Rynek dzieł sztuki - dzieje i mechanizmy WH-MU-SP-I2-RyDSzt-L
Poruszane zagadnienia:
1. Wprowadzenie: pojęcia, podziały, zasoby (internetowe, publikacje)
2. Dzieje rynku dzieł sztuki (x4)
3. Rodzaje aukcji i cen
4. Znani marszandzi
5. Targi sztuki
6. Polski rynek: Antykwariaty warszawskie 1800-1950
7. Polski rynek sztuki po 1989 roku (x2)
8. Polskie ustawodawstwo w sprawie wywozu dzieł sztuki za granicę
9. Restytucja a rynek sztuki
10. Międzynarodowe Stowarzyszenie Antykwariuszy (CINOA), Stowarzyszenie Antykwariuszy i Marszandów Polskich (SAMP), kodeks etyki antykwariusza i
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
opis ECTS (4) = 100 h
uczestnictwo w zajęciach: 30 h
przygotowanie referatu: 30 h
prezentacja: 30 h
samodzielna lektura: 10 h
Kryteria oceniania
METODY OCENIANIA:
1. Ocena aktywności.
2. Ocena pracy własnej studenta (referat i prezentacja multimedialna)
Na ocenę 2: Student nie ma podstawowej wiedzy na temat rynku dzieł sztuki na świecie i w Polsce (mechanizmy, prawodawstwo, struktura, historia rynku, rynek współczesny). Student nie potrafi zaprezentować wyników swoich badań, zarówno w formie ustnej, jak i pisemnej. Nie jest w stanie dobrać zasobów, ani metod badawczych do realizacji danego temat, nie jest w stanie samodzielnie formułować wniosków. Student nie wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach, nie wykazuje zainteresowania przedmiotem, nie rozumie konieczności podnoszenia poziomu swojej wiedzy i kompetencji.
Na ocenę 3: Student posiada podstawową wiedzę na temat rynku dzieł sztuki na świecie i w Polsce (mechanizmy, prawodawstwo, struktura, historia rynku, rynek współczesny). Student potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, zarówno w formie ustnej, jak i pisemnej. Po konsultacji z prowadzącym dobiera zasoby (literaturę przedmiotu i źródła internetowe, materiał ilustracyjny) i metody badawcze. Student wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach.
Na ocenę 4: Student ma dobrą wiedzę na temat rynku dzieł sztuki na świecie i w Polsce (mechanizmy, prawodawstwo, struktura, historia rynku, rynek współczesny). Student potrafi zaprezentować wyniki swoich badań, zarówno w formie ustnej, jak i pisemnej. Samodzielnie dobiera zasoby (literaturę przedmiotu i źródła internetowe, materiał ilustracyjny), metody badawcze. Student wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach, rozumie konieczność podnoszenia poziomu swojej wiedzy i kompetencji, wykazuje zainteresowanie przedmiotem
Na ocenę 5: Student ma rozległą wiedzę na temat rynku dzieł sztuki na świecie i w Polsce (mechanizmy, prawodawstwo, struktura, historia rynku, rynek współczesny). Student potrafi w sposób uporządkowany i merytoryczny zaprezentować wyniki swoich badań, zarówno w formie ustnej, jak i pisemnej. Samodzielnie dobiera zasoby (literaturę przedmiotu i źródła internetowe, materiał ilustracyjny), metody badawcze, samodzielnie formułuje syntezy i wnioski. Student wywiązuje się z obowiązku uczestnictwa w zajęciach (aktywnie uczestniczył w zajęciach teoretycznych i praktycznych), doskonale rozumie konieczność podnoszenia poziomu swojej wiedzy i kompetencji, wykazuje pogłębione zainteresowanie przedmiotem
NIEOBECNOŚCI:
Zajęcia są obowiązkowe
Student ma prawo do DWÓCH nieusprawiedliwionych nieobecności.
Więcej niż DWIE nieusprawiedliwione nieobecności będą skutkowały obniżeniem oceny, bądź nie dopuszczeniem do zaliczenia
Literatura
Literatura podstawowa:
Bryl M., Rynek sztuki w Polsce. Poradnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016.
Korzeniowska-Marciniak M., Międzynarodowy rynek dzieł sztuki, Kraków 2001.
Żaglewska Dorota, Sztuka czy biznes? Sekrety antykwariuszy, Warszawa 2018.
Literatura dodatkowa (do wyboru do referatów):
1. Białonowska M., Andrzej Stanisław Ciechanowiecki, Kolekcjoner, marszand i mecenas, Lublin 2013.
2. Bołdok S., Antykwariaty artystyczne, salony i domy aukcyjne: historia warszawskiego rynku sztuki w latach 1800-1950, Warszawa 2004.
3. Cabanne P., Wielce kolekcjonerzy, Kraków 1978. (rozdziały: IV. Paul Durand -Ruel. „Marszand” impresjonistów, XI. Człowiek XVIII stulecia. Georges Wildenstein
4. Ciechanowiecki A., Współczesny handel dziełami sztuki, „ Ikonothek”
t. 12: 1997, s. 123-135.
5. Damasiewicz A., Obrót dziełami sztuki, Warszawa - Kraków 2004.
6. Kahnweiler D. H., Moje galerie i moi malarze, Warszawa 2002.
7. Manikowska E., Sztuka – ceremoniał – informacja. Studium wokół królewskich kolekcji Stanisława Augusta, Warszawa 2007.
8. Problematyka autentyczności dzieł sztuki na polskim rynku. Teoria – praktyka – prawo, (Narodowy Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów), Warszawa 2012.
9. Rosset T. R. de, Polskie kolekcje i zbiory artystyczne we Francji w latach 1795-1919, Toruń 2005 ( rozdział II: Obecność polskich kolekcji-wystawy artystyczne, donacje dla muzeów, rynek antykwaryczny, aneks I: Wykaz biograficzny ważniejszych polskich kolekcjonerów i uczestników rynku antykwarycznego aktywnych we Francji w latach 1795-1919).
10. Rynek sztuki. Aspekty prawne, red. W. Kowalski, K. Zalasińska, Wolters Kluwer 2011.
11. Rynek sztuki. Aspekty prawne, red. W. Kowalski, K. Zalasińska, Wolters Kluwer 2011.
12. Sołtys A., Opat z San Michele. Grand Tour prymasa Poniatowskiego i jego kolekcje, Warszawa 2008
13. Tattersall Bruce, Art Market, [w:] The Dictionary of Art, red. J. Turner, t. II, London 1996, s. 557-561.
14. The Rise of the modern art market in London 1850-1939, red. P. Fletcher, A. Helmreich, Manchester 2011.
15. Wokół problematyki prawnej zabytków i dzieł sztuki, red. W. Szafrański, t. 1-2, Poznań 2007-2008.
16. Zboralska K., Przewodnik po galeriach sztuki. Sztuka inwestowania w sztukę, t. 1-3, Warszawa 2004-2013.
ARTYKUŁY POPULARNO – NAUKOWE:
1. Bołdok S., Jak daleko do rynku…,„ Art & Business” 1 – 2/1995, s. 20 - 27.
2. Idem, Sotheby’s i jego historia, „Art & Business” 5/2007, Dodatek: Kolekcjoner 5/2007, s. 12 – 13.
3. Branicka M, Paragraf 22, „Art & Business” 4/2004, s. 64 – 70.
4. Chełsłowski A. R., Rzemiosło artystyczne na aukcjach 1989- 1998, „Art & Business” 3/1999, s. 10 - 16. (meble na rynku patrz: numer specjalny „Art & Business” 10/2005; ceramika l. 50-60 na rynku patrz: numer specjalny „Art & Business” 12/2005; tkaniny na rynku patrz: „Art & Business” 1-2/2007, s. 86 – 89)
5. Gorczyca Ł., Artyści współcześni pod młotkiem, „Art & Business” 4/1999, s. 13 – 15.
Idem, Rok optymistycznych statystyk, „Art&Business” 1- 2/1998, s. 14 – 15.
6. Jagielska A., Markowski D., Ekspertyza dzieła sztuki i pozycja eksperta w świetle polskiego prawa, „Art & Business” 10/2007, Dodatek: Kolekcjoner 10/2007, s. 12- 15.
7. Jankowska – Marzec A., Wiedeńskie Domy Aukcyjne, „ Gazeta Antykwaryczna” 2001, nr 11 (68), s. 34 – 35.
8. Kamecki R., Aukcje internetowe – nowy uczestnik rynku sztuki, „Art & Business”, 1 – 2/2007, s. 90 – 91;
9. Korzeniowska-Marciniak M., Rodzaje cen aukcyjnych (1), „Art & Business” 10/2000, Dodatek: Kolekcjoner, 10/2000, s. 9 – 10.
10. Eadem, Rodzaje cen aukcyjnych (2), „Art & Business” 11/2000, Dodatek: Kolekcjoner, 11/2000, s. 5 – 7.
11. Krzechowicz G., Ceny nad Dunajem, „Art & Business” 3/2002, Dodatek: Kolekcjoner, 3/2001, s. 14 – 15.
12. Eadem, Najdroższe meble świata, „Antyki” nr 5, 10-11/2007, s. 29-31.
13. Lewicki T., Hossa prawie nie ustająca, „Art & Business” 1- 2/1998, s. 10.
14. Idem, Jubileusz Unicum, „Art & Business” 5/1998, s. 16 – 17.
15. Idem, Sotheby’s i Christie’s wszystko dozwolone, „Art & Business” 10/1998, s. 10 – 11.
16. Idem, Ranga tematu, „Art & Business” 4/1997, s. 18 - 21.
17. Idem, Rynek specyficznie polski, „Art & Business” 5/1997, s. 20 - 23.
18. Idem, Dziesięć lat rynku aukcyjnego w Polsce 1989 – 1998, „Art & Business” 1 - 2/1999, brak paginacji
19. Miliszkiewicz J., Dar od Boga. 20 lat wolnego rynku bibliofilskiego, „Art & Business” 12/2009, dodatek „Kolekcjoner” 12/2009, s. 1 – 5.
20. Idem, Wysoki popyt na usługi niezależnych ekspertów (wywiad z dr hab. Dorotą Folgą – Januszewską), „Art & Business” 12/2007, Dodatek: Kolekcjoner 12/2007, s. 8 – 9.
21. Idem, Zawód eksperta, czyli warto być przyzwoitym, „Art & Business” 11/2007, Dodatek: Kolekcjoner 11/2007, s. 8 – 9.
22. Morka M., Kilka uwag o wartości sygnatur, „Art & Business” 10/1999, s. 18 - 20.
23. Najdroższe obrazy na aukcjach 1999, „Art & Business” 1 - 2/1999, brak paginacji
24. Orlińska – Mianowska E., Tkaniny na rynku antykwarycznym, „Art & Business” 1-2/2007, s. 86 – 89.
25. Pruchniewski K., Europejska integracja, „Art & Business” 6/1997, s. 16 - 17.
26. Przybyło M., Fotografia kolekcjonerska 6, "Art&Business" 2009, nr 12, dodatek „Kolekcjoner”, s. 20-21.
27. Idem, Rok w migawce, "Art&Business" 2009, nr 1-2, s. 22-26.
28. Pudłowska A., Sztuka współczesna, „Art & Business” 7 – 8/2007, Dodatek: Kolekcjoner 7 – 8/2007, s. 22 – 23.
29. Eadem, (Nie)bezpieczne związki, „Art & Business”3/2006, s. 92-93 (o targach TEFAF)
30. Rynek tęskniący, „Art & Business” 9/1997, s. 21 - 23.
31. Sitek E., Prywatne galerie we Wrocławiu, „Art & Business” 12/2009, s. 38 – 39.
32. Stanisławski K., Najbliższy rynek, „Art & Business” 10/2001, s. 17 - 28.
33. Szafrański W., Czy potrzebny nam Vickrey, „Art & Business”, 1 – 2/2007, s. 93 – 94.
34. Wardzyńki M., Czas przypływów, „Art & Business” 7 - 8/1997, s. 20 - 23.
35. Zagrodzki K., Koniec Ancien Régime’u w Hôtel Drouot?, „Art & Business” 5/2000, Dodatek: Kolekcjoner, 5/2000, s. 11 – 13.
36. Ziemiecki J., Impresjoniści a rynek, „Art & Business” 1/2001, Dodatek: Kolekcjoner, 1/2001, s. 5 – 7.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: