidłowości występują jednocześnie. W ramach przedmiotu student zapozna się z wieloma przypadkami dyslalii wielorakiej na przykładzie dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Poddając analizie studia przypadków będzie się uczył zasad prowadzenia terapii dyslalii wielorakiej, ustalania kolejności korekty poszczególnych głosek, dobierania ćwiczeń logopedycznych do rozpoznanych trudności dziecka na różnych etapach terapii. Student będzie uczył się zasad przygotowywania i stosowania ćwiczeń usprawniających proces artykulacji oraz tworzenia materiału językowego koniecznego w procesie utrwalania prawidłowej wymowy. Omówione zostaną zasady przygotowywania pomocy logopedycznych na poszczególne etapy terapii. Powyższe zadania będą wykonywane w formie warsztatowej, na drodze analizy przypadków realizowanej w grupie. Omówione zostaną zasady współpracy z rodzicami, a także z nauczycielami na drodze utrwalania prawidłowej wymowy. Na zaliczenie przedmiotu student przygotuje i zaprezentuje wykonane samodzielnie lub we współpracy zespołowej pomoce logopedyczne na poszczególne etapy terapii dyslalii wielorakiej.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student zna podstawowe rodzaje zaburzeń mowy.
Student zna metody diagnozowania zaburzeń artykulacji i wie na czym polega terapia logopedyczna dyslalii wielorakiej.
Student potrafi opracować program efektywnej terapii dyslalii wielorakiej i skutecznie ją poprowadzić.
Student potrafi umiejętnie nawiązać kontakt z dzieckiem poddanym terapii logopedycznej i jego rodzicami, w tym właściwie motywować dziecko i rodziców do systematycznej pracy w domu.
Student potrafi współdziałać i pracować w zespole, podejmując różnorodne zadania adekwatnie do etapu terapii logopedycznej oraz możliwości dziecka i jego rodziców.
Opis ECTS:
udział w zajęciach - 20
przygotowanie programu terapii dyslalii wielorakiej - 20
przygotowanie materiału językowego - 20
przygotowanie pomocy do terapii dyslalii wielorakiej - 20
konsultacje indywidualne - 10
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach.
2. Aktywne uczestniczenie w części warsztatowej.
3. Przygotowanie planu terapii logopedycznej w przypadku dziecka z dyslalią wieloraką wraz z uzasadnieniem podejmowanych działań.
4. Przygotowanie materiału językowego adekwatnego do rozpoznanych trudności w zakresie artykulacji.
5. Samodzielne przygotowanie pomocy logopedycznych na poszczególne etapy terapii dyslalii wielorakiej.
Zaliczenie otrzymuje student, który:
- był obecny na 80 % zajęć
- aktywnie uczestniczył w warsztatach
- potrafi przygotować samodzielnie materiał językowy adekwatny do etapu terapii dyslalii wielorakiej
- potrafi przygotować program terapii dyslalii wielorakiej i uzasadnić jego przebieg
- przygotuje indywidualnie lub zespołowo pomoce logopedyczne.
Literatura
1. Antos D., Demel G., Styczek I., Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy, 1967.
2. Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, pod red. Gałkowskiego T., Tarkowskiego Z., Zaleskiego T., 1993.
3. Emiluta-Rozya D., Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, 1994.
4. Kania J.T., Szkice logopedyczne, 1982.
5.Rodak H., Terapia dziecka z wadą wymowy, 1992.
6. Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, 1992.
7. Styczek I., Logopedia, 1980.
8. Wójtowiczowa J., Logopedyczny zbiór wyrazów, 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: